Krykkjemo Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 I dag kom det brev fra BUFetat. Sosialrapporten er sendt tilbake til kommunen i påvente av gutten vår skal fylle 2 år. De kunne ikke forhandsgodkjenne for ett barn som ikke er født enda. Jeg ringte saksbehandleren for å høre om dette med laaaange ventetider i Colombia for tiden, og om det var NOE vi kunne gjøre? Men, nei, vente må vi. Ja, ja...det var ett strek i regninga, og det er rart at AF har gitt oss formidlingstillatelse, at kommunen har skrevet sosialrapporten, og at det nesten har gått 2 mnd. før Bufetat har sendt saken i retur. Dette burde vi vært opplyst om i forkant, så hadde vi vist hva vi skulle forholde oss til. Nå ble det en liten nedtur.... Kommer sterkere tilbake i januar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
CMA Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Så trist og kjedelig for dere. Synes dette er rart, men jeg vet at de forskjellige regionene praktiserer forskjellig på dette med alder. Vi ble godkjennt av BUFetat sør da vår eldste var 18 mnd. Med at de tilrådet og ønsket at det skulle være 2 års forskjell i alder mellom barna og at det yngste måtte være født tidligst 18 mnd etter eldstemann. Har hørt om andre som har fått samme beskjed som dere, de måtte vente til førstemann var fyt 2 år før de kunne bli godkjent. Synes det er dumt at det praktiseres ulikt i de forskjellige regionene. Det burde bli gjort noe med. Kanskje vi skulle fått foreningene våre til å ta det opp med BUFetat eller noe. Uansett, lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1882737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Huff så dumt, krykkjemo! :-( Egentlig er den regelen med 2 års aldersforskjell ganske tullete. Hvorfor i allverden har de bestemt at det skal være 2 år mellom barna i utgangspunktet. Folk som får barn på vanlig vis kan faktisk klare det med under året mellom barna sine. Når man i tillegg vet at flere land (deriblant Colombia) praktiserer minimum 1 år mellom barna, og tildeler etter det, så blir det jo enda dummere at dere må ventet til han er 2. De burde ha godkjent dere for et barn som er minst 1 år yngre enn ham dere har fra før, så dere kan komme i gang med neste prosess. Jeg forstår logikken i at de ikke kan godkjenne dere for et barn som ikke er født enda. Men det er jo fordi de insisterer på godkjenning av barn som er 2 år yngre... Og med tanke på at det kan være opp mot 2 års ventetid i Colombia nå så blir det jo enda dummere :-( Synes virkelig adopsjonsforeningene burde gått i dialog med BUF-etat om det ikke er på tide å endre regelen til 1 år mellom barna, slik som det er i andre land. Så vidt jeg vet er det bare Norge som insisterer på 2 år mellom barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1882760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Så trist! Praksis tidligere var å la papirene ligge i kø - og gi godkjenningen sånn omtrent på toårsdagen. Dvs. Bufetat kunne motta søknaden,men ikke gi godkjenning før barnets toårsdag. Har du sjekket om det er mulig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1883175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Så trist! Praksis tidligere var å la papirene ligge i kø - og gi godkjenningen sånn omtrent på toårsdagen. Dvs. Bufetat kunne motta søknaden,men ikke gi godkjenning før barnets toårsdag. Har du sjekket om det er mulig? For ordens skyld- vi gjorde det på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1883177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninte Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hei igjen, dette var kjempedumt! Dette burde dere fått beksjed om fra AF fra starten av synes jeg. Nå må vel rapporten revideres om 6 mnd? Da får vi jo håpe ventetiden går litt ned til det, så blir det ikke såååå lenge likevel :-) hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1883194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Huff så dumt, krykkjemo! :-( Egentlig er