Gå til innhold

Vonde brystvorter


Gjest eljo

Anbefalte innlegg

Huff - har mest lyst til å gi opp, men vil egentlig ikke det heller... 14 dager siden fødselen igår. Har hatt mastitt/brystbetennelse med 40 i feber to ganger og tette melkegqanger to ganger på en uke, babyen har stimulert lite helt fra begynnelsen og dermed lite melk, har meget såre brystvorter pga infeksjon med sprekkdannelser men går nå på antibiotika på 3.dagen og er forsåvidt bedre. Gir tillegg og pumper så ofte jeg kan og lar ham suge av og til, selv om jeg har fått helt puppevegring pga smertene... Ammingen er i hvertfall IKKE noen kosestund for mor! Problemet nå er at det gjør så vondt i brystvortene lenge etter ammingen/pumpingen, de blir ofte hvite og uten blodtilførsel på tuppen, og det brenner som om noen skulle brenne dem med sigaretter, noe som står på i flere timer etter amming/pumping, dvs helt til neste gang. Har fått råd om varme, men det hjelper bare litt der og da, og det er jo vanskelig å sitte med varme på begge brystvortene i timesvis! Er det noen som har andre råd? Vil smerten gå over etter som antibiotikaen hjelper? Akkurat nå er det temmelig håpløst, med lite melk (får ut ca 30-40ml pr gang avhengig av hvor lenge mellom), men jeg prøver å ikke gi opp. Håper det er noen andre som har hatt en slik vanskelig start som kan muntre meg opp litt og fortelle at det har gått bra likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars deg! Siden du ber om oppmuntrende historier, så kommer jeg med en her... Første gangen jeg ble mor, fikk jeg blødende brystvorter allerede på sykehuset. Jeg fikk av denne grunn bakteriell brystbetennelse med store byller i brystet. Fikk intrevenøs antibiotika, men mistet melken helt på ene brystet og delvis på det andre. I en måned pumpet jeg og ammet om hverandre, mens datteren min også måtte få tillegg. Etter denne helvetesmåneden kunne jeg gradvis kutte ut tillegget. Jeg ammet datteren min kjempelenge......

Har akkurat blitt mor på nytt, og har sluppet alt dette tullet. Jeg hadde også problem med "hvite brystvorter" første gangen-det har jeg også sluppet denne gangen...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære eljo.

Der er nok mange som kjenner seg igjen i at ammingen ikke er noen kosestund slik som du har det nå. Har du spurt om hjelp på helsestasjonen og fått noen til å se når du legger barnet til? Her er noen tips før du får tak i annen hjep: Finn en god sittestilling. Legg barnet på en stor putte slik at det blir liggende rett i front med brystknoppen din. Mage mot mage. Form brystet med den ledige hånden din uten å berøre brystknoppen. det er det brune område rundt som barnet skal suge på. Tenk deg at barnet skal gape høyt opp som om det skulle spise en stor hamburger. Ved å stimulere forsiktig midtpunktet på underleppen, utløser du gaperefleksen. Når barnet gaper høyt, hekter du barnet raskt på. Tilstanden du beskriver med smertefulle brystknopper, kan forekomme selv om du ikke hadde såre brystknopper. Noen har effekt av å drikke en kopp vanlig te før amming. Varme ullinnlegg kan lindre. Men det som synes å virke best er minst mulig berøring av selve brystknoppen.Har du prøvd å håndmelke istede for brystpumpen, det er mere skånsommt.Husk å lufttørre brystene etter amming og pumping.For at barnet skal stimmulere melkeproduksjonen,må det ha et effektivt tak og du hører at det suger og svelger. Det er vanlig å amme 8-12 ganger i døgnet. Hvis barnet trenger tillegg er det lurt å gi på kopp eller skje slik at det ikke blir sugeforvirret. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du er KJEMPEFLINK!!!! Dette er jo en kjempejobb! Jeg har hatt ammeproblemer selv. Første barnet fikk jeg aldri nok melk til uansett. (Hadde for lite kunnskap og fikk ikke nok hjelp). Nå har jeg en liten tass på fem uker og ammer så det suser. I starten ammet vi i ett kjør, nå begynner det etterhvert å se mer ut som måltider. Såre pupper har vi hatt og innmari vondt har det vært. Men på sykehuset prentet de inn gang på gang at ammeteknikken og taket er alfa omega, og til slutt fikk vi bra tak og da grodde puppene fint igjen. Det med at tuppen blir helt hvit samtidig med at det gjør skikkelig vondt har jeg også hatt, men det har for det meste gått over nå.

Og husk at for hver dag som går blir ungen din større og sterkere og flinkere til å suge. Så for hver dag du klarer å holde på med ammingen er det en seier.

Til slutt dette med hvor mye melk vi har. Jeg klarer heller ikke å pumpe ut rare melkemengden. Når jeg pumper med håndpumpe kommer det 40 ml omtrent fra begge bryst. Men gullungen får ut MYE mer av brystet enn det pumpa klarer så det er ikke nor godt mål på hvor mye melk det er der.

Håper det snart snur for deg slik at ammingen blir den kosen det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å få bekreftet at ikke alle har en problemfri amming i starten. Når man leser bøker og brosjyrer får man inntrykk av at alt går av seg selv og hvis det er vondt er det din egen feil, for alt dreier seg om teknikk osv. Det er godt å se at man ikke er unormal fordi man plages i begynnelsen. Jeg fortsetter jobbingen med bedre mot, og håper det går lettere etterhvert! Antibiotikaen har allerede hjulpet endel, så jeg ser lysere på det igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...