Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ei datter på 12 år som er veldig liten av vekst. Venninnene er 1/2 - 1 hode høyere enn henne. Vi foreldre er heller ikke av de høyeste i landet, men det var mange lave når vi var små, så det plaget oss aldri. Nå er liksom alle blitt så mye lengre. Tilbake til saken. Dette har begynt å plage henne og ikveld sa hun at hun hadde lyst å gjøre noe med dette hvis det gikk an. Vi har tidligere tatt røntgen av hånden og det tilsa at hun blir ca 157cm. Sa til henne av jeg kan bestille en legetime og så kan vi høre hva legen har og si. Noen som vet hvordan dette foregår og hva som evt kan gjøres? Synes dette med hormoner etc er nifst, men vil selsfølgelig hjelpe henne og undersøke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242574-liten-av-vekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gjør ingenting med jenter som vil få den høyden.

Det går helt greit å leve med den. Men det er ikke så lett å tenke sånn når man er (nesten) tenåring. I den alderen er det meste galt. De høyeste i klassen er sikkert ikke fornøyde, de heller.

Jeg har selv ofte følt at noen cm. ekstra hadde vært veldig praktisk. Men når jeg reiser med fly, er jeg svært fornøyd med å være liten og kortbeint :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242574-liten-av-vekst/#findComment-1881739
Del på andre sider

Kan skrive under på at 157 er en helt fin høyde å leve med - ettersom jeg måler nettopp akkurat dette. Jeg tok selv røntgen av hendene da jeg var rundt 11 år, men de fant ut at jeg ville få en helt akseptabel høyde - uten at jeg husker hva de da estimerte at det ville bli. Som datteren din var jeg alltid liten av vekst, og har alltid vært den minste i klassen. Kjipt da, men i dag synes jeg det er helt greit. Det er nok klart en fordel også å være jente ettersom vi jenter fint kan være små & søte :-) noe som ikke er fullt så kult for gutta. Dersom du vil sjekke ut mulighet for hormonbehandling så må du antageligvis gå via fastlegen din. Da jeg ble vurdert var det avgjørende at jeg ikke hadde fått mensen ennå, ettersom det var for sent å få behandling dersom den hadde startet. MEN - dette kan selvsagt ha endret seg siden den gang (er nå 37).

Barna mine kommer helt klart også til å bli små. De er nå 3 og 6 og klart mindre en sine jevnaldrende (pappan har vanlig høyde for menn). Foreløbig har de ikke brydd seg om det, men spørsmålet kommer nok til meg også om noen ord. Tror ikke da jeg vil anbefale å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242574-liten-av-vekst/#findComment-1881746
Del på andre sider

Jeg er 156, og det går helt fint det! Hadde ikke noen problemer i ungdomstida av den grunn selvom jeg var minst nesten overalt.

Dattra mi ser også ut til å bli lita, hun er blir 5 år i januar, og bruker fremdeles str 3 år i bukser...

Det er nok viktig å gi dem god selvfølelse så de er trygge på seg selv og tåler litt "morsomme" kommentarer. Jeg var veldig glad i Mauren av inger Hagerup, og siterte den til alle som brydde seg:

*Liten Jeg?

Langt ifra

jeg er akkurat stor nok!

Fyller meg selv helt

på langs og på tvers

fra øverst til nederst.

Er du større

enn deg sel kanskje?*

(fritt etter hukommelsen)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242574-liten-av-vekst/#findComment-1881761
Del på andre sider

her ville jeg absolutt ikke gå inn på den linja du gjør her.

jeg ville ha styrket selvtillitten hennes. det er utrolig mange voksne damer som er lave av vekst i dag - bare se deg rundt!

var selv av de minste i klassen og likte det selvsagt ikke. kom med slike antydninger til mine foreldre slik din datter gjør, men er virkelig glad mine foreldre bare avfeide det.

de fleste var minst et hode høyere enn meg fra slutten av barneskolen. er fremdeles lav av vekst, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb, venner eller å sette meg i respekt. livet har ikke blitt "hemmet" på noen som helst måte for å si det slik.

det er da helt feil å begynne å styre med hormoner og denslags? det kan gi bivirkninger som du ikke aner om den dag i dag.

å tukle med kroppen hennes på den måten kan vel ikke være særlig sunt heller.

dessuten er ikke 157 noe spesielt ille i dagens samfunn, har da sett mange jenter/damer som er mye lavere enn det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242574-liten-av-vekst/#findComment-1881833
Del på andre sider

Annonse

her ville jeg absolutt ikke gå inn på den linja du gjør her.

jeg ville ha styrket selvtillitten hennes. det er utrolig mange voksne damer som er lave av vekst i dag - bare se deg rundt!

var selv av de minste i klassen og likte det selvsagt ikke. kom med slike antydninger til mine foreldre slik din datter gjør, men er virkelig glad mine foreldre bare avfeide det.

de fleste var minst et hode høyere enn meg fra slutten av barneskolen. er fremdeles lav av vekst, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb, venner eller å sette meg i respekt. livet har ikke blitt "hemmet" på noen som helst måte for å si det slik.

det er da helt feil å begynne å styre med hormoner og denslags? det kan gi bivirkninger som du ikke aner om den dag i dag.

å tukle med kroppen hennes på den måten kan vel ikke være særlig sunt heller.

dessuten er ikke 157 noe spesielt ille i dagens samfunn, har da sett mange jenter/damer som er mye lavere enn det.

helt enig, jeg likte å være liten på barneskolen, syns det var artig å være litt spesiell og syntes det var synd at to jenter i klassen var lavere. Men på ungdomsskolen begynte jeg lese disse jentebladene, og ble innbillt at det ikke var noe fint å være lav. Så jeg lå på sofaen og gråt og gråt fordi jeg var lav. Jeg er lavest i slekten, hva er problemet ? Ingen som legger merke til det, at jeg er 159 og at kusina mi er 164. Har hatt venninner fra 149 (med veksthormoner)-153, hun har draget hun legger ikke merke til at hun er så kort, for det passer til kroppen hennes. og de har det bra de!

Og den aller søteste mest populære venninna mi: hun er nettopp 157.

Blir mine barn lave så skal jeg istedet for å synes det er trist, backe opp og si at det er fint å være lav. Det er like flott å være lav som å være høy!

Jeg ligger iallfall ikke på sofaen og gråter lenger:-)

Har kanskje fått 4 kommentarer om høyden min i hele mitt liv liksom. Og bare to av dem oppfattet jeg som frekke.

Ellers er det bare "lita og søt", er ikke noe negativt med det. Noen jenter tror at når guttene sier at en jente er "lita og søt" så betyr det at hun ikke er sexy, bare søt.

Men det er feil, søt er også sexy:-)

Kjenner en gutt som er ganske lav, kjæresten hans er høy vakker og blond.

Så den høyden, ikke stress med den. Er fint at vi alle er forskjellige.

Som sønnen og mannen til en venninne av meg sier. 'Er jeg kort og med tynt hår? Det gjør ingenting. For i selvbildet mitt er jeg høy, kjekk og mørk'

:P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242574-liten-av-vekst/#findComment-1882224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...