N71 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Jeg ammer barnet mitt på 4 mnd, og for ca 4 uker siden begynte jeg å kjenne stikkende smerter i det ene brystet etter amming. Dette kan vare i flere timer etter amming, det kan også gjøre litt vondt under amming men det er helst etter at det er smertefullt. Etter hvert oppdaget jeg to hvite flekker på brystvorten (blir gjerne gule mellom ammingene). Barnet har ingen tegn til trøske og det andre brystet er helt fint. Fant en beskrivelse av liknende hvite prikker her i dette forumet (spørsmål fra 2003) og det ble svart at det kunne være melkeblemmer. Jeg har forsøkt den foreskrevne behandlingen, frottering med varm klut i forkant av amming i 3 dager nå, men det har foreløpig ikke hjulpet. Er det noe annet jeg kan prøve? Kan det være sopp? Hvordan bør jeg i så fall behandle det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242700-smerter-i-brystet-etter-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Det høres ut som om dette er tilstoppede melkeganger som ender i en liten hvit blemme ytterst. I noen tilfelle kan melken i melkegangen bli geleaktig og seig slik at det kreves gjentatte forsøk for å få løst dette opp. Kan være smertefullt under og etter amming. Å legge på varm våt froteklut før amming og å skrubbe over området slik at blemmen åpner seg før barnet legges til er som oftest den beste hjelpen.Prøv også å håndmelke/pumpe deg like etter amming. Dersom du kjenner på brystet ditt etter amming er det sansylig at du kjenner oppfylte melkekjertler bak tilstoppingene. Ved soppinfeksjon er det mest sansylig at begge bryst er angrepet at brystknopper og areola er rød, såre, kan ha sprekker i huden, svir, stikker, brenner under og etter amming. Barnet får som oftest etter hvert trøske i munnslimhinnene.Mykostatin til mor og barn er behandlingen mot sopp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242700-smerter-i-brystet-etter-amming/#findComment-1891621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.