Gå til innhold

To unger - myyye jobb? Neeei?

Anbefalte innlegg

Jeg er jo deltids-alenemamma med to små, 6 og 8 år. Har en venninne som er i samme situasjon, hun har sine unger mer enn jeg har mine (de har "normalt" samvær).

Og når det blir snakk om meg og forholdet til min kjære så er hun såååå opptatt av at han må ta hensyn til at jeg jobber (80%) og ikke minst at jeg har såååå mye jobb med å ha to unger i tillegg! At han jobber 12-timers dag 2 uker i strekk spiller liksom ingen rolle... Jeg synes nemlig det er koselig å stelle litt for ham og jeg dør ikke av å dra over golvene hans med støvsugeren en og annen gangen (det skjer ikke så veldig ofte...) og jeg liker å lage mat til ham. Det synes hun visst er helt fryktelig, han burde gjøre det for meg mener hun.

Men jeg synes ikke det er såååå mye jobb med ungene jeg! Kanskje har jeg veldig greie unger, jeg vet ikke? Vi koser oss sammen, leser og sånt, de leker en del for seg selv og sammen bare de to. Hun er nok en del mer opptatt av at huset skal være prikkfritt og sånt enn meg kanskje... *Blush*

Men - det er ikke så mye jobb? Hva sier dere andre med unger i barneskolen? Mine har ikke andre fritidsaktiviteter utenom skolen da, hennes eldste har en.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242732-to-unger-myyye-jobb-neeei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har to barn, gutt 5 år og jente 7 år. Bor sammen med pappaen, da.

Jeg tror det kommer veldig an på hva slags unger du har. Og hvilke venner ungene har, og om de leker greit sammen uten å krangle, og om de fikser å være litt for seg selv.

Mine unger er veldig aktive, finner på mye sprell (lager ting, f.eks som medfører mye rot), er ganske grenseprøvende for tiden (særlig ved leggetid), OG den ene har noen litt krevende venner.

Dette gjør at jeg synes det er krevende og slitsomt å være mamma.

Hadde barna mine vært av en roligere type, hadde det stilt seg annerledes.

Nå høres jeg ut som en sytepave, det er ikke sånn ment, jeg bare prøvde å svare på spørsmålet ditt :)

Vi har det nemlig bra, også, bare sånn at det ikke er noen tvil om det!

Og så er ungene selvsagt verden beste, til tross for litt "emil-nykker"...!

Men er det slik at hun _egentlig_ har kommentert at det er mye jobb med det å ha barn, _eller_ har hun kommentert hvor mye/lite du og din kjære bidrar i hverdagens dont?

Min kjære og jeg bor ikke sammen så han bidrar lite hos meg da. Har hjulpet meg mye med flyttingen nå i sommer f.eks., men ikke noe i hverdagen egentlig.

Jeg vasker ikke akkurat ned huset hans når jeg er der heller... :o)

Hun synes bare at det er sååå mye jobb med to unger, men hun henger mye mer over sine enn jeg gjør over mine - uten å si/mene noe negativt om det for noen av partene.

Hvis man skal gå rundt å tenke på at alle pliktene man har i løpet av en dag er et slit, så kan man jo bli sliten, for ungene og hjemmet krever sitt. Men det virker jo som du koser deg med barna dine og med å dulle med din kjære, så da er det jo absolutt ingen problem :)

Annonse

Hvis man skal gå rundt å tenke på at alle pliktene man har i løpet av en dag er et slit, så kan man jo bli sliten, for ungene og hjemmet krever sitt. Men det virker jo som du koser deg med barna dine og med å dulle med din kjære, så da er det jo absolutt ingen problem :)

:o) Det er akkurat det! Jeg er ikke av den typen kvinne som ofrer meg for mannen - jeg liker bare å stelle litt for ham, han blir så glad for det også. Jeg har en grei jobb og veldig greie barn (stort sett da) så det er sjelden jeg er veldig sliten i hverdagen.

Hvis du hadde bodd alene i utgangspunktet, og slått deg sammen med en deltidspappa som regelmessig tok med seg selv og ungene til deg når de hadde fri - ville hun synes det var merkelig om han bidro litt mht. matlaging og rengjøring hjemme hos deg da også?

Jeg synes ikke utenforstående har noe med hvordan man ordner slikt, hvis man selv er fornøyd. (Klager man derimot, bør man være innstilt på å få synspunkter tilbake, men det er jo ikke tilfellet her.)

:o) Det er akkurat det! Jeg er ikke av den typen kvinne som ofrer meg for mannen - jeg liker bare å stelle litt for ham, han blir så glad for det også. Jeg har en grei jobb og veldig greie barn (stort sett da) så det er sjelden jeg er veldig sliten i hverdagen.

Da er det jo ingen grunn til å skape problemer, som jeg nesten oppfatter at din venninne gjør.

Jeg liker også å dulle med mann og barn :) Selvsagt kan jeg bli sliten av og til, men da får jeg som regel igjen for det jeg har gitt.

Hvis du hadde bodd alene i utgangspunktet, og slått deg sammen med en deltidspappa som regelmessig tok med seg selv og ungene til deg når de hadde fri - ville hun synes det var merkelig om han bidro litt mht. matlaging og rengjøring hjemme hos deg da også?

Jeg synes ikke utenforstående har noe med hvordan man ordner slikt, hvis man selv er fornøyd. (Klager man derimot, bør man være innstilt på å få synspunkter tilbake, men det er jo ikke tilfellet her.)

