Gå til innhold

Slutte med nattbleie

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 4 1/2 og ei jente på 3 som begge sluttet med dagbleie rundt påsketider. Jeg tenkte å slutte med nattbleie når bleiene var tørre om morgenen. Problemet er at de er sjelden tørre når de står opp. Jeg var usikker på om det var fordi de tisset uten at de visste de, eller om de bevisst tisset i bleien når de visste at bleien var på.

Jeg kjøpte tisselaken, og i helgen fikk de ligge med truse. Søndagsmorgen var begge to strålendes fornøyd med at de fortsatt var tørre om morgenen.

Natt til mandag tisset gutten i sengen. Ikke bare på lakenet men også på puten og dynen.

Jeg fikk råd i fra en venninne om å vekke de og få de til å tisse før jeg skulle legge meg om kvelden. Det gikk greit. Men om natten ropte jenta at hun var våt. Hun hadde også tisset på puten og dynen i tillegg til lakenet. Etter å ha byttet på henne, gikk jeg inn og så etter gutten.

Der lå han å sov som en stein, selv om han var dyvåt. Pute og dyne også.

Jeg byttet på han, og da fikk han bleie på.

Om morgenen var bleia våt. Jeg spurte han om han nettopp hadde tisset, eller om han hadde tisset uten å merke det.

Uten å merke det, svarte han.

Etter dette har de fått ligge med bleie på, pga av mangel på dyner, puter og laken.

Hvordan i allverden kan vi få gutten til å slutte med nattbleie når han tisser flere ganger om natten uten å merke det?

Kan også nevne at han ikke drakk noe særlig om kvelden før han la seg.

Jeg har litt mer tro på at det skal gå greit med jenta for hun har ropt på oss når hun må tisse om natten, og har egentlig bare hatt et uhell i løpet av disse dagene.

Så når dynene, putene og lakenene er rene og tørre, så tror jeg at vi prøver igjen med henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at dette går automtisk om barnet er klar for det.

Eldste min er nok nå i en alder der hun omtales som sengevæter (6,5 år), hun sover med nattbleie som stort sett er våt hver morgen. Vi har i perioder prøvd uten bleie, uten særlig hell.

Lillesøsteren sluttta med natt bleie 2,5 år gammel, noen få uhell hadde hun i starten.Vi venta til hun hadde flere tørre bleier etter hverandre før vi tok den av.

Det kan høres ut som gutten din trenge litt mer tid på seg til å bli moden, mens du kanskje kan la lillesøsteren få prøve seg uten igjen.

Å ta de opp for å tisse om natten, syns jeg personlig er noe tull. Da lærer de ikke å holde seg tørre en hel natt for blæren blir jo vandt til å bli tømt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886173
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tro på å slutte med nattbleie på barn under skolealder før bleia er tørr om morgenen flere ganger etterhverandre. Hvis de tisser på seg tidlig om morgenen, er det lurere å ta dem opp tidlig, enn å vekke dem om natta så de får tisset.

Det er vanskelig å "oppdra" barn som sover, de vet jo ikke hva som skjer, og har ikke noe styring på det.

Kroppen må bli moden for at man skal være tørr om natta. Lukkemuskel i blæra og et hormon som gjør at kroppen lager mindre urin om natta må være klar før det er noen ide å stresse med det.

(var selv sengevæter og kommer fra en familie med mange sengevætere, så jeg veit godt hvordan det er)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886213
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Sønnen vår var over 4 år før vi sluttet med nattbleie på han.

Da hadde han vært tørr på dagtid i nærmere 1 1/2 år.

Men bleiene hans var dyvvåte hver eneste natt. Han tisset så mye at han tisset gjennom bleiene. Vi måtte gå over til å bruke drynites bleiene, de holdt.

Men helt plutselig så var bleiene hans tørre når han våknet om morgenen. Vi ventet med å prøve uten bleie til det var gått en uke ca. med tørre nattbleier. Siden det har vi hatt svært få ulykker, men noen har det så klart vært.

Så tror det beste, både for dere og han, er å bare la han få lov å fortsette å sove med bleie på så lenge den er våt. Til kroppen hans er moden for å holde på urinen hele natta.

