Gå til innhold

Info om AD-barn - finnes det?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

ICD-10 som er vårt diagnosesystem kaller ADHD- lidelsen for hyperkinesi.

I DSM-IV, det amerikanske diagnosesystemet, som vel er det vi bruker rundt disse lidelsene, snakker man om ADHD kombinert type, ADHD uoppmerksom type, (det folk flest kaller ADD) og ADHD hyperaktiv/impulsiv type. ADD er ikke en term i noe diagnose system i dag, men fantes i det gamle ICD-9. Men det blir likevel brukt som term.

Adhd uoppmerksom type skal ha seks eller mer av følgende symptomer på uoppmerksomhet, og det skal ha vart i mer enn seks måneder i en grad som er avvikende i forhold til utviklingstrinnet.

1. viser ofte ikke oppmerksomhet for detaljer eller gjør slurvefeil i skolearbeid og andre aktiviteter

2.har ofte problemer med å opprettholde oppmerksomheten om oppgaver eller lekeaktiviteter.

3.synes ofte ikke å høre etter ved direkte henvendelser

4.Har ofte vansker med å følge med på instruksjoner og mislykkes i å fullføre skolearbeid, plikter eller oppgaver på arbeidsplassen(skyldes ikke trassig atferd eller manglende forståelse)

5.har ofte problemer med å organisere oppgaver og aktiviteter

6. unngår ofte og misliker eller vegrer seg mot å påta seg oppgaver somkrever vedvarende konsentrasjon(f.eks. skolearbeid eller lekser)

7. mister ofte ting som er nødvendige for å utføre oppgaver eller aktiviteter på skolen eller hjemme(f.eks. leker, skolesaker, blyanter, bøker eller verktøy)

8. blir lett distrahert av uvesentlige stimuli

9. virker ofte glemsk i forbindelse med daglige gjøremål

Håper dette kan være til noe hjelp. Men en spesialist må vurdere om et barn har ADHD. Man kan kanskje likevel få en pekepinn på om utredning er nødvendig.

Vennlig hilsen

ICD-10 som er vårt diagnosesystem kaller ADHD- lidelsen for hyperkinesi.

I DSM-IV, det amerikanske diagnosesystemet, som vel er det vi bruker rundt disse lidelsene, snakker man om ADHD kombinert type, ADHD uoppmerksom type, (det folk flest kaller ADD) og ADHD hyperaktiv/impulsiv type. ADD er ikke en term i noe diagnose system i dag, men fantes i det gamle ICD-9. Men det blir likevel brukt som term.

Adhd uoppmerksom type skal ha seks eller mer av følgende symptomer på uoppmerksomhet, og det skal ha vart i mer enn seks måneder i en grad som er avvikende i forhold til utviklingstrinnet.

1. viser ofte ikke oppmerksomhet for detaljer eller gjør slurvefeil i skolearbeid og andre aktiviteter

2.har ofte problemer med å opprettholde oppmerksomheten om oppgaver eller lekeaktiviteter.

3.synes ofte ikke å høre etter ved direkte henvendelser

4.Har ofte vansker med å følge med på instruksjoner og mislykkes i å fullføre skolearbeid, plikter eller oppgaver på arbeidsplassen(skyldes ikke trassig atferd eller manglende forståelse)

5.har ofte problemer med å organisere oppgaver og aktiviteter

6. unngår ofte og misliker eller vegrer seg mot å påta seg oppgaver somkrever vedvarende konsentrasjon(f.eks. skolearbeid eller lekser)

7. mister ofte ting som er nødvendige for å utføre oppgaver eller aktiviteter på skolen eller hjemme(f.eks. leker, skolesaker, blyanter, bøker eller verktøy)

8. blir lett distrahert av uvesentlige stimuli

9. virker ofte glemsk i forbindelse med daglige gjøremål

Håper dette kan være til noe hjelp. Men en spesialist må vurdere om et barn har ADHD. Man kan kanskje likevel få en pekepinn på om utredning er nødvendig.