den regelen med 2 års aldersforskjell ganske tullete. Hvorfor i allverden har de bestemt at det skal være 2 år mellom barna i utgangspunktet. Folk som får barn på vanlig vis kan faktisk klare det med under året mellom barna sine. Når man i tillegg vet at flere land (deriblant Colombia) praktiserer minimum 1 år mellom barna, og tildeler etter det, så blir det jo enda dummere at dere må ventet til han er 2. De burde ha godkjent dere for et barn som er minst 1 år yngre enn ham dere har fra før, så dere kan komme i gang med neste prosess. Jeg forstår logikken i at de ikke kan godkjenne dere for et barn som ikke er født enda. Men det er jo fordi de insisterer på godkjenning av barn som er 2 år yngre... Og med tanke på at det kan være opp mot 2 års ventetid i Colombia nå så blir det jo enda dummere :-( Synes virkelig adopsjonsforeningene burde gått i dialog med BUF-etat om det ikke er på tide å endre regelen til 1 år mellom barna, slik som det er i andre land. Så vidt jeg vet er det bare Norge som insisterer på 2 år mellom barna. Jeg skjønner frustrasjonen når ventetiden er lang, men i forhold til 2-årsregelen må jeg nok si meg uenig med deg, snø. Jeg synes det er en veldig fornuftig regel, satt med tanke på barnet som skal komme først og fremst, men også med tanke på barnet som allerede er der. Selvsagt er det fysisk mulig for "hjemmelagere" å produsere søsken med kortere mellomrom, men er det nødvendigvis ideelt for barna? Og om det er greit for biobarn - så vet vi jo at adoptivbarn av og til trenger litt ekstra av både stabilitet og oppmerksomhet. Da er 2-årsregelen en fornuftig forsikring i så måte. Mange giverland har dessuten ikke regler for aldersforskjeller selv. Da kunne det blitt farlig tett med søskenforskjellen enkelte steder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1883216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hei igjen, dette var kjempedumt! Dette burde dere fått beksjed om fra AF fra starten av synes jeg. Nå må vel rapporten revideres om 6 mnd? Da får vi jo håpe ventetiden går litt ned til det, så blir det ikke såååå lenge likevel :-) hilsen Adopsjonsforeningene er jo fullstendig klar over både den lange ventetiden i kommunene og den lange saksbehandlingstiden. Derfor er det jo naturlig at man skaffer formidlingsbrevet fra foreningen tidligere enn man kan få godkjenning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1883451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg skjønner frustrasjonen når ventetiden er lang, men i forhold til 2-årsregelen må jeg nok si meg uenig med deg, snø. Jeg synes det er en veldig fornuftig regel, satt med tanke på barnet som skal komme først og fremst, men også med tanke på barnet som allerede er der. Selvsagt er det fysisk mulig for "hjemmelagere" å produsere søsken med kortere mellomrom, men er det nødvendigvis ideelt for barna? Og om det er greit for biobarn - så vet vi jo at adoptivbarn av og til trenger litt ekstra av både stabilitet og oppmerksomhet. Da er 2-årsregelen en fornuftig forsikring i så måte. Mange giverland har dessuten ikke regler for aldersforskjeller selv. Da kunne det blitt farlig tett med søskenforskjellen enkelte steder. Problemet er jo bare at 2-årsregelen ikke respekteres i giverlandene, og flere opplever å få tildelt barn som er mindre enn 2 år yngre enn barnet de har fra før. Både fra Colombia og Kina vet jeg at det er flere som har fått barn som er ned til 14 mnd yngre enn barnet man har fra før. Disse må da gjennom en ekstra godkjenningsrunde hos Bufetat, og noen opplever at BUFA sier nei til tildelingen pga av for liten aldersforskjell (jeg har aldri helt forstått hva som er kriteriene, for jeg vet om folk som har fått ja til barn som er 14 mnd yngre og folk som har fått nei til barn som er 18 mnd yngre, men det er vel noen retningslinjer de styrer etter...). Så vidt jeg vet er det bare Norge som har 2-års regelen, andre land (som har regler for det) sier 1 års aldersforskjell. Problemet oppstår når