Gå til innhold

Familie budsjett, hjelp.

Anbefalte innlegg

Vi trenger seriøst å få oversikt over hvor mye og ikke minst hva vi bruker alle pengene på.

Har satt opp oversikt over faste utgifter, strøm, husleie etc.

Skulle gjerne hatt en oversikt over hvor mye vi bruker på hva slags mat o.a også. Nå spises det også melkeprodukter og egg i familien og sånne ting har jeg null peil på hva koster. Vi spiser ikke kjøtt, kun far et par ganger hver annen mnd eller noe.

Hvor mye bruker dere i snitt på mat i en mnd. Vi er 4 stykker barna er 5 og 7 år. Jeg tenker, uten at jeg har regnet på det, at vi bruker ca 6000,- på mat i mnd. syns dere dette høres rimelig ut? Vi kjøper bare (så sant det er mulig) økologisk mat, så vi bruker derfor kanskje litt mer enn den gjengse familie. Kanskje det er for lite å budsjettere med 6000,-? Vi sparer heller inn på utgifter til klær, frisørtimer o.a for å spise bra, maten har med andre ord stor prioritet her.

Jeg skulle gjerne også hatt tips til menyplanlegging, så jeg slipper å tenke ut hva jeg skal ha til middag hver dag.

Tusen takk for all hjelp.

Er klønete til å formulere meg i dag, so please bare over with me. Festen igår gikk litt over stokk og stein... og når man ser visaregningen man kommer hjem med får man _litt_ dårlig samvittighet... derfor akutt behov for å lage familiebudsjett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242511-familie-budsjett-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

6000 kr synes jeg høres normalt ut å bruke på mat. Foreldrene mine bruker ca. det på to voksne, to tenåringer og et barnehagebarn. De spiser ikke så mye økologisk, men så er de jo også en mer enn dere. :-)

Når det gjelder matplanlegging så sett deg ned med en kokebok med mange gode oppskrifter, eller lag en lang liste over de rettene dere pleier å spise. Så lager du for en uke av gangen og kombinerer så du kan bruke noen av ingrediensene fra den ene retten en annen gang den uka (spesielt økonomisk hvis det er hamstringstilbud i butikken).

Eksempler på dette kan være kyllingryte mandag, og kylling stekt i ovn på onsdag, hvis det har vært tilbud på kylling. Har dere mange gulrøtter i hus, har dere kokte gulrøtter som tilbehør den ene dage, råkost den andre. Systemet er egentlig ganske simpelt når man kommer i gang, og man sparer penger (de ukene man "husker" å gjøre det på denne måten... *kremt*).

Det første du bør gjøre er å opprette et regneark og skrive opp ALT du bruker en mnd. Det gjorde jeg. Satte opp datoer nedover til venstre og varegrupper bortover.

Bensin, strøm, mat, husholdningsartikler etc.

Så var det kanskje en bursdag - og da skrev jeg bare til en ny varegruppe...kino etc. etc.etterhvert som det ble aktuelt.

Nederst regnet jeg sammen for hver varegruppe -og så nederst og ytterst til høyre - totalsum.

Det var spennende å se - for det var før vi fikk vårt felles barn - jeg har to jenter fra forrige ekteskap - og de bodde hos oss annenhver uke. Vi brukte manga ganger så mye penger når barna var hjemme - som når bare vi to sulla rundt :)

På den måten lærte jeg hvor mye VI som familie brukte - og kunne spare inn der jeg kunne de neste månedene.

Det gikk sport i det å skrive opp - og jeg sluttet å impulskjøpe -for det var for "flaut" å skrive opp -hehe, "10 kr på knipseautomat" hadde jeg ikke lyst til å skrive opp -så jeg sluttet med deg også.

Lykke til - - det er faktisk moro!

:)

Det første du bør gjøre er å opprette et regneark og skrive opp ALT du bruker en mnd. Det gjorde jeg. Satte opp datoer nedover til venstre og varegrupper bortover.

Så var det kanskje en bursdag - og da skrev jeg bare til en ny varegruppe...kino etc. etc.etterhvert som det ble aktuelt.

Nederst regnet jeg sammen for hver varegruppe -og så nederst og ytterst til høyre - totalsum.

Det var spennende å se - for det var før vi fikk vårt felles barn - jeg har to jenter fra forrige ekteskap - og de bodde hos oss annenhver uke. Vi brukte manga ganger så mye penger når barna var hjemme - som når bare vi to sulla rundt :)

På den måten lærte jeg hvor mye VI som familie brukte - og kunne spare inn der jeg kunne de neste månedene.

Det gikk sport i det å skrive opp - og jeg sluttet å impulskjøpe -for det var for "flaut" å skrive opp -hehe, "10 kr på knipseautomat" hadde jeg ikke lyst til å skrive opp -så jeg sluttet med deg også.

Moro? Vet ikke helt om jeg tror på det, men det kan jo hende du har rett.

Nå skaljeg legge svare ditt i tips mappa mi, så takk for det.

