Gå til innhold

Forventa "julebarn" og julefeiring

Anbefalte innlegg

Gjest Julemamma

Fins det foreldre her som har født rundt juletider?

Korleis organiserte de julefeiringa det året. Kva hadde de ork til å stelle i stand, osv.

Det er som regel eg som gjer alt i forhold til gaver, mat osv. Eg har tidlegare hatt lange opphald på sjukehuset i samband med svangerskap og fødsel, og ser for meg ei trist jul for ungane dersom far skal stelle heime aleine, han klarer berre å varme Grandiosa (men har store problem med å vaske opp og kaste kartongen i søpla), ei heller syte for reine klede til seg sjølv og borna osv.

Gode råd til korleis eg kan planlegge dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242587-forventa-julebarn-og-julefeiring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bare be gubben skjerpe seg! han MÅ ta hensyn til deg og barna nå, og stille opp mer. han kan hvis han vil.. mannfolk gjør helst ingenting de hvis kvinnfolka gjør det uansett. ;)

Du kan jo starte nå med å handle gaver osv., så er noe unnagjort. Du trenger ikke lage ørten kaker og ørten retter. Småkaker kan du f.eks sende gubben ut for å kjøpe inn på bakeren når det nærmer seg jul.

la ungene rulle marsipankuler med konditorfarge og mandel i stedet for pepperkakehus.. De forstår sikkert at mor ikke orker så mye med en liten en i magen. bare forklar dem det og gjør alt litt enklere, kan bli like hyggelig for dere for der. Lykke til! :)

Jeg har januarbarn, og sa klart i fra at det ville bli jul på "minimumsløsning" det året. Vasket ikke rundt, men tok vanlig helgevask (eller - mannen min gjorde det :-)

Forbered det som kan forberedes i god tid - og unngå merarbeid. Du trenger ikke å lage sju sorter kaker - kjøp seks sorter, og lag en sammen med ungene (om du orker).

Kjøp enklest mulig julemiddag. Selvsagt kan han lage middag, dersom han MÅ. Og hvis ikke: Grandiosa funker fint som julemiddag når ungene er små, EN jul! De er mer interessert i presentene, uansett!

Kast all dårlig samvittighet over bord umiddelbart! Det er OK å ikke ha en "perfekt" jul i slike tilfeller!!

Og be om hjelp! Mor eller svigermor, far eller svigerfar, gammeltanter, søsken, venninner, naboer - spør om hjelp til det du trenger!

Gjest min jul på føden

Hei, jeg har født i julen og lå på sykehuset fra 22 desember til tredje juledag. Vi var hjemme hos mine svigerforeldre, der også mannen min var og storebror. Der fikk de full oppvartning og jeg kunne ta det med ro på sykehuset. Fikk til og med permisjon fra sykehuset slik at jeg kunne komme hjem til middag og pakkeåpning og når kvelden kom ble jeg kjørt tilbake til sykehuset. Kanskje dette er ett alternativ at dere kan invitere dere bort denne julen?

Gjest Elextra

Kunne det ikke være aktuelt å feire jul hos besteforeldre eller annen familie dette året?

Synes ellers mannen din må skjerpe seg! Menn som ikke klarer noe hjemme, er ofte bortskjemt med en kone som gjør alt uansett. Han klarer helt sikkert hvis han virkelig vil. Om du vil hjelpe til kan du tidlig skrive en detaljert plan for ham, med oppskrifter og rekkefølge på alt som skal gjøres.

Gaver kan jo kjøpes tidlig, evt. skrives lister til ham med hva/til hvem det det skal kjøpes gaver.

Både din mann og øvrig familie bør forstå at du har viktigere ting å tenke på denne julen, men du bør selvfølgelig forsøke å bidra (på måter som nevnt over) til at barna får en hyggelig jul. Viktigste "oppgaven" synes å være å bevisstgjøre din mann.

Annonse

Jeg hadde termin 2. januar for 4 år siden. Vi var hos svigers julaften, og jeg satt på stas! (de bor i nabohuset)

Julegaver hadde jeg gjort klart i god tid, og jeg var i fin form, så jeg ordna litt kakebaking etc. i adventstiden.

Guttungen var 2,5 år den jula, og han led ingen nød.

Søstra mi fødte julaftens morgen (kl 0200) i fjor, men de hadde ingen unger fra før, de feira jul på sykehuset med den nye nissungen sin. Vi var innom julaften formiddag med pakker etc, men jeg tror ikke de åpna resten av julegavene før etter at de kom hjem fra sykehuset dagen før nyttårsaften.

Dette ene året synes jeg du skal tone ned forventningene til det minimale, kjøp julegaver nå, og legg dem klare. Hvis du blir dårlig, får du få gubben eller andre slektninger til å hjelpe til. jul blir det uansett, og det går nok helt fint selvom du ikke får gjort så mye sjauing akkurat i år!

Med storesøster hadde jeg termin 31. desember. Vi hadde allerede planlagt å feire jul hos svigerforeldrene mine. Jeg er av dem som handler inn det meste av julegaver i god tid.

