Gå til innhold

hjelp noen! Må ned i vekt : ( utenom tema

Anbefalte innlegg

Gjest tjukkebollafeita

Jeg veier ca. 8 kg for mye og plages av det psykisk. trives ikke i egen kropp, hater å prøve klær og går ikke i bikini eller lette sommerklær offentlig for da føler jeg meg fæl. Har ett barn.

jeg vet jeg spiser for lite frukt og grønt, men nå har jeg byttet ut to brødskiver eller varmmat til lunsj med en bolle salat med en grov skive ved siden av. Til frokost spiser jeg to brødskiver uten smør.

Er nok all utespisingen og take-awayen som er problemet. er så enkelt å bare kjøpe noe. Til middag spiser vi f.eks kjøttpudding med poteter, fløtesaus og grønnsaker. Kyllingfilet med ris og saus og sukkererter, fiskegrateng (ikke hjemmelaget) med kokte poteteter og grønnsker (lite), feridge kjøttboller, posesauser, ferdigpizza, ferdigpaier :(

mannen min har en form for spiseforstyrrelse hvis det kan kalles det. han klarer ikke å vite at vi har gotteri i hus, da eter han alt! F.eks skulle vi ha bursdagsselskap forrige uke og da åt han all kakepynten og drakk 1,5 l cola etter kl. 22. Han tømmer også alt av gotteboller hvis jeg setter frem noe hvis vi venter folk. han tømmer alle kjekspakker i skapet, og kan til og med blande en tjukk guffe av sjokopulver og melk og spise med skje!!!!! Horribelt å se på! jeg kjøper svært sjelden gotteri og sjokolade. Spiser lite selv. maten er min fiende, kan fyse på ostesmørbrød ol.

jeg trener par ganger i uken på helsestudio. Hvordan lære å lage sunne, gode middager? Hvordan få stoppet sukkerinntaket til mannen? Han er utrolig lat og har lite energi, noe jeg mistenker kommer av all den usunne maten. McDonalds, cola, pølser, calzone fra 7 elleven. Han er ikke tykk, men jeg er bekymret for helsen hans. Vi er begge 28 år, og jeg synes matutviklingen bare blir verre og verre. Vil ikke gi sønnen min sånn mat! Han spiser bare babymat foreløpig.

mannen min spiser aldri opp grønnsaker jeg legger på tallerkenen hans, selv om det er lite. Har prøvd å dfriste med grønnsaker jeg vet han liker.

Grete Rode og sånne ting blir kanskje litt mye styr, vil prøve på egenhånd først. men hvor skal jeg begynne? Jeg står for handling og all matlaging i heimen. Hvor finne oppskrifter på sunne middager? Og andre gode lunsjer? Vi spiser ofte lunsj ute siden jeg møter han i hans lunsj, da går det i burgere og pizza. Noen som har hatt det sånn og endret seg totalt? Hvordan klarte dere det og har dere eller andre nmoen tips til oss?

Hilsen rådvill familie som snart dør av hjerteinfarkt : (

Fortsetter under...

Det er jo fint at du både handler og lager mat siden du er den som ser at dere har fått problemer med kostholdet. Det er så enkelt at du slutter å kjøpe sauser og annen usunn mat. Saus til middag hver dag er fetende. Det kan dere spare til helger, da setter dere kanskje mer pris på det.

Det samme gjelder det å spise pizza og burgere ute. For det første er det dyrt i lengden, og for det andre er det som du selv sier usunt. Sånt sparer en også til en og annen gang.

Du er motivert for å gjøre noe med det, så da klarer du det :) Fyll opp kjøleskapet med deilig frukt og grønt. Er det ikke noe annet å knaske på, så tenker jeg dere begynner å spise og sette pris på det. I allefall kan du gjøre det for barnet deres - og deg selv.

Ikke vær så redd for Grete Roede. De har mange gode, sunne oppskrifter som er lette å lage. Det er jo ikke nødvendig å telle kalorier. Ta en titt i oppskriftdatabasen på http://www.greteroede.no

I stedet for å lage saus av fløte, bruk melk. Kutt ut ferdige paier, pizza osv. Dere kan lage sunne alternativer selv.

Gjest ikke salg av tupperware altså, selv om det kanskje ser sånn ut..

Hei,

Jeg har en vektklubb som du kan være med i hvis du vil, hvis det kan motivere deg. Det er sånn at alle deltagerne veier seg førstkommende mandag, og så veier de seg hver mandag fremover - og rapporterer kun vekttapet til meg (den eksakte vekten oppgis ikke). Jeg sender deretter ut kurver over vektendringen til alle deltagerne. Du velger selv hva slags opplegg du vil følge, det være seg en spesiell diett eller bare sunn mat/trim. Jeg har oppskrift på en 4-ukers kur samt to suppekurer på 1 uke, hvis det er av interesse. Påmelding til [email protected]

Annonse

Det er jo tydelig at du har oversikt over mye av det som er bra for deg, og det som ikke er bra for deg.

Generelt gjelder det å spise grovere (både brød, pasta og ris) og mer frukt/grønt.

Velg også bort halvfabrikata som kjøttboller o.l. De inneholder mye fett og mindre næringsstoffer. Velg rent kjøtt/fisk i stedet.

Grønnsaker kan wokes. Det er svært mange som foretrekker det i stedet for salat eller kokte grønnsaker.

Grønnsaksupper/gratenger er også et godt alternativ.

Husk at du trenger mange måltider i løpet av en dag. Ellers ramler blodsukkeret for langt ned mellom vært måltid. (Du blir sliten, sulten og forbrenningen blir lavere)

Trening gjør jo også susen:-)

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...