Gå til innhold

Slutte med nattbleie

Anbefalte innlegg

Gjest Også sengevæter

Jeg er i allefall veldig glad for at vi har hatt mulighet til å bruke bleier på henne. I og med at det aldri har vært flere tørre bleier i strekk, har det vært uaktuelt å prøve uten.(Vi har prøvd noen netter i ny og ne i perioder)

I og med at hun aldri har vært vandt til å sove uten, har det heller ikke vært noe problem å bruke det.

Hun har hatt overnattingsgjester og det har også gått fint. Hun hadde litt problemer da de skulle overnatte i barnehagen. Var usikker om hun ville. Men hun hadde gått inn på toalettet selv og ordnet bleien på kvelden og kastet den på morgenen og var strålende fornøyd med det.

Har jo hele tiden håpet at dette skal gå seg til. Har prøvd nesespray uten hell. Flere har erfaring med at det gir seg i åtte års alderen. Krysser fingre for at det i allefall ikke blir senere enn det.

Lykke til.

Skjønner godt at du syns det er befriende at hun vil ha bleie på seg, jeg vet jo selv hvor slitsomt det er når de ligger uten og tisser på seg.

Vi gjorde den feilen at vi tok av bleien før hun var tørr, det var like før hun fylte 4 år. Vi ble fortalt og trodde vel selv også at det ville hjelpe at hun kjente at hun ble våt. At det var ekkelt å sove i en våt seng og at det etterhvert ville få henne til å våkne og gå på do. Men den gang ei...... det ble en tung erfaring og nå drømmer vi om noen uker, måneder eller år uten sengetøyvask. Skal vi få oppleve det må det brukes bleier her i huset også. Håper jeg klarer å overtale henne til å prøve, har bestemt meg for å kjøpe inn bleier på vei hjem fra jobb i dag. Er usikker på om vi bare bør bestemme at hun skal ha det på seg dersom hun ikke vil. Hva tror du?

Fortsetter under...

Skjønner godt at du syns det er befriende at hun vil ha bleie på seg, jeg vet jo selv hvor slitsomt det er når de ligger uten og tisser på seg.

Vi gjorde den feilen at vi tok av bleien før hun var tørr, det var like før hun fylte 4 år. Vi ble fortalt og trodde vel selv også at det ville hjelpe at hun kjente at hun ble våt. At det var ekkelt å sove i en våt seng og at det etterhvert ville få henne til å våkne og gå på do. Men den gang ei...... det ble en tung erfaring og nå drømmer vi om noen uker, måneder eller år uten sengetøyvask. Skal vi få oppleve det må det brukes bleier her i huset også. Håper jeg klarer å overtale henne til å prøve, har bestemt meg for å kjøpe inn bleier på vei hjem fra jobb i dag. Er usikker på om vi bare bør bestemme at hun skal ha det på seg dersom hun ikke vil. Hva tror du?

Nå har ikke jeg erfaring med å ta bleie på igjen, men jeg vil tro at dette er noe dere voksne bare må ta styringen over. Har dere forresten prøvd sånn alarm matte?

Dere får forklare så godt dere kan at bleien vil være et hjelpemiddel for henne, og at det vil føles bedre å våkne i en tørr seng, med bleie på seg. Og så kan der gjøre avtale om at så snart bleien er tørr x antall netter på rad, tar dere den av.

Kanskje det hjelper å snakke om at flere barn også bruker bleie fordi de ikke klarer å kjenne når de må tisse om natten, og at kroppen ennå ikke er klar for å holde seg hele natten gjennom.

Lykke til!

Gjest Også sengevæter

Nå har ikke jeg erfaring med å ta bleie på igjen, men jeg vil tro at dette er noe dere voksne bare må ta styringen over. Har dere forresten prøvd sånn alarm matte?

Dere får forklare så godt dere kan at bleien vil være et hjelpemiddel for henne, og at det vil føles bedre å våkne i en tørr seng, med bleie på seg. Og så kan der gjøre avtale om at så snart bleien er tørr x antall netter på rad, tar dere den av.

Kanskje det hjelper å snakke om at flere barn også bruker bleie fordi de ikke klarer å kjenne når de må tisse om natten, og at kroppen ennå ikke er klar for å holde seg hele natten gjennom.

Lykke til!

Ja, nå har vi voksne tatt en besluttning om at vår datter skal sove med bleie på seg om natten. Så igår kjøpt vi en pakke av de største Libero bleiene. Vi fortalte henne tidlig på ettermiddagen hva vi hadde bestemt slik at hun skulle få litt tid til å venne seg til tanken før bleien skulle på. Vi fortalte henne om mulige årsaker til sengevæting og hvor mange barn på hennes alder dette gjalt, at det trolig er flere av hennes klassekamerater som tisser på seg osv. Ga henne vårt ord på at så snart hun har 3 tørre nattbleier på rad så skal vi igjen prøve uten bleie. Når det var leggetid var hun allikevel ikke særlig samarbeidsvillig, men hun ga seg til slutt slik at jeg fikk satt på henne bleien. Den passet faktisk nokså bra. det tok litt tid før hun sovnet i går kveld, men da jeg var inne å sjekket henne før vi la oss, var hun falt i dyp søvn og hun sov fortsatt tungt når jeg vekket henne i dag tidlig. Og bleien var søkkvåt den, så det var liten tvil om hun trengte å ha den på. Sengen derimot, ja den var like tørr :o)

Men, må innrømme at det føles litt rart å ha et bleiebarn i huset igjen da.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...