Vennlig hilsen

Takk for meget godt svar, bugge-jenta!

Og vet du, sønnen vår har alle disse krteriene du nevner. Det er som å lese om han! Likevel vil ikke skolen melde opp til ppt - enda. Nå begynner han i 4. klasse.

Jeg har visst hele tiden at noe er "galt" - helt siden gutten var 3 år. Men jeg kommer ingen vei. Faren, min ektefelle, nekter for at noe er galt, han sier det er en modningsak.

Og lærerinna hans er egentlig enig med meg, men vil vente og se det an... Det vil ikke jeg, for gutten risikerer å få store hull i skolegangen, bli skoletaper og å få psykososiale problemer. Han er en engstelig og usikker gutt. Angst for forandringer (f. eks. kjøp av ny sofa og salongbord...).

Jeg vet sannelig ikke. Hva ville du gjort, hvis det var din sønn?

Takk for meget godt svar, bugge-jenta!

Og vet du, sønnen vår har alle disse krteriene du nevner. Det er som å lese om han! Likevel vil ikke skolen melde opp til ppt - enda. Nå begynner han i 4. klasse.

Jeg har visst hele tiden at noe er "galt" - helt siden gutten var 3 år. Men jeg kommer ingen vei. Faren, min ektefelle, nekter for at noe er galt, han sier det er en modningsak.

Og lærerinna hans er egentlig enig med meg, men vil vente og se det an... Det vil ikke jeg, for gutten risikerer å få store hull i skolegangen, bli skoletaper og å få psykososiale problemer. Han er en engstelig og usikker gutt. Angst for forandringer (f. eks. kjøp av ny sofa og salongbord...).

Jeg vet sannelig ikke. Hva ville du gjort, hvis det var din sønn?

Jeg hadde forlangt at skolen meldte ham opp til ppt - NÅ! Kan du ikke ta kontakt med ppt selv og spørre hva de synes?

Takk for meget godt svar, bugge-jenta!

Og vet du, sønnen vår har alle disse krteriene du nevner. Det er som å lese om han! Likevel vil ikke skolen melde opp til ppt - enda. Nå begynner han i 4. klasse.

Jeg har visst hele tiden at noe er "galt" - helt siden gutten var 3 år. Men jeg kommer ingen vei. Faren, min ektefelle, nekter for at noe er galt, han sier det er en modningsak.

Og lærerinna hans er egentlig enig med meg, men vil vente og se det an... Det vil ikke jeg, for gutten risikerer å få store hull i skolegangen, bli skoletaper og å få psykososiale problemer. Han er en engstelig og usikker gutt. Angst for forandringer (f. eks. kjøp av ny sofa og salongbord...).

Jeg vet sannelig ikke. Hva ville du gjort, hvis det var din sønn?

Kjære org - ring til PPT - det er ikke noe å vente med. Da vil dere få en avklaring av hva det er, slik at dere kan hjelpe barnet på best mulig måte - så snart som mulig.

Det høres ut som om at barnet ditt sliter med noe - adhd/add er en helt klar mulighet. Hvordan er barnet ellers? Fungerer det godt sammen med gjevnaldrende osv?

Jeg kjenner godt igjen det med uvilje mot forandringer hos min sønn, som har fått diagnosen asbergers syndrom (en form for autisme light) - og det kan være slitsomt (jeg mener ikke å antyde at ditt barn har AS - til det har jeg alt for lite informasjon - og slik du beskriver barnet ditt, høres en ADHD ADD diagnose nærmere ut). Hos oss fungerer det best at man forklarer forandringer i god tid, og gjerne involvere han i prosessen (være med å velge sofa/bord etc).

Annonse

Kjære org - ring til PPT - det er ikke noe å vente med. Da vil dere få en avklaring av hva det er, slik at dere kan hjelpe barnet på best mulig måte - så snart som mulig.

Det høres ut som om at barnet ditt sliter med noe - adhd/add er en helt klar mulighet. Hvordan er barnet ellers? Fungerer det godt sammen med gjevnaldrende osv?