Jeg hadde aldri trodd at gutten vår kom til å bli tørr på lang tid, når vi dreiv å skiftet på vått sengetøy når han tisset igjennom, men helt plutslig var han jo tørr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886221
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tro på å slutte med nattbleie på barn under skolealder før bleia er tørr om morgenen flere ganger etterhverandre. Hvis de tisser på seg tidlig om morgenen, er det lurere å ta dem opp tidlig, enn å vekke dem om natta så de får tisset.

Det er vanskelig å "oppdra" barn som sover, de vet jo ikke hva som skjer, og har ikke noe styring på det.

Kroppen må bli moden for at man skal være tørr om natta. Lukkemuskel i blæra og et hormon som gjør at kroppen lager mindre urin om natta må være klar før det er noen ide å stresse med det.

(var selv sengevæter og kommer fra en familie med mange sengevætere, så jeg veit godt hvordan det er)

Under skolealder?

- mente du det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886261
Del på andre sider

Gjest lykke til

Vi holder på med avvenning om natten på vår 3.5 år jente.

Har holdt på i flere uker nå. Og det har kun vært noen få netter hvor hun har vært tørr.

Men den siste uken har hun ikke tisset på seg. Selvom hun har drikket om natten.

Slik har vi gjort det:

Jeg har gitt lite drikke om kvelden. Og spurt flere ganger hvis hun våknet opp om hun måtte tisse. Om morgenen våknet jeg henne og tok henne rett opp og inn på do. Det måtte skje raskt. Våknet hun selv så brukte hun for lang tid før hun husket at hun skulle tisse på do og da var det for sent.

Nå våkner hun av seg selv og klarer å holde seg en stund før do.Men fortsatt om kvelden så spør jeg om tissing. Og sier at hun har truse og må ikke tisse i senga.

Du skal kjøpe et par billige puter til en femtilapp som du kan vaske annenhver dag i den perioden som natt-tissing pågår. Nå er det fortsatt varmt ute og derfor trenger du ikke dyne om natta. Ha på pyjamas og et lite pledd som er lett å vaske opp om dagen. Kjøp et par billige laken til for å bytte på. De koster lite hvis du går på jysk eller kid e.l.

Og ikke minst hold ut! Ting tar tid, men jeg ser jo at det har ordnet seg hos oss nå. Må vel fortsatt regne med uhell, men det blir mer og mer avstand mellom dem.

Når mitt barn fikk bleie på seg fordi jeg trodde det var greit fra begynnelsen når vi prøvde ut alternativene, så sa hun rett ut til meg at det var jo ingen vits i å gå på do fordi hun hadde bleie på. Derfor er jeg imot å ta på bleie bare fordi vi voksne er lei av vasking. Ungene må bare trene seg i å holde tilbake og det kommer ikke over natta for alle.

Nå ser jeg bort ifra de barna som har en lege-erklæring om at de mangler noe som gjør at de klarer å holde seg alene.

Men det er utrolig få barn som har dette problemet kronisk hvis du tar i betraktning for hvor mange barn som finnes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886381
Del på andre sider

Annonse

Gjest Også sengevæter

Min erfaring er at dette går automtisk om barnet er klar for det.

Eldste min er nok nå i en alder der hun omtales som sengevæter (6,5 år), hun sover med nattbleie som stort sett er våt hver morgen. Vi har i perioder prøvd uten bleie, uten særlig hell.

Lillesøsteren sluttta med natt bleie 2,5 år gammel, noen få uhell hadde hun i starten.Vi venta til hun hadde flere tørre bleier etter hverandre før vi tok den av.

Det kan høres ut som gutten din trenge litt mer tid på seg til å bli moden, mens du kanskje kan la lillesøsteren få prøve seg uten igjen.

Å ta de opp for å tisse om natten, syns jeg personlig er noe tull. Da lærer de ikke å holde seg tørre en hel natt for blæren blir jo vandt til å bli tømt.