*Hehe* Da ville hun sannsynligvis ment at han skulle rydde alt etter ungene sine, vaske etter dem og sånt mens de var hos meg ja. Akkurat som jeg gjør når vi er hos ham, men som altså ikke er helt bra. *Lattermild hoderisting*

Godt poeng.

Når jeg er hos kjæresten alene, varter han stort sett opp meg. Når han er hos meg alene, er det han som får service.

Men når vi har med barna, må vi trå til begge to, ja.

*Hehe* Da ville hun sannsynligvis ment at han skulle rydde alt etter ungene sine, vaske etter dem og sånt mens de var hos meg ja. Akkurat som jeg gjør når vi er hos ham, men som altså ikke er helt bra. *Lattermild hoderisting*

Ja, det var akkurat det jeg mente.

Min kjære og jeg bor ikke sammen så han bidrar lite hos meg da. Har hjulpet meg mye med flyttingen nå i sommer f.eks., men ikke noe i hverdagen egentlig.

Hun synes bare at det er sååå mye jobb med to unger, men hun henger mye mer over sine enn jeg gjør over mine - uten å si/mene noe negativt om det for noen av partene.

Jeg har ingen formening om det du gjør elle rikke gjør er bra/ikke bra, riktig/ikke riktig osv, men jeg kommenterte at ut fra innlegget ditt virket det som om hun var mer opptatt av spørsmålet "hvem gjør hva og når og hva er rettferdig i denne sammenheng" - ikke det at det var så mye jobb i seg selv å ha to skolebarn.

Annonse

Jeg har ingen formening om det du gjør elle rikke gjør er bra/ikke bra, riktig/ikke riktig osv, men jeg kommenterte at ut fra innlegget ditt virket det som om hun var mer opptatt av spørsmålet "hvem gjør hva og når og hva er rettferdig i denne sammenheng" - ikke det at det var så mye jobb i seg selv å ha to skolebarn.

Hun mener det er såååå mye jobb å ha to barn (barnehage/skolebarn) og at han som ikke har barn ikke har noe å gjøre liksom og at han derfor bør stå på pinne for meg.

At han er mye mer sliten etter sine to arbeidsuker (og så 3 uker fri) enn det jeg er med jobb og to unger spiller liksom ingen rolle. For henne ER det slitsomt å ha to barn, basta.

Er det ikke sånn at du har ungene halvparten av tida, altså annenhver uke? Og da bor alene og fortsatt jobber bare 80%? Da må du jo ha rikelig tid til både å dulle med kjæresten og gjøre andre ting, skulle man tro.

Hehe, hvis du ikke er av typen som driver med lapping og stopping av barneklær.

Hvor god tid du eventuelt har når ungene er der skal jeg av gode grunner ikke uttale meg om.

Er det ikke sånn at du har ungene halvparten av tida, altså annenhver uke? Og da bor alene og fortsatt jobber bare 80%? Da må du jo ha rikelig tid til både å dulle med kjæresten og gjøre andre ting, skulle man tro.

Hehe, hvis du ikke er av typen som driver med lapping og stopping av barneklær.

Hvor god tid du eventuelt har når ungene er der skal jeg av gode grunner ikke uttale meg om.

Jepp. :o) Dvs. ikke annenhver uke, men noen dager hver uke. Og nei - jeg lapper og stopper sjeldent barneklær....

På den annen side er ikke kjæresten min hjemme hele tiden heller så innimellom steller jeg stuller jeg bare med meg selv og skjemmer meg bort. :o)

Jepp. :o) Dvs. ikke annenhver uke, men noen dager hver uke. Og nei - jeg lapper og stopper sjeldent barneklær....

På den annen side er ikke kjæresten min hjemme hele tiden heller så innimellom steller jeg stuller jeg bare med meg selv og skjemmer meg bort. :o)

Går du frivillig deltid eller skulle du ønske du hadde full jobb? Blir det ikke litt lite kronasje?

Går du frivillig deltid eller skulle du ønske du hadde full jobb? Blir det ikke litt lite kronasje?

Jeg bor dessverre såpass langt unna jobben at det ikke er mulig med helstilling i forhold til å rekke å hente ungene på sfo (og tidligere bhg). Jeg kunne utvidet til 90%, har spurt, men fikk ikke.

Jeg har tre unger, jobber 70%, er deltidsstudent, og har ansvar for hus og hjem alene. Synes det går helt greit jeg, det eneste jeg klager litt på er at ungene tror at rotet forsvinner av seg selv. Ellers går det litt i skippertak når jeg har litt ekstra tid til overs, og kveldene suser som regel avgårde. Jeg er flink til å nedprioritere tv-tittinga mi, kanskje derfor jeg sparer tid?

Barna er mye ute og leker med venner, kommer inn til middag, og er rimelig greie å ha med å gjøre.

Tror nok det er snakk om prioriteringer, jeg.

Gjest Elextra

Har ikke skolebarn ennå, men barnehagebarn. Og (mer enn) full jobb.

Ja, jeg synes det er ganske mye jobb. Dvs. det tar det aller meste av tiden min utenom jobben. Skulle bare mangle, selvfølgelig, men føles litt slitsomt med så lite tid for meg selv.

For øvrig genererer ikke barna så mye jobb, annet enn noe ekstra klesvask og rydding, selvfølgelig, men det er til å leve med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...