Gå til innhold

For eller mot lekser?


Anbefalte innlegg

Gjest grønn tulipan

Vet det er flere som er imot at det gis lekser i småskolen. Og ser at også flere her mener det.

Jeg derimot er veldig _for_ lekser.

Jeg synes det gir meg en anledning til å følge med i hva de driver med på skolen. Det gir meg en pekepinn på hva barna mine sliter med (og hva de er gode på :-))

Jeg forstår heller ikke hvordan de skal lære "nok" ved kun å bruke skolen. Iallefall har vi enkelte ganger måtte "terpe" for å det til. Og du verden så gøy det er når det endelig "løsner" :-)

Synes også det er en del av foreldrerollen og følge opp og hjelpe barna med leksene. Vi setter bort så mye når det gjelder barna i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg syns det er viktig med lekser frå starten av. I moderate mengdar, naturlegvis. Det er ein fin måte å involvere seg i borna si læring på, blir greiare å følge litt med på kva dei går gjennom også. Og ikkje minst så lærer dei seg forhåpentlegvis gode vanar når det gjeld å arbeide med skolearbeidet - jo tidlegare dei lærer det, jo betre trur no eg. Ein kan ikkje gå gjennom eit heilt utdannningsløp og lære kun av det ein gjer i timane eller høyrer i forelesningane sine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881867
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

Eg syns det er viktig med lekser frå starten av. I moderate mengdar, naturlegvis. Det er ein fin måte å involvere seg i borna si læring på, blir greiare å følge litt med på kva dei går gjennom også. Og ikkje minst så lærer dei seg forhåpentlegvis gode vanar når det gjeld å arbeide med skolearbeidet - jo tidlegare dei lærer det, jo betre trur no eg. Ein kan ikkje gå gjennom eit heilt utdannningsløp og lære kun av det ein gjer i timane eller høyrer i forelesningane sine.

Ja, helt klart en viktig ting å få inn gode vaner tidlig.

Enda en ting som gjør at jeg er for lekser .-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881884
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av lekser selv om jeg skrev i skolestart-tråden at jeg gruer meg til å gå igang igjen.

Men jeg er ikke enig i at jeg setter bort opplæringen av barna. Jeg er kjempelei av skolearbeid etter å ha fått den eldste (som er over gjennomsnittet skoleflink) gjennom ungdomsskolen. Jeg tillater meg å ta hele æren for enkelte fag, hvor de ikke har gjort noe som helst av verdi på skolen i løpet av de tre årene, f.eks. fordi de har hatt tilfeldige vikarer som ikke kan faget mesteparten av tiden. F.eks. i språkfag er det en ulempe at læreren ikke snakker spåket. (Og ja, jeg har uttrykt bekymring, og det er en "ressurs- og prioriteringssak").

Dessuten skulle jeg ønske de sluttet med "prosjekter" som det på papiret i stor grad skal gjøres, men som i stedet må gjøres hjemme fordi de avstatte timene utgår fordi det dukker opp noe annet (gjerne noe tull). Disse digre innleveringene, som ofte skal være ferdig til mandag, har preget mange av våre helger de siste årene.

Jeg hører stadig at ungdommer savner tid med sine travle foreldre og at man må følge dem opp. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet. Men jeg skulle ønske at skolen holdt sin del av avtalen - f.eks. kunne de la være å gi haugevis av kompliserte spørsmål i lekse og skrive på arbeidsplanen at "her må en voksen bidra", for så å la være å sjekke om de / vi har svart på dem. Sånt svekker min motivasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881892
Del på andre sider

Det er fordeler med begge deler.

Dersom en har foreldre som følger opp barna og bruker tid sammen med dem, passer på at de gjør leksene og er i stand til å hjelpe, så er det nok et stort pluss.

Men altfor mange foreldre er enten ikke i stand til å hjelper til med leksene eller velger å la være (gidder ikke, har ikke tid...).

Dersom en droppet leksene og heller innførte lengre skoledager ville en sikret at alle elevene fikk like mye hjelp. De med "dårlige" foreldre ville lært mer. Og de med gode foreldre ville neppe lært særlig mindre.

Ungene ville fått mer fritid på kveldene. Det er neppe heldig at de "aldri" får fri og hele tiden må tenke på leksene.

En hadde også sluppet unger som kommer hjem tidlig og må være hjemme alene i mange timer før foreldrene kommer hjem.

Dette kunne blitt kombinert med kortere sommerferie. Det er totalt unødvendig med 2 måneders sommerferie for alle skoleelever. 5-6 uker må holde lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881897
Del på andre sider

Annonse

Gjest grønn tulipan

Jeg er ikke motstander av lekser selv om jeg skrev i skolestart-tråden at jeg gruer meg til å gå igang igjen.