Storesøster ble født litt over 3 uker før termin. Jeg syntes det var utrolig godt å slippe noe særlig forberedelser, og ikke minst juleaftenstress...

Kan dere ikke prøve å være hos noen andre denne jula?

Gjest Julemamma

Jeg tror du grovt undervurderer din manns evner mht evne til ivaretakelse av barna!

Kjøp julegaver i god tid, prat sammen og ta ting som de kommer.

Har sett korleis han har klart seg før, det er derfor eg er så pessimistisk :-/

Men ingenting er vel betre enn ei positiv overrasking i så måte!

Gjest Julemamma

Du får bare be gubben skjerpe seg! han MÅ ta hensyn til deg og barna nå, og stille opp mer. han kan hvis han vil.. mannfolk gjør helst ingenting de hvis kvinnfolka gjør det uansett. ;)

Du kan jo starte nå med å handle gaver osv., så er noe unnagjort. Du trenger ikke lage ørten kaker og ørten retter. Småkaker kan du f.eks sende gubben ut for å kjøpe inn på bakeren når det nærmer seg jul.

la ungene rulle marsipankuler med konditorfarge og mandel i stedet for pepperkakehus.. De forstår sikkert at mor ikke orker så mye med en liten en i magen. bare forklar dem det og gjør alt litt enklere, kan bli like hyggelig for dere for der. Lykke til! :)

Takk for svar, kanskje er det slik at forventningane om den perfekte julefeiringa er større hos meg enn hos ungane. Førjulspuslerier blir det jo i barnehagen og kanskje på skolen (?) også, så vi kan ta små ting heime. Marsipankuler var god idé :-)

Gjest han kan jo hete Jesus

Jeg er ening med ørkenvandreren. Man får da ikke (flere) barn med en person man har så lite tillit til?

At du hjelper ham litt med å formidle hvordan du har gjort det tidligere er greit. Men å ha så lite tro på hverandre (begrunnet eller ubegrunnet) høres fryktelig trist ut.

Julen blir helt sikkert annerledes, men det skal ikke bety at den ikke skal bli like fin. Er det noe som passer inn i julefeiringen bedre enn et nyfødt barn, da?

Advent og nedtelling blir jo noe helt annet når det er flere ting man venter på!

:-)

Gjest Julemamma

Jeg har januarbarn, og sa klart i fra at det ville bli jul på "minimumsløsning" det året. Vasket ikke rundt, men tok vanlig helgevask (eller - mannen min gjorde det :-)

Forbered det som kan forberedes i god tid - og unngå merarbeid. Du trenger ikke å lage sju sorter kaker - kjøp seks sorter, og lag en sammen med ungene (om du orker).

Kjøp enklest mulig julemiddag. Selvsagt kan han lage middag, dersom han MÅ. Og hvis ikke: Grandiosa funker fint som julemiddag når ungene er små, EN jul! De er mer interessert i presentene, uansett!

Kast all dårlig samvittighet over bord umiddelbart! Det er OK å ikke ha en "perfekt" jul i slike tilfeller!!

Og be om hjelp! Mor eller svigermor, far eller svigerfar, gammeltanter, søsken, venninner, naboer - spør om hjelp til det du trenger!

Takk for svar KaVa,

Det er kanskje mest eg som er opptatt av perfekt jul, far og barn blir vel like glade berre dei får pølser og presanger...

Skal tenke over korleis vi kan gjere det overkommeleg, men likevel litt "julete" og koseleg.

Annonse

Gjest Julemamma

Kunne det ikke være aktuelt å feire jul hos besteforeldre eller annen familie dette året?

Synes ellers mannen din må skjerpe seg! Menn som ikke klarer noe hjemme, er ofte bortskjemt med en kone som gjør alt uansett. Han klarer helt sikkert hvis han virkelig vil. Om du vil hjelpe til kan du tidlig skrive en detaljert plan for ham, med oppskrifter og rekkefølge på alt som skal gjøres.

Gaver kan jo kjøpes tidlig, evt. skrives lister til ham med hva/til hvem det det skal kjøpes gaver.

Både din mann og øvrig familie bør forstå at du har viktigere ting å tenke på denne julen, men du bør selvfølgelig forsøke å bidra (på måter som nevnt over) til at barna får en hyggelig jul. Viktigste "oppgaven" synes å være å bevisstgjøre din mann.

Takk for svar. Ikkje så stor familie å trenge oss på her omkring, men det går jo an å undersøke saka.

Ellers har eg ikkje all verdens tru på Prosjekt Forandre Mann. Det er berre så og så mange år ein kan prøve på det, til sjuande og sist må han innsjå sjølv kva det dreier seg om. Kanskje dette er sjansen han treng, vi får sjå :)

Gjest Julemamma

Hei, jeg har født i julen og lå på sykehuset fra 22 desember til tredje juledag. Vi var hjemme hos mine svigerforeldre, der også mannen min var og storebror. Der fikk de full oppvartning og jeg kunne ta det med ro på sykehuset. Fikk til og med permisjon fra sykehuset slik at jeg kunne komme hjem til middag og pakkeåpning og når kvelden kom ble jeg kjørt tilbake til sykehuset. Kanskje dette er ett alternativ at dere kan invitere dere bort denne julen?

