Gå til innhold

For eller mot lekser?


Anbefalte innlegg

JEg er enig med deg. Jeg setter stor pris på å kunne følge med på hva de gjør på skolen og få en pekepinn på hvordan barnet mitt ligger ann i diverse fag.

Men som endel har skrevet her, og i tidligere tråder, det kan bli vel mye lekser.

Jeg synes det er unødvendig at barneskoleelever skal sitte i 1-2 timer med lekser hver dag (unntatt fredag). Da blir det demotiverende for alle.

Fortsetter under...

Har ikke lest de andre svarene ennå.

Jeg er mot lekser. Jeg syns at de heller får utvide skoledagen slik at barna blir ferdige med det de skal. Hovedregelen mener jeg derfor må være ingen lekser, og så får de heller få det en gang i blant hvis det er noe spesielt.

Jeg syns det fordi jeg syns det er slitsomt for hele familien med lekser. Barna er ofte på SFO til 16-17, og så skal de da altså gjøre lekser mens foreldrene lager middag? Eller rett før de skal i seng?

Nei, lekser syns jeg er meningsløst. Hva er vitsen, egentlig? Vi voksne har jo ikke lekser. Når vi har fri fra jobben har vi helt fri.

Vitsen er delvis at foreldrene også skal være involvert i barnas læring, og ha mulighet til å forsterke det de lærer på skolen i hjemmets aktiviteter.

Jeg er klart for lekser, men i et omfang som blir overkommelig både for barn og hjem.

Skolen har ansvar for å planlegge opplæringen på en slik måte at det blir en god balanse mellom det som skal gjøres i skoletiden og det arbeidet som skal gjøres hjemme.

Det er vesentlig for barns læring at også hjemmet er involver. Uten lekser mister de fleste foreldre fullstendig oversikt over hva som er aktuelle temaer på skolen, og mister dermed også muligheten til å bidra til å forsterke læringen.

JEg er enig med deg. Jeg setter stor pris på å kunne følge med på hva de gjør på skolen og få en pekepinn på hvordan barnet mitt ligger ann i diverse fag.

Men som endel har skrevet her, og i tidligere tråder, det kan bli vel mye lekser.

Jeg synes det er unødvendig at barneskoleelever skal sitte i 1-2 timer med lekser hver dag (unntatt fredag). Da blir det demotiverende for alle.

Enig i at det er unødvendig med mange timers lekselesing pr uke for barn på småskoletrinnet, og også på mellom- og ungdomstrinnet bør leksemengden ikke være overveldende!

Enig i at det er unødvendig med mange timers lekselesing pr uke for barn på småskoletrinnet, og også på mellom- og ungdomstrinnet bør leksemengden ikke være overveldende!

Helt enig. Men at man må jobbe noen timer med en stil, må man godta.

Men blir det mer enn 1-2 timer daglig blir det for mye - samme hvor gammel man er.

Gjest milllia

hm moren min hjalp meg aldri med leksene, da jeg gikk på skolen måtte vi som regel sitte med dem selv. Og blir sjelden at vi gjør ferdig leksene etterhvert. Og turte ikke alltid møte opp på skolen om det var oppgave vi sulle levert på videregående.. Lekser burde være noe en klarer selv om foreldrene ikke hjelper, for slett ikke alle foreldre vil hjelpe.

Annonse

Gjest ninnima

Enig med deg. Et annet godt argument er at dette faktisk også må læres. Tenk om de ikke fikk lekser i småskolen, og plutselig skulle begynne med det på ungdomsskolen?

Nei, få det inn gradvis.

Hvorfor? De kan jo like godt ha leksene inkludert på ungdomsskolen også.

Da jeg begynte på ungdomsskolen ble vi for første gang introdusert for det de fleste barn har i dag, nemlig ukeplan. Jeg hadde høyt arbeidstempo, og gikk vel gjennom hele ungdomsskolen så godt som uten å gjøre lekser. Jeg gjorde ferdig alt i timene, inkludert stilskriving og lesing til prøver.