Men jeg er ikke enig i at jeg setter bort opplæringen av barna. Jeg er kjempelei av skolearbeid etter å ha fått den eldste (som er over gjennomsnittet skoleflink) gjennom ungdomsskolen. Jeg tillater meg å ta hele æren for enkelte fag, hvor de ikke har gjort noe som helst av verdi på skolen i løpet av de tre årene, f.eks. fordi de har hatt tilfeldige vikarer som ikke kan faget mesteparten av tiden. F.eks. i språkfag er det en ulempe at læreren ikke snakker spåket. (Og ja, jeg har uttrykt bekymring, og det er en "ressurs- og prioriteringssak").

Dessuten skulle jeg ønske de sluttet med "prosjekter" som det på papiret i stor grad skal gjøres, men som i stedet må gjøres hjemme fordi de avstatte timene utgår fordi det dukker opp noe annet (gjerne noe tull). Disse digre innleveringene, som ofte skal være ferdig til mandag, har preget mange av våre helger de siste årene.

Jeg hører stadig at ungdommer savner tid med sine travle foreldre og at man må følge dem opp. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet. Men jeg skulle ønske at skolen holdt sin del av avtalen - f.eks. kunne de la være å gi haugevis av kompliserte spørsmål i lekse og skrive på arbeidsplanen at "her må en voksen bidra", for så å la være å sjekke om de / vi har svart på dem. Sånt svekker min motivasjon.

Dette hørtes da ikke riktig ut. Hovedtyngden for læring skal ligge på skolen, selvfølgelig.

Nå har jeg bare barn på småskolen, og synes foreløpig det er greit og nyttig med leksene.

Håper ikke vi opplever dette som du skriver om. Jeg velger å tro at dette gjelder et fåtall skoler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881911
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av lekser selv om jeg skrev i skolestart-tråden at jeg gruer meg til å gå igang igjen.

Men jeg er ikke enig i at jeg setter bort opplæringen av barna. Jeg er kjempelei av skolearbeid etter å ha fått den eldste (som er over gjennomsnittet skoleflink) gjennom ungdomsskolen. Jeg tillater meg å ta hele æren for enkelte fag, hvor de ikke har gjort noe som helst av verdi på skolen i løpet av de tre årene, f.eks. fordi de har hatt tilfeldige vikarer som ikke kan faget mesteparten av tiden. F.eks. i språkfag er det en ulempe at læreren ikke snakker spåket. (Og ja, jeg har uttrykt bekymring, og det er en "ressurs- og prioriteringssak").

Dessuten skulle jeg ønske de sluttet med "prosjekter" som det på papiret i stor grad skal gjøres, men som i stedet må gjøres hjemme fordi de avstatte timene utgår fordi det dukker opp noe annet (gjerne noe tull). Disse digre innleveringene, som ofte skal være ferdig til mandag, har preget mange av våre helger de siste årene.

Jeg hører stadig at ungdommer savner tid med sine travle foreldre og at man må følge dem opp. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet. Men jeg skulle ønske at skolen holdt sin del av avtalen - f.eks. kunne de la være å gi haugevis av kompliserte spørsmål i lekse og skrive på arbeidsplanen at "her må en voksen bidra", for så å la være å sjekke om de / vi har svart på dem. Sånt svekker min motivasjon.

Hmm - her falt det ut noe.

Det skal stå "Dessuten skulle jeg ønske de sluttet med "prosjekter" som på papiret i stor grad skal gjøres PÅ SKOLEN,..."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881912
Del på andre sider

Dette hørtes da ikke riktig ut. Hovedtyngden for læring skal ligge på skolen, selvfølgelig.

Nå har jeg bare barn på småskolen, og synes foreløpig det er greit og nyttig med leksene.

Håper ikke vi opplever dette som du skriver om. Jeg velger å tro at dette gjelder et fåtall skoler?

Jeg aner ikke. Mine erfaringer er hentet fra én elev på en av landets største ungdomsskoler. Den er ikke spesielt utsatt mht. dårlig elev-, foreldre- eller lærermateriale.

Jeg sier ikke at alle MÅ ha det sånn, men at det er nødvendig hvis man skal levere alt til riktig tid og gjøre det ordentlig. Verken datteren min eller jeg er spesielt flinke til å gi f.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881920
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot lekser på generelt grunnlag, men jeg ser absolutt fordelene ved å ha mer leksehjelp på skola.

Men jeg skulle ønske at lærerne tenkte litt mer gjennom HVA SLAGS lekser som det kan være passende å gi, ut i fra forventet utbytte.

Et av mange eksempler:

Engelsklekse med et ufarget bilde av Storbritannias flagg, der det står "white", "blue" og "red" på de ulike feltene for at barna skal fargelegge.