man sender papirene til utlandet når barnet er 2 år, og så er godkjent for et barn som er 2 år yngre. Dvs at man godkjennes for et spedbarn som akkurat er født. Ikke så veldig mange land lengre, hvor det kommer så små barn fra, og det blir problematisk for landene som skal tildele. Og Kina og Colombia bryr seg katta, og tildeler ofte barn som er eldre enn det man er godkjent for. Akkurat nå er det ikke noe problem, for Kina og Colombia har lange ventetider, men tidligere var Kina og Colombia nede i 6 mnd ventetid, og da gjaldt samme regelen. Motsatt blir det jo også veldig dumt når land har lang ventetid, slik som Colombia har nå. Da er det lett å få barn som er innen aldersrammen, men barna blir fort nærmere 4 år før de får søsken. Får man et barn som er spedbarn, slik Krykkjemo fikk, så må man vente mellom 3 og 4 år før man får neste barn. Det er lenge... Men jeg er jo enig i at de må ha noen regler, for i teorien kan man jo få tildeling fra Colombia vesentlig fortere, og dermed få barn veldig tett. Og det skjer jo en gang i blant, med bioloigisk søsken. Jeg vet om flere familier hvor man har søsken med bare 12 mnd mellom, fordi man har fått forespørsel om bioligisk søsken. Og da har man heldigvis litt slakkere krav :-) Men alt i alt tror jeg at en regel om maks 1 år mellom søsken burde holde i lange baner. Det kan jo umulig ha noe med antall år som skal gå mellom hver gang man får barn å gjøre, for da ville det jo vært en 2-års regel uansett, men de som henter barn som er 1 år eller eldre får jo sende papirene etter 1 år. Vi feks kan sende papirene til Colombia i mai neste år, og da godkjennes for et barn som er 2 år yngre enn Lillebror - altså et barn som er nyfødt, iom at Lillebror blir 2 år i mai. Skulle ventetiden mot formodning gå ned igjen til 6 mnd, slik den lenge var for ICBF, så ville det si at vi maks kunne få få et barn på 6 mnd. Mens vi etter ICBF sine regler ville blitt godkjent for et barn på 1 år (12-24 mnd), slik som sist gang. Dette blir jo et tenkt tilfelle, men illustrerer hvor vanskelig denne 2-års regelen til BUFA kan være i praksis, på grunn av at man blir godkjent for så veldig små barn, noe det i mange land ikke er så veldig mange av... Men kanskje hadde det beste vært at barnet måtte være 2 år før man sendte papirene ut av landet, men at man ble godkjent for et barn som var minimum 1 år yngre. Itte vet je. Men jeg synes at reglene, slik den er nå, er litt vanskelig å forstå. Jeg har i alle fall lettere for å forstå en relgel som hadde sagt at man burde ha barnet hos seg 2 år alene, før man fikk søsken, enn en regel som sier at det må være 2 års aldersforskjell mellom ungene. Langt og rotete... Men, men ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1883810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
durante2004? Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Ikke kjekt med en sånn melding etter at dere var kommet så langt som til BUFA. Norges regler er ganske spesielle etter det jeg har fått med meg, både når det gjelder regelen om ikke å få starte ny prosess før etter et år samt at det yngste barnet skal være fylt to år før godkjenning. I Danmark, et nærliggende land for Norge å sammenligne seg med, er regelen at det neste barnet skal være mimimum 9 mnd. yngre enn det familien allerede har. Det var jo liten avstand igjen... Danskene kan også søke om barn nr. to før det har gått ett år. Jeg er ikke helt sikker på hvor lenge før... Men så har Danmark igjen andre regler som er forskjellige fra de norske, f.eks. i forhold til hvilken alder på barna søkerne godkjennes til. Der kan søkerne har problemer med å få godkjenning for barn som er under en viss alder hvis de selv er over en viss alder... Så det er tydelig ulike faglige begrunnelser som legges til grunn for adopsjonsarbeidet i de ulike land.