Har en datter på omtrent samme alder som din som fortsatt tisser på seg om natten. Hun har flere våte enn tørre netter og jeg er lei og ønsker å ha bleie på henne om natten igjen. Kan jeg spørre hvilken bleie du bruker på eldste datteren din?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886408
Del på andre sider

Gjest Tone Bolling

Vi holder på med avvenning om natten på vår 3.5 år jente.

Har holdt på i flere uker nå. Og det har kun vært noen få netter hvor hun har vært tørr.

Men den siste uken har hun ikke tisset på seg. Selvom hun har drikket om natten.

Slik har vi gjort det:

Jeg har gitt lite drikke om kvelden. Og spurt flere ganger hvis hun våknet opp om hun måtte tisse. Om morgenen våknet jeg henne og tok henne rett opp og inn på do. Det måtte skje raskt. Våknet hun selv så brukte hun for lang tid før hun husket at hun skulle tisse på do og da var det for sent.

Nå våkner hun av seg selv og klarer å holde seg en stund før do.Men fortsatt om kvelden så spør jeg om tissing. Og sier at hun har truse og må ikke tisse i senga.

Du skal kjøpe et par billige puter til en femtilapp som du kan vaske annenhver dag i den perioden som natt-tissing pågår. Nå er det fortsatt varmt ute og derfor trenger du ikke dyne om natta. Ha på pyjamas og et lite pledd som er lett å vaske opp om dagen. Kjøp et par billige laken til for å bytte på. De koster lite hvis du går på jysk eller kid e.l.

Og ikke minst hold ut! Ting tar tid, men jeg ser jo at det har ordnet seg hos oss nå. Må vel fortsatt regne med uhell, men det blir mer og mer avstand mellom dem.

Når mitt barn fikk bleie på seg fordi jeg trodde det var greit fra begynnelsen når vi prøvde ut alternativene, så sa hun rett ut til meg at det var jo ingen vits i å gå på do fordi hun hadde bleie på. Derfor er jeg imot å ta på bleie bare fordi vi voksne er lei av vasking. Ungene må bare trene seg i å holde tilbake og det kommer ikke over natta for alle.

Nå ser jeg bort ifra de barna som har en lege-erklæring om at de mangler noe som gjør at de klarer å holde seg alene.

Men det er utrolig få barn som har dette problemet kronisk hvis du tar i betraktning for hvor mange barn som finnes.

Ærlig talt, så mye styr for å slutte med bleie om natten? Kjøpe ekstra puter og laken og fjerne dyner osv. Nei, da er det vel like greit å fortsette med bleier noen måneder til å gi barnet den tiden hun/han trenger for å bli helt tørr....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1886413
Del på andre sider

Jeg har en datter på 6 1/2 år som fremdeles bruker nattbleier, lillebror på 4 har sluttet for lenge siden... det er ikke alderen det kommer an på, tisser man i søvne ja da tisser man i søvne.

Man blir ikke anbefalt å vekke dem når man selv legger seg, for da lærer ikke kroppen seg å holde seg hele natta. Du kan heller passe på at de går jevnlig på do om dagen, drikker lite om kvelden, og går to ganger på do før de legger selv (det kommer nesten alltid en skvett andre gangen også), og som du selv sier; få dem raskt ut av senga om morgenen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1887124
Del på andre sider

Annonse

Man regner det ikke som sengevæting før ungen er rundt 6 år, så, ja det mente jeg.

Brukte selv nattbleie ved f.eks. overnatting til jeg var ca 6 år

OK ... det hørtes bare så fjernt for meg ...

Husker min svigermor som kjeftet på meg da min gutt var litt over 2 år og ikke var sluttet med bleier..

Da han sluttet både dag og natt- litt over 2.5 år.. Så fikk jeg kun kommentaren om at HENNES sønn... (min samboer) sluttet med bleier da han var litt over 1 år... Sukk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1888151
Del på andre sider

OK ... det hørtes bare så fjernt for meg ...

Husker min svigermor som kjeftet på meg da min gutt var litt over 2 år og ikke var sluttet med bleier..

Da han sluttet både dag og natt- litt over 2.5 år.. Så fikk jeg kun kommentaren om at HENNES sønn... (min samboer) sluttet med bleier da han var litt over 1 år... Sukk :)

Da har nok ikke svigermor (eller du) vært borti sengevætere. Der hjelper det ikke mye å kjefte, det gjør bare vondt værre og gir ungen dårlig samvittighet for noe h*n ikke kan noe for.