Bakte forresten en "bøtte" med kolakkene dine i går, De er veldig gode om sommeren også :)

Moro? Vet ikke helt om jeg tror på det, men det kan jo hende du har rett.

Nå skaljeg legge svare ditt i tips mappa mi, så takk for det.

Bakte forresten en "bøtte" med kolakkene dine i går, De er veldig gode om sommeren også :)

Unnskyld - hva er en kolakk? Noe godt som bør deles med oss andre dolere??

*godtesjuk*

Annonse

Vi er to voksne og to barn på 3 og 6. Vi bruker nok mer i nærheten av 8000,- pr mnd i mat, selv om vi forsøker å handle stort en gang i uka. Føler heller ikke at vi flotter oss med veldig eksklusiv mat.

Mulig jeg har ønsketenkt litt i forhold til hva vi bruker på mat, budsjettet ser nemlig litt bedre ut med 6000,- i mat enn 8000,- :)

Unnskyld - hva er en kolakk? Noe godt som bør deles med oss andre dolere??

*godtesjuk*

500 g sukker

500 g margarin

625 g hvetemel

5 ts vaniljesukker

5 ts natron

2,5 ss lys sirup

Rør smør, sukker og sirup hvitt, tilsette det tørre.

Trill ut fingertykke lengder og trykk dem flate.

Stek ved 200 grader i ca 15 minutter.

Skjær snipper på skrå mens de er varme.

"oppskriften kan halveres, men jeg skjønner ikke hvorfor!"

Regner med at Flisa syns det er greit. Den er klipt og limt fra et innlegg for noen år siden.

6000 kr synes jeg høres normalt ut å bruke på mat. Foreldrene mine bruker ca. det på to voksne, to tenåringer og et barnehagebarn. De spiser ikke så mye økologisk, men så er de jo også en mer enn dere. :-)

Når det gjelder matplanlegging så sett deg ned med en kokebok med mange gode oppskrifter, eller lag en lang liste over de rettene dere pleier å spise. Så lager du for en uke av gangen og kombinerer så du kan bruke noen av ingrediensene fra den ene retten en annen gang den uka (spesielt økonomisk hvis det er hamstringstilbud i butikken).

Eksempler på dette kan være kyllingryte mandag, og kylling stekt i ovn på onsdag, hvis det har vært tilbud på kylling. Har dere mange gulrøtter i hus, har dere kokte gulrøtter som tilbehør den ene dage, råkost den andre. Systemet er egentlig ganske simpelt når man kommer i gang, og man sparer penger (de ukene man "husker" å gjøre det på denne måten... *kremt*).

Tusen takk for tips, jeg får se hvor flink jeg klarer å være. *strammer meg opp*

Det var lurt å skrive ned hva man kjøper. Jeg tror også jeg kan bli flau av sånt, det skal jeg begynne med.

Vi er 4 stk (to gutter på 6 og 8) og handler nok for 1500-1800 hver uke i gjennomsnitt. Da kjøper vi en del økologisk og noen alternative produkter fordi en av oss ikke tåler mel så godt.

Vi planlegger meny for en uke av gangen og handler en gang i uken. Setter oss ned med kokebøker og lager en variert meny med fisk, kjøtt og grønnsaker.

Det er lurt å føre regnskap en stund for å få kontroll på økonomien. Vi gjorde det et år, førte absolutt alt vi brukte av penger i et Excel-ark. Da ser du fort hvor du kan spare inn.

500 g sukker

500 g margarin

625 g hvetemel

5 ts vaniljesukker

5 ts natron

2,5 ss lys sirup

Rør smør, sukker og sirup hvitt, tilsette det tørre.

Trill ut fingertykke lengder og trykk dem flate.

Stek ved 200 grader i ca 15 minutter.

Skjær snipper på skrå mens de er varme.

"oppskriften kan halveres, men jeg skjønner ikke hvorfor!"

Regner med at Flisa syns det er greit. Den er klipt og limt fra et innlegg for noen år siden.

Nam nam. *noterer*

Men har ikke sirup i huset...

*kutter banan og jordbær til smoothies i stedet*

Annonse

Uups.

Nå har jeg sjekket hva vi har brukt på mat hittil i mnd... det var mer enn jeg hadde forventet, jeez. Enda syntes jeg ikke vi har handlet spesielt ufornuftig, nå er det bare å gå til innkjøp av en liten fryser og lagre opp en haug med ferdige middager. Thanx a lot.

Og det var ikke så ille hittil iallefall. :)

Uups.

Nå har jeg sjekket hva vi har brukt på mat hittil i mnd... det var mer enn jeg hadde forventet, jeez. Enda syntes jeg ikke vi har handlet spesielt ufornuftig, nå er det bare å gå til innkjøp av en liten fryser og lagre opp en haug med ferdige middager. Thanx a lot.

Og det var ikke så ille hittil iallefall. :)

Hadde du spart på alle kassalappene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...