Gå til innhold

Ny jobb - ønsker å redusere stillingsprosenten

Anbefalte innlegg

Skal begynne i ny jobb om en ukes tid, næremere bestemt et vikariat på litt mindre enn ett år. Det er 100%, men jeg ønsker å søke om jobbe 80%, ev 60% pga små barn. Hvordan ville dere gått frem? Har jo ikke lyst til å gjøre meg upopulær med en gang, særlig ikke fordi det på sikt er mulighet for fast ansettelse.

Fortsetter under...

Om du ikke tok dette opp i jobbintervju tror jeg kanskje det er best å gå stille i dørene i 1-2 mndr. Så er du mer berettiget til å si at du kjenner dette er en smule for stritt og spørre om muligheter til redusert stilling.

Om det ikke har dukket opp helt nye faktorer i livet ditt siden du var på intervju og siden takke ja til stillingen, kan jeg godt forstå om en arbeidsgiver ikke blir så begeistret for en slik henvendelse.

mvh

Gjest Persille

Det spørs litt hvem arb.giver er?

Hadde det vært meg (privat bhg), og jeg trengte en vikar i 100% stilling - så hadde det ikke vært greit for meg om du kom og ba om redusert stilling om det ikke hadde skjedd noe helt spesielt.

Ifølge arbeidsmiljølovens paragraf noenogførti (tror jeg det var) har du faktisk rett på redusert arbeidstid en periode pga små barn, dersom det ikke er "til stor ulempe for arbeidsgiver".

Jeg sa vel fra om det alt i "intervjuet" den gangen jeg begynte i 100% stilling med to små barn hjemme, men det var ikke noe problem.

Det spørs litt hvem arb.giver er?

Hadde det vært meg (privat bhg), og jeg trengte en vikar i 100% stilling - så hadde det ikke vært greit for meg om du kom og ba om redusert stilling om det ikke hadde skjedd noe helt spesielt.

Det har faktisk skjedd noe som er relevant uten at jeg vil gå inn på det her, og det er derfor jeg ønsker å gå ned i stillings%. Det blir vanskelig for oss å få til levering og henting av barna i barnehagen av den grunn.

Om du visste dette da du takket ja til vikariatet hadde jeg blitt pissed som arbeidsgiver, om jeg søkte etter noen i 100% stilling så var det nettopp det jeg var ute etter. Arbeidsgiveren kan da ende opp med å måtte ansette en til og om dette er en liten bedrift kan dette bli ganske heftige ekstra utgifter. Det er mulig du har rett til dette, men det er ikke det første du bør spørre om siden dette sannsynligvis kan bli en fast jobb. Da ville jeg heller pint meg gjennom det året og heller sagt fra når/om du blir tilbudt den faste jobben at du egentlig vil jobbe 60 eller 80%.

Hva arbeidsgiveren din mener om det har jeg jo ikke noe belegg for å uttale meg om, kan hende de ser annerledes på det. Lykke til :)

Annonse

Gjest vær fleksibel

Du kan jo legge det frem ved første medarbeidersamtale / lignende situasjon, at du, hvis det passer med arbeidsplassens behov, gjerne jobber mer på visse dager for å gå tidligere andre, eller på andre måter kan være fleksibel. Hvis du prøver deg frem på denne måten, får du inntrykk av hvorvidt det er aktuelt å endre arbeidstiden, i beste fall -prosenten.

Er det en dag som er ekstra travel på jobb, kan det jo være et pluss for jobben at du er der lenge denne dagen, for heller å hente tidlig i bhg andre dager.

Gjest Persille

Det har faktisk skjedd noe som er relevant uten at jeg vil gå inn på det her, og det er derfor jeg ønsker å gå ned i stillings%. Det blir vanskelig for oss å få til levering og henting av barna i barnehagen av den grunn.

Det er mulig det holder i det kommunale - men for meg (og jeg snakker KUN for meg), så hadde ikke det hjulpet.

Om jeg hadde søkt etter vikar i 100%, så var det fordi jeg trengte det.

Da jeg begynte i ny jobb etter endt permisjon, var jeg i en lignende situasjon.

Jeg hadde overhodet ikke planlagt å jobbe 100%, og var på utkikk etter en deltidsstilling da det dukket opp et midlertidig jobbtilbud som var for bra til å avvise.

Aberet var at stillingen var 100%. Etter å ha tenkt meg godt om, tok jeg jobben uten å nevne noe om deltid. Planen var å bringe temaet på bane når jeg hadde vært der en stund og de hadde fått mulighet til å bli skikkelig kjent med meg.

Som sagt så gjort, og etter ca. 4 måneder (og etter å ha gruet meg i flere uker) tok jeg det opp med sjefen. Jeg sa det som det var, at jeg ønsket mer tid med barnet mitt. Samtidig la jeg vekt på at jeg ville være fleksibel, og eventuelt godt kunne justere "fri-prosenten" til andre tidspunkter dersom det dukket opp viktige møter, ekstra arbeidsmengde e.l.

Det gikk over all forventing, og han var veldig forståelsesfull. Jeg er fast ansatt i den samme bedriften i dag. (og har fortsatt redusert stilling).

Uansett om du velger å ta det opp nå eller senere, er det viktig å ha en viss ydmykhet i forhold til arbeidsgivers behov. Da er sjansen for at du når igjennom større. Det er min erfaring både i denne saken, og ellers i arbeidslivet.

Lykke til :o)

Ifølge arbeidsmiljølovens paragraf noenogførti (tror jeg det var) har du faktisk rett på redusert arbeidstid en periode pga små barn, dersom det ikke er "til stor ulempe for arbeidsgiver".

Jeg sa vel fra om det alt i "intervjuet" den gangen jeg begynte i 100% stilling med to små barn hjemme, men det var ikke noe problem.

Gjelder dette også for et vikariat?

mvh

Gjest Elextra

Det kommer jo helt an på hva slags bedrift du skal jobbe i. I større bedrifter/etater er det kanskje ikke noe problem.

I en mindre bedrift kan det absolutt være et problem, og jeg ville som arbeidsgiver ikke vært særlig fornøyd med en som ba om dette.

Annonse

Gjest ikke bra tror jeg.

Jeg hadde også likt dårlig at en vikar skulle be om å gå ned i prosent før stillingen var påbegynt.

Det mest reale hadde vært på intervjuet om du hadde sagt ifra at det ville kolidere med henting i barnehage og om dere kunne finne en løsning på det.Da hadde arbeidsgiver hatt litt mer å gå utifra før ansettelsen.

Om du prøver nå å be om redusert så ville jeg også vært lite høy i hatten. Du vet jo heller ikke hvordan sjefen er før du har jobbet litt og følt litt på kjemien. Liker sjefen deg godt så er det nok ikke no problem, men det vet du sikkert ikke noe om nå. Så nå kan det tippe begge veier. Og du risikerer å få sjefen litt arg på deg istedenfor.

Hvorfor i all verden søkte du på en 100% stilling hvis du ikke ønsker å jobbe så mye? Jeg synes i hvert fall ikke at du kan be om lavere stillingsprosent.

Som jeg svarte på innlegget til Persille har det skjedd ting i etterkant av ansettelsen som gjør det svært vanskelig å jobbe fullt og samtidig levere og hente barna i barnehagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...