Dersom man har en pirkete tegner, slik som oss, tar det utrolig lang tid å fargelegge dette flagget nøye og pent, og dermed ha det blitt en "fargeleggingslekse" istedenfor en engelsklekse.

Greit nok at tegning er en god måte å trene opp finmotorikk til bruk ved skriving etc, men for en som bruker store deler av sfo-tida på å produsere en stooooor bunke tegninger, hadde vi ikke behov for enda mer tegne- og fargeleggingstrening! ;-)

Dette var ett eksempel, men vi har flere som jeg synes er utrolig tidkrevende og ikke så veldig utbytterikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881943
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

Det er fordeler med begge deler.

Dersom en har foreldre som følger opp barna og bruker tid sammen med dem, passer på at de gjør leksene og er i stand til å hjelpe, så er det nok et stort pluss.

Men altfor mange foreldre er enten ikke i stand til å hjelper til med leksene eller velger å la være (gidder ikke, har ikke tid...).

Dersom en droppet leksene og heller innførte lengre skoledager ville en sikret at alle elevene fikk like mye hjelp. De med "dårlige" foreldre ville lært mer. Og de med gode foreldre ville neppe lært særlig mindre.

Ungene ville fått mer fritid på kveldene. Det er neppe heldig at de "aldri" får fri og hele tiden må tenke på leksene.

En hadde også sluppet unger som kommer hjem tidlig og må være hjemme alene i mange timer før foreldrene kommer hjem.

Dette kunne blitt kombinert med kortere sommerferie. Det er totalt unødvendig med 2 måneders sommerferie for alle skoleelever. 5-6 uker må holde lenge.

Jeg ser problemstillingen som du og Åsemor tar opp. At ikke alle foreldre makter å følge opp. Kanskje det kunne vært noe ekstra for disse. Vet at på SFO kan de få gjøre lekser (untatt leselekse), også med noe hjelp (ikke lærere).

Men, jeg føler nytte i å følge opp lesene her hjemme, og kan da bidra mere der det er spesielle behov.

Tror kanskje enda flere foreldre ville "gitt blaffen" om det ikke ble silt krav til lekser. Kan bli en hvilepute for mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881945
Del på andre sider

Jeg ser problemstillingen som du og Åsemor tar opp. At ikke alle foreldre makter å følge opp. Kanskje det kunne vært noe ekstra for disse. Vet at på SFO kan de få gjøre lekser (untatt leselekse), også med noe hjelp (ikke lærere).

Men, jeg føler nytte i å følge opp lesene her hjemme, og kan da bidra mere der det er spesielle behov.

Tror kanskje enda flere foreldre ville "gitt blaffen" om det ikke ble silt krav til lekser. Kan bli en hvilepute for mange.

Hvis man skulle skille ut "disse" for eget opplegg, ville det blitt en forferdelig stigmatisering av en gruppe barn.

Mens "Ole" er ute og leker på sfo, må "per" sitte inne og gjøre lekser fordi foreldrene hans er ressurssvake...

En fordel ved egen leksetid på skolen med muligheter for hjelp er også at barna får gjort leksene sine mens de er mer opplagte. De færreste foreldre har muligheter til å være hjemme med barna rett etter skoledagens slutt, og det blir ofte sent å sette seg til med lekser etter en lang dag på sfo, middage etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881954
Del på andre sider

Annonse

Gjest blir mer og mer

Joda lekser hjemme syns jeg er helt greit.

Men mengden på lekser fra 4. til 5. klasse var en STOR overgang, ca 1 1/2 - 2 timer hver ettermiddag (ikke fredag da), det var mye. Datteren vår trang ikke mye hjelp hjemme, tenk da på de som må ha endel hjelp, da blei ettermiddagene et mareritt.

Det blei tilslutt tatt opp på et foreldremøte, så litt reduserte dem heldigvis.

Timeplanen viser mange timer med Tema, så jeg tror at hoved-leksemengden er ment at skal være hjemme.

En skole i nabo-bygda har nesten ikke lekser hjemme, der mener lærerene at ettermiddagene er også barnas fritid, så der har de timer midt på dagen hvor hovedmengden av leksene blir gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881969
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

Hvis man skulle skille ut "disse" for eget opplegg, ville det blitt en forferdelig stigmatisering av en gruppe barn.

Mens "Ole" er ute og leker på sfo, må "per" sitte inne og gjøre lekser fordi foreldrene hans er ressurssvake...

En fordel ved egen leksetid på skolen med muligheter for hjelp er også at barna får gjort leksene sine mens de er mer opplagte. De færreste foreldre har muligheter til å være hjemme med barna rett etter skoledagens slutt, og det blir ofte sent å sette seg til med lekser etter en lang dag på sfo, middage etc.

Men de leker jo på SFO, så er det lekser når de kommer hjem.

