hullise Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jeg har en sønn på snart 2 år som har fått et gjenstridig bleieutslett. Jeg har smurt med inotyol uten at dette hjelper. Jeg lurer på om det kan være en soppinfeksjon og de var enige med meg i barnehagen at det liknet veldig på tidligere soppinfeksjoner de hadde sett. Han har masse røde prikker hvor huden har flasset av rundt, de ser nesten ut som små kviser. han virker ikke som han klør, men klager over at det gjør vondt ved hvert bleieskift. Kan det væøre sopp? er det eventuelt farlig å behandle mot sopp hvis det ikke er det? Bør jeg oppsøke lege? hva bør jeg eventuelt behandle med? kan jeg bruke canesten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242798-soppinfeksjon-i-bleieutslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Av din beskrivelse synes jeg det kan høres ut som det er en soppinfeksjon i utslettet og at det kan være indikasjon for å bruke en salve som bla inneholder et soppmiddel. Ofte er det også andre ting i salven, gjerne et cortison preparat bl.a. Behandling av bleieutslett inneholder mange elementer hvor det viktigste er: Hyppige bleieskift for å holde huden tørr, evt. lufttørring etter vask og stell. Skånsom vask uten såpe, rngjøring av bleiområdet med olje, oljeholdige våtserivetter kan brukes. Beskyttende sink eller silikonholdige salver. Behandle superinfeksjon evt. med 0,5 % krystallviolettløsning (farger tøyet)i et par dager, deretter en ukes tid med soppmiddel¨med hydrocortison to ganger daglig i et par uker, evt soppkrem i noen uker for å unngår residiv. Det kan være lurt å la lege se på utslettet og veilede deg i behandlingen og vurdere effekten av denne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242798-soppinfeksjon-i-bleieutslett/#findComment-1884691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Av din beskrivelse synes jeg det kan høres ut som det er en soppinfeksjon i utslettet og at det kan være indikasjon for å bruke en salve som bla inneholder et soppmiddel. Ofte er det også andre ting i salven, gjerne et cortison preparat bl.a. Behandling av bleieutslett inneholder mange elementer hvor det viktigste er: Hyppige bleieskift for å holde huden tørr, evt. lufttørring etter vask og stell. Skånsom vask uten såpe, rngjøring av bleiområdet med olje, oljeholdige våtserivetter kan brukes. Beskyttende sink eller silikonholdige salver. Behandle superinfeksjon evt. med 0,5 % krystallviolettløsning (farger tøyet)i et par dager, deretter en ukes tid med soppmiddel¨med hydrocortison to ganger daglig i et par uker, evt soppkrem i noen uker for å unngår residiv. Det kan være lurt å la lege se på utslettet og veilede deg i behandlingen og vurdere effekten av denne. Ikke glem det gode, gamle potetmelet. ) En god klype potetmelk klappes forsiktig på huden i bleieområdet etter hvert stell og bleieutslett pga fukt er en saga blott. Billig, enkelt og helt ufarlig. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242798-soppinfeksjon-i-bleieutslett/#findComment-1884794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.