Det regnes ikke for sengevæting før ungen er ca 6 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1888408
Del på andre sider

Da har nok ikke svigermor (eller du) vært borti sengevætere. Der hjelper det ikke mye å kjefte, det gjør bare vondt værre og gir ungen dårlig samvittighet for noe h*n ikke kan noe for.

Det regnes ikke for sengevæting før ungen er ca 6 år.

Neimen.. jeg har heller aldri brukt kjeftemetoden :)

Har full forståelse for at det nok ikke er enkelt!

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1888431
Del på andre sider

Har en datter på omtrent samme alder som din som fortsatt tisser på seg om natten. Hun har flere våte enn tørre netter og jeg er lei og ønsker å ha bleie på henne om natten igjen. Kan jeg spørre hvilken bleie du bruker på eldste datteren din?

Så ikke spørsmålet ditt før nå. Vi bruker vanlige libero bleier, for hun reagerer på andre bleier. Hun er ei ganske stor jente, men det går likevel greit.

Vi får de gratis på blå resept, og man kan velge hvilke bleier man vil selv. Vet noen bruker bleier som er beregent for større barn som heter dry nights. Disse er truse bleier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1889360
Del på andre sider

Gjest Også sengevæter

Så ikke spørsmålet ditt før nå. Vi bruker vanlige libero bleier, for hun reagerer på andre bleier. Hun er ei ganske stor jente, men det går likevel greit.

Vi får de gratis på blå resept, og man kan velge hvilke bleier man vil selv. Vet noen bruker bleier som er beregent for større barn som heter dry nights. Disse er truse bleier.

Tusen takk for svar :o)

Trodde de var for store for Libero bleiene når de har passer 6 år jeg, men mulig vi skal kjøpe en pakke og prøve allikvel da.

Skjønt jeg vet ikke om jeg får henne til å bruke de, hun er ikke særlig villig til å sove med bleier. Men jeg driver å bearbeider henne, har brukt hele helgen til det, og forbereder henne på at det snart vil bli kjøpt inn en bleiepakke. Prøver å få henne til å ville prøve et par netter for å se hvordan det er i hvertfall, for hun vet jo ikke, bare tror det er ekkelt.

Orker ikke mer vaske av sengetøy og dyner jeg i hvert fall *sukk*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1890537
Del på andre sider

Tusen takk for svar :o)

Trodde de var for store for Libero bleiene når de har passer 6 år jeg, men mulig vi skal kjøpe en pakke og prøve allikvel da.

Skjønt jeg vet ikke om jeg får henne til å bruke de, hun er ikke særlig villig til å sove med bleier. Men jeg driver å bearbeider henne, har brukt hele helgen til det, og forbereder henne på at det snart vil bli kjøpt inn en bleiepakke. Prøver å få henne til å ville prøve et par netter for å se hvordan det er i hvertfall, for hun vet jo ikke, bare tror det er ekkelt.

Orker ikke mer vaske av sengetøy og dyner jeg i hvert fall *sukk*

Jeg er i allefall veldig glad for at vi har hatt mulighet til å bruke bleier på henne. I og med at det aldri har vært flere tørre bleier i strekk, har det vært uaktuelt å prøve uten.(Vi har prøvd noen netter i ny og ne i perioder)

I og med at hun aldri har vært vandt til å sove uten, har det heller ikke vært noe problem å bruke det.

Hun har hatt overnattingsgjester og det har også gått fint. Hun hadde litt problemer da de skulle overnatte i barnehagen. Var usikker om hun ville. Men hun hadde gått inn på toalettet selv og ordnet bleien på kvelden og kastet den på morgenen og var strålende fornøyd med det.

Har jo hele tiden håpet at dette skal gå seg til. Har prøvd nesespray uten hell. Flere har erfaring med at det gir seg i åtte års alderen. Krysser fingre for at det i allefall ikke blir senere enn det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242996-slutte-med-nattbleie/#findComment-1891014
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...