Gå til innhold

amming som prevensjon


hil

Anbefalte innlegg

Dette er ikke egentlig et spørsmål, men en kommentar etter å ha lest et innlegg etter søk på forum. Gro Nylander svarer på et sp. om prevensjon etter fødsel, at amming er god prevensjon forutsatt tre ting, de første 6 månedene :1) Fullamming 2) fortsatt nattamming, 3)ikke fått tilbake menstruasjon. Det samme sa jordmor på rikshospitalet til meg, i samtale etter at jeg hadde født der. (Litt pussig i grunn, siden det barnet jeg nettopp hadde født, var blitt til selv om forutsetn. over var tilstede). Etter alle mine tre fødsler har jeg fått igjen mensen, og dermed også hatt eggløsning,mens jeg fortsatt har fullammet og ammet om natten . Jeg reagerer derfor på at helsepersonell er så bastante i sine uttalelser om amming som prevensjon, for meg vil ihvertfall det være en VELDIG usikker form for prevensjon, og jeg er vel ikke den eneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller aldri skjønt at noen "tror" på det der. Ikke dersom de absolutt _ikke_ vil bli gravide igjen i alle fall, og at de i det hele tatt vurderer å bruke ammingen som prevensjon. Det høres mildt sagt ut som et sjansespill.

Man kan jo aldri vite når mensen "planlegger" å vise seg igjen, og man får jo eggløsningen (og det er jo DA man kan bli gravid) hele 14 dager FØR mensen dukker opp.....! Litt for mange får mensen igjen i løpet av bare noen få måneder etter fødselen, til tross for nattamming. Kan derfor aldri tenke meg at sikkerhetsprosenten er særlig stor på den prevensjonsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se .. som jeg husker dem:

Fullamming (aldri gå mer enn 6-7 timer mellom hver amming)

og barnet under 6 mnd + ikke fått tilbake mensen.

(dette skulle vel dekke det meste?)

Dette skulle gi ca 96-98% sikkerhet,omtrent som minipillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo ulike, for meg f.eks fungerer amming veldig godt som prevensjon til og med etter at fast føde er innført. Jeg er av dem som må amme veldig lite før mensen kommer tilbake. Den kommer ikke før rundt ca 1 år etter fødslene. Jeg har helt sluttet å bruke annen prevensjon i denne perioden (brukte før minipille i denne perioden).

Så for de som er som meg er amming nok som prevensjon, for andre er det helt nødvendig med annet.

Og for de som absolutt ikke vil bli gravide er det jo klart at de bør bruke annet i tillegg uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære hil.

Helsepersonell bør tilstrebe å bygge sin veiledning utifra kunnskapsbassert praksis. Den viser at amming som prevensjon når de tre forutsettningene du nevner er tilstede og barnet er under 6 måneder, er like sikker som spiral eller minipille. Det anbefales at avstanden mellom nattmåltidet ikke er lengre enn 5-6 timer. D.v.s at 1 til 3 kvinner av 100 kvinner blir gravide ved bruk av en av disse metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...