Jeg kjenner godt igjen det med uvilje mot forandringer hos min sønn, som har fått diagnosen asbergers syndrom (en form for autisme light) - og det kan være slitsomt (jeg mener ikke å antyde at ditt barn har AS - til det har jeg alt for lite informasjon - og slik du beskriver barnet ditt, høres en ADHD ADD diagnose nærmere ut). Hos oss fungerer det best at man forklarer forandringer i god tid, og gjerne involvere han i prosessen (være med å velge sofa/bord etc).

Jeg ringer med en gang.

Men det er da vel ikke typisk ad/hd å gråte et kvarter for at vi skal kjøpe nytt bord? Eller ta til tårene for hull på de beste sokkene - slik at de blir kastet? Mange slike eksempler.

Gjest Ikke nick idag

Ser du har fått en del gode svar.

Forstår frustrasjonen din. Hvis barnet ikke er hyperaktivt, er det vanskelig å få oppmerksomhet. Har selv et ADD-barn som ble diagnostisert svært sent. Vi fikk ingen hjelp hos PPT siden barnet ikke hadde konkrete lærevansker, og har hele tiden måttet presse på gjennom BUP.

Vær obs på at "bokstavbarn" ofte har tilleggsdiagnoser/-problematikk (komorbiditet), så ditt barn kan ha "sider" som du kanskje ikke synes passer inn i ADD. Vårt barn har klare Asperger symptomer, og skal nå vurderes om det er grunnlag for å sette dette som en tilleggsdiagnose.

Stå på, det er ikke mange som kommer lett til i hjelpeapparatet med disse utfordringene.

Jeg ringer med en gang.

Men det er da vel ikke typisk ad/hd å gråte et kvarter for at vi skal kjøpe nytt bord? Eller ta til tårene for hull på de beste sokkene - slik at de blir kastet? Mange slike eksempler.

Det hørtes _veldig_ kjent ut for min AS gutt... Det kan jo hende at han kan ha noen AS trekk, ja. Det betyr ikke nødvendigvis at han nødvendigvis har AS, men det KAN være noe der.

Hvordan er han sammen med andre barn?

Hei org

Må si jeg kjenner meg ganske godt igen i dine beskrivelser av situasjonen med sønnen din.

Dvs at hos oss var det vi foreldre som mente det hele var en modningssak da sønnen vår ikke fungerte på skolen.

Oppmelding til ppt og videre utredning ble utsatt fordi vi ville "se det an". Det gikk jo framover, han ble jo mer moden etter hvert som tiden gikk.

Men i forhold til sine jevnaldrede var gapet like stort, om ikke større.

ADD er vanskeligere å oppdage enn ADHD fordi ungen ikke er høyt og lavt hele tiden. Disse barna blir heller oppfattet som late, kanskje frekke og kverulerende også. Og dumme?

De står også i fare for å utvikle et svært lavt selvbilde.

Så jeg synes det er kjempeflott at du har besluttet å kontakte ppt nå.

Tro meg, det er mye bedre å vite hva man har å forholde seg til enn å gruble på hva som er i veien.

Det hørtes _veldig_ kjent ut for min AS gutt... Det kan jo hende at han kan ha noen AS trekk, ja. Det betyr ikke nødvendigvis at han nødvendigvis har AS, men det KAN være noe der.

Hvordan er han sammen med andre barn?

Han er en foretrukket venn. Han er jo så rolig og snill.

Men jeg ser han har stort behov for å være alene ganske ofte. Han kan finne på å si til kameraten at "Nå er det på tide du går hjem ei stund. Du kan komme tilbake kl......" For mange kan dette virke uhøflig, men han mener det ikke sånn.

Han har gode venner på skolen, i klassen og blir ikke ertet.

Han er lett å lede, men ikke på gale veier. Han vet hva som er rett og galt, har empati med både mennesker og dyr. Sårer ikke noen.

Dette stemmer vel ikke med AS igjen, gjør det?

*frustrert, men svært takknemmelig for svar*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...