Gå til innhold

Leksehjelp-hvordan får vi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som kan fortelle meg hvordan vi skal få leksehjelp til vår 11 år gamle sønn?Vi sliter vettet av oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet barnevernet har leksehjelp.

Tror også noen frivillighetssentraler har det.

Skrevet

Min får det på skolen. Han gjør leksene sammen med assistenten sin.

...den evige natteravn...
Skrevet

Det enkleste vil kanskje være å få innvilget støttekontakt timer.

Det er veldig vanlig å bruke de til leksehjelp.

Ta kontakt med den instansen i kommunen som barnet ditt tilhører og legg frem problemstillingen. Det er de som evt. innvilger dette.

Gjest mamma'n hans
Skrevet

Mitt barn ville ikke ta imot verken leksehjelp eller støttekontakt. Stort rabalder bare fordi jeg foreslo det.

Men på skolen hadde de leksehjelp etter skoletid, og dit gikk noen kamerater. Han ble med - og slik fikk han leksehjelp. Mye lettere for ham å ta imot, og å ha konsentrasjonen, i skolemiljøet enn hjemme.

Det kunne derfor være en ide å undersøke om det er leksehjelp der dere bor (som er ca. hvor i landet? Jeg er bare kjent her i Oslo) og se om det er noen mulighet for at han kan gå dit. På den måten kan i hvert fall noen av leksene bli gjort på skolen og ikke hjemme?

Jeg har en til, og vi sliter med den siden av adhd som handler om tidsperspektiv. Så når leksehjelp bare foregår en ettermiddag i uka, skal det mye til for å huske hva tirsdag er, når det er, osv. Det dukker som oftest opp noe _akkurat_ når det er leksehjelp, og så er ungen over alle hauger. Mobilen er mistet forlengst, så å ringe for å minne på, er også blitt et problem... Jeg jobber ikke ved siden av skolen, så jeg kan ikke hanke henne inn og sende henne til leksehjelpen, og lærerne m.fl. glemmer ofte å si fra til henne, i tillegg til at hun veldig ofte bare forsvinner fra skolen før de rekker si fra. Eller vennene skal ikke til leksehjelpen, så da går ikke hun dit alene...

Nå er skolen begynt igjen, og igjen sitter vi 2 timer hver ettermiddag med lekser andre foreldre klager over, fordi det er altfor lite... deres unger bruker bare 40 minutter i uka på dem! Det verste er likevel kranglingen - "jeg _orker ikke_ lese så langt! (1 side), jeg _orker_ ikke skrive så langt! (1 side)."

Husker fortellingen om Prinsesse-Vil-Ikke fra da jeg gikk i barneskolen - vel, nå bor hun her!

Det er klart - det ville kanskje ikke være noe problem dersom man var hjemmeværende,en opplagt og evig optimist under alle forhold, utdannet spesialpedagog og ikke hadde andre barn, var spesialist på grunnskolefagene og visste hvordan fagene skulle være (_jeg_ har høgskoleutdanning og sliter med f.eks. matte i barnas 4.klasse) og dessuten hadde hushjelp som ordnet alt annet praktisk arbeid, så skulle det nok gå greit å hjelpe barna selv.

Men når man har jobb, ikke er pedagog, selv er sliten, er enslig mor og har liten omgangskrets bl.a. fordi man ikke har tid og krefter, har flere barn, må handle og lage maten selv og vaske opp...og hver økt tar ca. 2 timer med diskusjoner og krangling for å klare de minste ting...hver ettermiddag...og barna skal være i seng før midnatt...

Har dere det slik, også?

Gjest Vanskelig er det
Skrevet

Vi hadde leksehjelp da han var litt mindre, lærer hadde en time med ham etter skoleslutt noen dager pr uke.

Hvis lekser er så håpløst så foreslår jeg at dere ber lærer om hjelp og sier rett fram at det er umulig å klare leksene.

Vet at lekser for noen ødelegger hele ettermiddagen/kvelden for enkelte å det er jeg sterk motstander av da det er den tiden dere har til å være sammen som familie og hvis lekse h** tar all tid så forsurer det hjemmet så til de grader at det er vondt for hele familien.

Søk hjelp og be om å få kuttet i leksene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...