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1884295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Problemet er jo bare at 2-årsregelen ikke respekteres i giverlandene, og flere opplever å få tildelt barn som er mindre enn 2 år yngre enn barnet de har fra før. Både fra Colombia og Kina vet jeg at det er flere som har fått barn som er ned til 14 mnd yngre enn barnet man har fra før. Disse må da gjennom en ekstra godkjenningsrunde hos Bufetat, og noen opplever at BUFA sier nei til tildelingen pga av for liten aldersforskjell (jeg har aldri helt forstått hva som er kriteriene, for jeg vet om folk som har fått ja til barn som er 14 mnd yngre og folk som har fått nei til barn som er 18 mnd yngre, men det er vel noen retningslinjer de styrer etter...). Så vidt jeg vet er det bare Norge som har 2-års regelen, andre land (som har regler for det) sier 1 års aldersforskjell. Problemet oppstår når man sender papirene til utlandet når barnet er 2 år, og så er godkjent for et barn som er 2 år yngre. Dvs at man godkjennes for et spedbarn som akkurat er født. Ikke så veldig mange land lengre, hvor det kommer så små barn fra, og det blir problematisk for landene som skal tildele. Og Kina og Colombia bryr seg katta, og tildeler ofte barn som er eldre enn det man er godkjent for. Akkurat nå er det ikke noe problem, for Kina og Colombia har lange ventetider, men tidligere var Kina og Colombia nede i 6 mnd ventetid, og da gjaldt samme regelen. Motsatt blir det jo også veldig dumt når land har lang ventetid, slik som Colombia har nå. Da er det lett å få barn som er innen aldersrammen, men barna blir fort nærmere 4 år før de får søsken. Får man et barn som er spedbarn, slik Krykkjemo fikk, så må man vente mellom 3 og 4 år før man får neste barn. Det er lenge... Men jeg er jo enig i at de må ha noen regler, for i teorien kan man jo få tildeling fra Colombia vesentlig fortere, og dermed få barn veldig tett. Og det skjer jo en gang i blant, med bioloigisk søsken. Jeg vet om flere familier hvor man har søsken med bare 12 mnd mellom, fordi man har fått forespørsel om bioligisk søsken. Og da har man heldigvis litt slakkere krav :-) Men alt i alt tror jeg at en regel om maks 1 år mellom søsken burde holde i lange baner. Det kan jo umulig ha noe med antall år som skal gå mellom hver gang man får barn å gjøre, for da ville det jo vært en 2-års regel uansett, men de som henter barn som er 1 år eller eldre får jo sende papirene etter 1 år. Vi feks kan sende papirene til Colombia i mai neste år, og da godkjennes for et barn som er 2 år yngre enn Lillebror - altså et barn som er nyfødt, iom at Lillebror blir 2 år i mai. Skulle ventetiden mot formodning gå ned igjen til 6 mnd, slik den lenge var for ICBF, så ville det si at vi maks kunne få få et barn på 6 mnd. Mens vi etter ICBF sine regler ville blitt godkjent for et barn på 1 år (12-24 mnd), slik som sist gang. Dette blir jo et tenkt tilfelle, men illustrerer hvor vanskelig denne 2-års regelen til BUFA kan være i praksis, på grunn av at man blir godkjent for så veldig små barn, noe det i mange land ikke er så veldig mange av... Men kanskje hadde det beste vært at barnet måtte være 2 år før man sendte papirene ut av landet, men at man ble godkjent for et barn som var minimum 1 år yngre. Itte vet je. Men jeg synes at reglene, slik den er nå, er litt vanskelig å forstå. Jeg har i alle fall lettere for å forstå en relgel som hadde sagt at man burde ha barnet hos seg 2 år alene, før man fikk søsken, enn en regel som sier at det må være 2 års aldersforskjell mellom ungene. Langt og rotete... Men, men ;o) "Jeg har i alle fall lettere for å forstå en relgel som hadde sagt at man burde ha barnet hos seg 2 år alene, før man fikk søsken, enn en regel som sier at det må være 2 års aldersforskjell mellom ungene." Det er jeg helt enig med deg i! Regelen må jo være utformet slik at den virker etter hensikten, nemlig å la eldstemann falle til ro og finne sin plass i familien før man utvider den. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242671-sosialrapporten-i-retur/#findComment-1885159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.