Gå til innhold

Sniffe bensin

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor nå

Min stesønn på 14 ble tatt i å sniffe bensin i går. Etter at faren og mora snakket med han kom det fram at de også hadde drukket alkohol.

Han sier jo selvsakt at han ikke skal gjøre det igjen, men han har lovt mye de siste årene, og holder det ikke. Derfor har vi ingen tro på han da han lover slikt.

Noen som har noen gode tips til hvordan vi skal forholde oss til det? Jeg er så fryktelig sliten og lei av alle problemene vi har med denne gutten nå:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243007-sniffe-bensin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stemor nå

Forklar skader som kan oppstå, og evt. vis info som du finner på nettet.

Slike fornuftige samtaler har fungert veldig dårlig de siste årene.

Han sitter da pent og hører på, og er veldig enig i det vi sier. Så snur han ryggen til og ler av hele greiene:-(

De fleste ting han ikke får lov til gjør han om igjen og om igjen.

Men det gjør nok ikke saken verre å gi litt informasjon, så jeg får nok søke litt rundt og prøve å finne noe lettlest og skremmende.

Uansett. Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243007-sniffe-bensin/#findComment-1886304
Del på andre sider

Slike fornuftige samtaler har fungert veldig dårlig de siste årene.

Han sitter da pent og hører på, og er veldig enig i det vi sier. Så snur han ryggen til og ler av hele greiene:-(

De fleste ting han ikke får lov til gjør han om igjen og om igjen.

Men det gjør nok ikke saken verre å gi litt informasjon, så jeg får nok søke litt rundt og prøve å finne noe lettlest og skremmende.

Uansett. Takk for svar:-)

Jeg hørte på et foredrag for over 20 år siden. Han som holdt det, jobbet på de kollektivene som tvangsbehandler ungdom med store rusproblemer.

Han sa ting om sniffing som gjorde inntrykk - vet ikke om det har noen effekt på tenåringer, men her er uansett et lite utdrag:

Det er snifferne som kommer med de største skadene. Ungdommene som har gått på narkotika, kommer seg langt raskere når de er ordentlig avruset, og de har stort sett tidligere ferdigheter i behold. Men snifferne må ofte lære ting på nytt - spesielt ting som krever koordinasjon, som å spise med kniv og gaffel.

De må behandle dem som småbarn som utvikler seg sakte grovmotorisk - legge seg på gulvet og har krabbeøvelser med dem. Tenk litt på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243007-sniffe-bensin/#findComment-1887664
Del på andre sider

At han drikker er selvsagt ikke bra, men han er ikke den første/eneste 14-åringen som drikker. Det er nok umulig å få han til å slutte, men be han i alle fall om å begrense alkoholinntaket. Og si at han kan ringe når som helst for å bli hentet, uansett hvor full han er.

Det med sniffingen er verre. Skadene av sniffingen kan bli svært alvorlige.

Få tak i filmer med rebabilitering av personer som har sniffet. Det kan bli en del sterke bilder. Det hjelper mye mer enn ren informasjon. Vis han at han kan ende opp som mer eller mindre en grønnsak med liten kontroll på sine kroppslige funksjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243007-sniffe-bensin/#findComment-1887687
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

Jeg hørte på et foredrag for over 20 år siden. Han som holdt det, jobbet på de kollektivene som tvangsbehandler ungdom med store rusproblemer.

Han sa ting om sniffing som gjorde inntrykk - vet ikke om det har noen effekt på tenåringer, men her er uansett et lite utdrag:

Det er snifferne som kommer med de største skadene. Ungdommene som har gått på narkotika, kommer seg langt raskere når de er ordentlig avruset, og de har stort sett tidligere ferdigheter i behold. Men snifferne må ofte lære ting på nytt - spesielt ting som krever koordinasjon, som å spise med kniv og gaffel.

De må behandle dem som småbarn som utvikler seg sakte grovmotorisk - legge seg på gulvet og har krabbeøvelser med dem. Tenk litt på det.

Ja, jeg har også hørt mye om det. Må nok begynne å grave litt her....

Takk for støtte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243007-sniffe-bensin/#findComment-1888662
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stemor nå

At han drikker er selvsagt ikke bra, men han er ikke den første/eneste 14-åringen som drikker. Det er nok umulig å få han til å slutte, men be han i alle fall om å begrense alkoholinntaket. Og si at han kan ringe når som helst for å bli hentet, uansett hvor full han er.

Det med sniffingen er verre. Skadene av sniffingen kan bli svært alvorlige.

Få tak i filmer med rebabilitering av personer som har sniffet. Det kan bli en del sterke bilder. Det hjelper mye mer enn ren informasjon. Vis han at han kan ende opp som mer eller mindre en grønnsak med liten kontroll på sine kroppslige funksjoner.

Jeg vet jo at han ikke er den eneste 14-åringen som har testet alkohol. Nå er nok jeg litt spesielt redd for alkohol ettersom faren for tiden sliter veldig med det selv. Han har heldigvis innsett at han trenger hjelp, og får det.

Så jeg bekymrer meg nok litt ekstra her.

Men sniffing er også for meg noe langt alvorligere. Vet du hvor det er mulig å få tak i filmer om slike ting?

Jeg vet jo ikke om dette er noe han gjør ofte, men selv om dette skulle være en av de første gangene er det bare veldig positivt om han kan få se hva som kan skje med han om han fortsetter.

Takk for kloke ord:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243007-sniffe-bensin/#findComment-1888669
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...