Gå til innhold

Gi kumelk eller erstatning når jeg er borte?


amarige

Anbefalte innlegg

Datteren min er snart 6 mnd. Om jeg skal være borte fra henne noen timer nå, bør hun da få erstatning (har ikke lenger så mye melk at jeg har overskudd til å pumpe) eller kan hun få kumelk på flaske? Vi har ingen melkeallergi i familien....Hun får 2 måltider grøt om dagen, har så smått begynt med litt middag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ekorn

Anbefalingen er at du ikke skal gi kumelk før de er 12 mnd, noen sier 10 mnd. Jeg ville ikke gitt det så tidlig ialefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren kumelk er alt for hardt for så små mager så jeg ville nok brukt erstatning. Da vi var små fikk vi riktignok kumelk, men den var utblandet med vann og tilsatt malt og litt sukker ifølge min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden - dvs. for 20-25 år siden - kunne vi gi vanlig kumelk fra 6 mndr. alder. Jeg sluttet å amme en av mine ved den alderen, og gikk rett over til (lunken) kumelk av kopp. Hun har aldri fått noe "men" av dette. Tenker av og til på alt det vi gjorde i den tid - både som gravide og med spebarna - som er "forbudt" nå. Ingenting av det har fått negative konsekvenser, hverken for mine unger eller alle ungene til venninner og familie. Litt på siden dette siste her :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære amarige.

Intil videre anbefales morsmelkerstatning framfor vanlig kumelk det 1.leveåret. Hvorfor ikke gi av kopp i stede for flaske? Hun er stor nok til det nå. Blir du borte over flere timer, håndmelk deg når du føler spreng, da ungår du problemer. God fristund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark blir man anbefalt å også gi kumelk fra 6. måned. Og de er da ikke så annerledes enn oss? Der står det også i barnebøkene at barna kan spise nesten alt det de voksne kan fra de er 6 måneder; bare mindre krydder og salt. I Norge er vi ekstremt påpasselige og får vite at alt mulig galt vil skje hvis barna spiser normalt for tidlig. Ja, amming er jo det beste, men barna har ikke vondt av normal kost som andre spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...