Gå til innhold

mere husholdnings prat.

Anbefalte innlegg

Jeg handler to ganger i uka og da er det mellom 3-400 kr. Mye havner i fryseren så jeg bruker egentlig for mye penger til mat men kjekt å handle på tilbud.

Resultatet er at jeg har en stor fryser full, men jeg er flink til å bruke av den også.

Jeg er ikke flink til å bruke av det jeg har i fryseren så derfor kjøpte vi en liten fryser så vi ikke skulle kjøpe så mye :)

Fortsetter under...

Jeg lager handelliste for hele uka, og har som regel noe lettvint tilgjengelig i fryseren i tillegg. I tilfelle sambo skal lage middag for ungene;)

Handler ca. for 1800-2000 kr. Vi er 2 voksne, og 3 barn.

Stikker innom en tur et par ganger i uka for å kjøpe frukt til ungene i barnehagen. Og hvis det er noe jeg har oversett.

Har faktiskt også et system, der sånn ca.1 i hver måned så går jeg over bankkontoene våre (vi bruker alltid kort) og printer ut oversiktin for siste mnd.

Og så sitter jeg i noen min og fører over tall i et husholdnings oversikt. Matinnkjøp, Bensin, Klær, og Annet. Så beholder jeg litt oversikt over hvor mye vi faktiskt bruker på disse utgiftene.

Jeg lager handelliste for hele uka, og har som regel noe lettvint tilgjengelig i fryseren i tillegg. I tilfelle sambo skal lage middag for ungene;)

Stikker innom en tur et par ganger i uka for å kjøpe frukt til ungene i barnehagen. Og hvis det er noe jeg har oversett.

Har faktiskt også et system, der sånn ca.1 i hver måned så går jeg over bankkontoene våre (vi bruker alltid kort) og printer ut oversiktin for siste mnd.

Og så sitter jeg i noen min og fører over tall i et husholdnings oversikt. Matinnkjøp, Bensin, Klær, og Annet. Så beholder jeg litt oversikt over hvor mye vi faktiskt bruker på disse utgiftene.

Det hørtes interresant ut for på nettbanken står det jo hvor du har brukt kortet. Det var en god ide!

Bruker dere ca 2000 i mnd eller..?

Siden jeg er hjemmeværende for tiden, så blir det til at jeg handler nesten hver dag. Og akkurat nå er middagsplanleggingen forholdsvis fraværende.

Men vi har hatt "gode" perioder der ting var mer planlagt.

Vi satte oss ned med aktivitetskalenderen, og planla middager ut i fra den.

Jeg synes ofte det er greit å lage litt store porsjoner med mat, slik at det blir minst 2 middager ut av det. Restene holder seg veldig godt i kjøleskapet noen dager, eller jeg fryser det ned.

Det praktiske med det, er at det går utrolig fort å varme opp restene. Så når vi har dager da vi har det travelt, så er middagen nesten ferdig!

Når jeg handlet da, så handlet jeg vel ca 2-3 dager i uka (1 av dem var lørdag).

Jeg hadde handleliste hengende på kjøleskapet og skrev opp etterhvert. Faktisk klarte jeg å huske på å ta med lista også (hvordan klarte jeg det?).

Prøvde å komme meg ut for å handle helt alene 1 gang i uka (minst). Da var det lettere å huske og tenke. Kjøpte stort sett inn det meste av det vi trengte da. Senere supplerte jeg bare med evt. ting jeg glemte, eller ferskvarer.

Vet det er noen som lager ganske faste middagsplaner basert på 14 dager som rullerer.

Annonse

Gjest Elextra

Vi har gjerne storhandel en gang i uken, med liste. Handler da inn minst 3-4 middager.

Blir gjerne småhandling et par ganger i tillegg. Da blir det bl.a. påfyll av melk, brød og friske frukter og grønnsaker.

Er ikke flinke med ukeplanlegging av måltider o.l.

Vi stor handler en gang i uken eller en gang hver 14 dag. Da handler vi gjerne for ca 2000 kroner. Ellers kjøper vi ferskt brød hver dag hos bakern- kanskje litt dyrere enn på butikken, men det er mer praktisk og så unngår vi all små kjøpingen til andre ting på butikken.

Ellers har vi en sånn frukt og grønt butikk rett ved der vi bor og der handler vi også ca to ganger i uken for ca 500 kroner uken. Hadde ikke orket å handle hver dag. Det høres slitsomt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...