Det høyrest fint ut :) Vi har ikkje så mange å velje mellom, men kan jo sondere terrenget litt forsiktig, det ville heilt klart ta mykje press av oss.

Det er litt av ein balansegang dette her, å ikkje kome med nyhenda om svangerskapet for tidleg, samstundes som ein treng litt god tid for å planlegge slike ting som julefeiring (hos familie som gjerne reiser til Syden i jula for å slippe stress og mas med familie)...

Gjest Julemamma

Jeg hadde termin 2. januar for 4 år siden. Vi var hos svigers julaften, og jeg satt på stas! (de bor i nabohuset)

Julegaver hadde jeg gjort klart i god tid, og jeg var i fin form, så jeg ordna litt kakebaking etc. i adventstiden.

Guttungen var 2,5 år den jula, og han led ingen nød.

Søstra mi fødte julaftens morgen (kl 0200) i fjor, men de hadde ingen unger fra før, de feira jul på sykehuset med den nye nissungen sin. Vi var innom julaften formiddag med pakker etc, men jeg tror ikke de åpna resten av julegavene før etter at de kom hjem fra sykehuset dagen før nyttårsaften.

Dette ene året synes jeg du skal tone ned forventningene til det minimale, kjøp julegaver nå, og legg dem klare. Hvis du blir dårlig, får du få gubben eller andre slektninger til å hjelpe til. jul blir det uansett, og det går nok helt fint selvom du ikke får gjort så mye sjauing akkurat i år!

Ja, som dei plar seie, det blir jul uansett ;-)

Forventningane er kanskje høgst hos meg...

Takk for svar!

Gjest Julemamma

Med storesøster hadde jeg termin 31. desember. Vi hadde allerede planlagt å feire jul hos svigerforeldrene mine. Jeg er av dem som handler inn det meste av julegaver i god tid.

Storesøster ble født litt over 3 uker før termin. Jeg syntes det var utrolig godt å slippe noe særlig forberedelser, og ikke minst juleaftenstress...

Kan dere ikke prøve å være hos noen andre denne jula?

Takk for svar,

vi har ikkje så mange potensielle vertsfamiliar for jula, men kanskje det blir ei råd, dersom det ser ut til å bli slitsomt. Det ville vere veldig fint, så eg skal sondere litt...

Gjest Julemamma

Jeg er ening med ørkenvandreren. Man får da ikke (flere) barn med en person man har så lite tillit til?

At du hjelper ham litt med å formidle hvordan du har gjort det tidligere er greit. Men å ha så lite tro på hverandre (begrunnet eller ubegrunnet) høres fryktelig trist ut.

Julen blir helt sikkert annerledes, men det skal ikke bety at den ikke skal bli like fin. Er det noe som passer inn i julefeiringen bedre enn et nyfødt barn, da?

Advent og nedtelling blir jo noe helt annet når det er flere ting man venter på!

:-)

Hehe, Jesus blir nok ikkje aktuelt namn ;-)

Iallfall... Det kan vel vere mykje som ikkje er optimalt i heimen og mellom oss vaksne, men no er det no slik det er. Vil jo likevel gjerne ha det beste ut av juleførebuingane og høgtida.

Men du har jo rett i at ei annleis jul likevel kan bli fin, har vel noko med å innstille seg på det å gjere også.

Takk for svar.

Gjest Kitty Cat 82

Du og mannen din kan jo snakke sammen om hva som ville vært godt å lage på julaften i år, og snakke løst om hva som kan gjøres dersom dere må kjapt på sykehuset. Da får han en viss pekepinn på hva han kan hjelpe til med. Jeg vil ikke komme med en detaljert liste over hva DU hadde gjort, men senket kravene litt. F.eks. en oversikt over hvor ofte klesvaksen må gjøres for at alle skal ha rent tøy, og hvor ofte det bør støvsuges.

Julematen kan dere jo handle sammen tidlig og legge i frysen! Julegaver er koseligst å handle i god tid synes jeg! (Da får en også bedre råd enn dersom alt skal handles inn den siste uka før jul, og gavene blir bedre og mer gjennomtenkt!)

Men det viktigste er vel egentlig at du forklarer han hva som forventes ekstra av han til jul! Og så kan du bruke de neste månedene på en myk overgang, der han har ansvaret for å lage middag ( med poteter som et krav!) en gang inn i mellom, og så noe av klesvasken og så noe av husvasken. Kanskje det kan gå likevel?

Lykke til i allefall!

Takk for svar,

vi har ikkje så mange potensielle vertsfamiliar for jula, men kanskje det blir ei råd, dersom det ser ut til å bli slitsomt. Det ville vere veldig fint, så eg skal sondere litt...

Jeg tror nok det er det lureste. Særlig i og med at mannen din ikke er noen "Arne Brimi"...

Men går det ikke, så går det ikke. Da får du prøve å gjøre ferdig så mye som mulig på forhånd. Og så får juleaften bare bli som den blir.

Det viktigste er jo at man er sammen, ikke at alt er perfekt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...