Før var det lekser etter du kom hjem, også ut å leke.

Kanskje greit med et lekeavbrekk mellom skolen og leksene? Men jeg ser poenget i at barna kan være mer slitent på ettermiddagen da.

Vedr. stigmatisering av hvem som gjør lekser på SFO, tror jeg en kan få til det uten at det blir som du skisserer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1881993
Del på andre sider

Ørkenvandreren

Lekser er en nødvendighet. Både pga progresjonen i faget - man rekker ikke å gjøre alt på skolen. I tillegg lærer det ungene arbeidsvaner og holdninger som de trenger senere i livet.

Det blir ikke mindre lekser i årene fremover, jfr Kunnskapsløftet som innføres i år. Nå er tilbake til "gamle dager", med fokus på basisfag, osv (allerede fra første skoleår).

Heldigvis er det slutt på pedagogenes lekeskole som har dominert de senere år... (hva fikk man egentlig ut å gjøre grunnskolen 10-årig....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1882000
Del på andre sider

Gjest ninnima

Har ikke lest de andre svarene ennå.

Jeg er mot lekser. Jeg syns at de heller får utvide skoledagen slik at barna blir ferdige med det de skal. Hovedregelen mener jeg derfor må være ingen lekser, og så får de heller få det en gang i blant hvis det er noe spesielt.

Jeg syns det fordi jeg syns det er slitsomt for hele familien med lekser. Barna er ofte på SFO til 16-17, og så skal de da altså gjøre lekser mens foreldrene lager middag? Eller rett før de skal i seng?

Nei, lekser syns jeg er meningsløst. Hva er vitsen, egentlig? Vi voksne har jo ikke lekser. Når vi har fri fra jobben har vi helt fri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1882053
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at barn i småskolen har litt hjemmelekser for å lære seg struktur og ansvar. Men MENGDEN av dem synes jeg kan være litt for drøy av og til!

De færreste barn i småskolen klarer å gjøre leksene helt alene. Og det kreves derfor at en voksen må være tilstede og tilgjengelig mens leksene blir gjort.

Jeg vil tro de fleste foreldre idag er ressurssterke nok faglig til å følge opp barn i småskolen. Men det skorter på TID.

Som fullt yrkesaktiv, og med en ganske aktiv fritid selv, så synes jeg det kan være vanskelig å sette av opptil 1 1/2 time hver dag til lekselesning. En ting er at leksene "stjeler" av barnas fritid, men de stjeler jo også mye tid fra foreldrene, som gjerne har enda mindre fritid enn barna igjen. Har man mere enn ett barn, så blir det jo også enda mere jobb på foreldrene.

Idag som så mange barn går på SFO, synes jeg det burde vært et bedre opplegg for hjelp til å gjøre leksene der.

Større elever burde også fått muligheten til en "leksetime" i løpet av skoledagen med lærere tilgjengelige.

Selvfølgelig synes jeg foreldrene skal følge opp barna.

Men tidene har forandret seg mye på 25 år. Og en kombinasjon av flere yrkesaktive foreldre, og mere tid på skole/SFO, burde jo være et hint om at lekse strukturen burde tilpasses deretter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1882069
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av lekser selv om jeg skrev i skolestart-tråden at jeg gruer meg til å gå igang igjen.

Men jeg er ikke enig i at jeg setter bort opplæringen av barna. Jeg er kjempelei av skolearbeid etter å ha fått den eldste (som er over gjennomsnittet skoleflink) gjennom ungdomsskolen. Jeg tillater meg å ta hele æren for enkelte fag, hvor de ikke har gjort noe som helst av verdi på skolen i løpet av de tre årene, f.eks. fordi de har hatt tilfeldige vikarer som ikke kan faget mesteparten av tiden. F.eks. i språkfag er det en ulempe at læreren ikke snakker spåket. (Og ja, jeg har uttrykt bekymring, og det er en "ressurs- og prioriteringssak").

Dessuten skulle jeg ønske de sluttet med "prosjekter" som det på papiret i stor grad skal gjøres, men som i stedet må gjøres hjemme fordi de avstatte timene utgår fordi det dukker opp noe annet (gjerne noe tull). Disse digre innleveringene, som ofte skal være ferdig til mandag, har preget mange av våre helger de siste årene.

Jeg hører stadig at ungdommer savner tid med sine travle foreldre og at man må følge dem opp. Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet. Men jeg skulle ønske at skolen holdt sin del av avtalen - f.eks. kunne de la være å gi haugevis av kompliserte spørsmål i lekse og skrive på arbeidsplanen at "her må en voksen bidra", for så å la være å sjekke om de / vi har svart på dem. Sånt svekker min motivasjon.

Veldig godt innlegg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242589-for-eller-mot-lekser/#findComment-1882107
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...