Jeg anser ikke meg selv som noen skoletaper selv om jeg aldri gjorde lekser på ungdomsskolen.

Jeg er FOR lekser,men mange steder er det lekser fra dag til dag. Dette blir vanskelig for enktle, både mht. fritid sysseler og annet i forbndelse med foreldrenes arbeid. Jeg menr derfor at det burde vært sånn at man fikk en plan på feks. fredag med hva som måtte gjøres innen neste fredag, go så kunne man justere lit mer selv hva som passer. Sånn er det på skolen til poden, men slett ikke alle steder.

Hvorfor? De kan jo like godt ha leksene inkludert på ungdomsskolen også.

Da jeg begynte på ungdomsskolen ble vi for første gang introdusert for det de fleste barn har i dag, nemlig ukeplan. Jeg hadde høyt arbeidstempo, og gikk vel gjennom hele ungdomsskolen så godt som uten å gjøre lekser. Jeg gjorde ferdig alt i timene, inkludert stilskriving og lesing til prøver.

Jeg anser ikke meg selv som noen skoletaper selv om jeg aldri gjorde lekser på ungdomsskolen.

Jeg er også blant de som fikk unna mye på skolen, og gjorde relativt lite hjemme. MEN jeg ser jo at jeg nok heller var unntaket enn regelen. Så jeg tror de fleste trenger å bruke tid hjemme på å få gjort lekser, og da er det like greit å lære dette i ung alder.

Helt klart for lekser,men de kan og bør være differensiert. JEnta mi har strt sett blitt ferdig på 5-10 min, mens andre kanskje bruker en time på det samme. Dvs det er for lite for henne og for mye for kompisen.

Vi har to leksebarn nå og jeg synes leksene er flotte utgangspunkt for både samtale og felles læring. Og på en måte å kontroll fra min side. Jeg vil gjerne vite hva de holder på med.

Mine to er ikke på SFO. 2 klassingen starter med leksene hos svigermor, mens den eldste gjør det aleine. Når vi foreldre kommer hjem går vi gjennom leksene og evt hjelper til om de står fast med noe. Det er en fin ting å gjøre mens vi venter på at middagen skal bli ferdig.

Jeg har forresten hørt at det viktigste bidraget foreldrene gjør er å vise interesse for barnas skole og lesker, det er viktigere enn om de faktisk kan eller vil hjelpe dem.

Gjest grønn tulipan

Helt klart for lekser,men de kan og bør være differensiert. JEnta mi har strt sett blitt ferdig på 5-10 min, mens andre kanskje bruker en time på det samme. Dvs det er for lite for henne og for mye for kompisen.

Vi har to leksebarn nå og jeg synes leksene er flotte utgangspunkt for både samtale og felles læring. Og på en måte å kontroll fra min side. Jeg vil gjerne vite hva de holder på med.

Mine to er ikke på SFO. 2 klassingen starter med leksene hos svigermor, mens den eldste gjør det aleine. Når vi foreldre kommer hjem går vi gjennom leksene og evt hjelper til om de står fast med noe. Det er en fin ting å gjøre mens vi venter på at middagen skal bli ferdig.

Jeg har forresten hørt at det viktigste bidraget foreldrene gjør er å vise interesse for barnas skole og lesker, det er viktigere enn om de faktisk kan eller vil hjelpe dem.

Det var godt å høre.

Jeg tror noenganger jeg er mer opptatt av skolen enn barna selv.

Og kaster meg over ukeplanen for å se hva de skal gjøre denne uken.... ;-)

Jeg er skeptisk til hjemmelekser, og hadde heller ønsket at leksene var innbakt i skoledagen.

Dette fordi det går ut over de elevene som ikke får oppfølging hjemme av forskjellige grunner. Barn av noenlunde ressurssterke foreldre klarer seg godt med dagens system, mens de som får lite eller ingen hjelp hjemme risikerer å bli hengende mer og mer etter.

Ser man i tillegg på årsakene til evt. manglende oppfølging fra heimen (f.eks sosiale problemer, rusmisbruk etc) blir forspranget til ressurssterke medelever enda større.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...