Gå til innhold

Ikke sjokoladekake igjen!

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'

Bursdager i barnehagen; hvorfor tar alle foreldre med sjokoladekake?? Jo, fordi barna liker det... Men "barnehagetanten" jeg snakket med idag sa at hun gjerne ville ha noe annet til forandring, og det vil gjerne jeg også. Så: har dere noen bra forslag på andre ting jeg kan ta med til jenta mi sin bursdag? Noe uten en mengde sukker, men som barna likevel liker og spiser??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243162-ikke-sjokoladekake-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Kitty Cat 82

???

tror det heter skillingsboller, men det er ikke nødvendig å drukne de i sukker oppå!

Du lager en vanlig bolledeig, og kjevler den ut i et rektangel. Du smører den med smør/margarin og har på sukker og kanel og rosiner. Deretter ruller du den sammen til en lang pølse, slik at fyllet er inni. Og så skjærer du skiver av "pølsa" og steker dem, som vanlige boller. Nam!

tror det heter skillingsboller, men det er ikke nødvendig å drukne de i sukker oppå!

Du lager en vanlig bolledeig, og kjevler den ut i et rektangel. Du smører den med smør/margarin og har på sukker og kanel og rosiner. Deretter ruller du den sammen til en lang pølse, slik at fyllet er inni. Og så skjærer du skiver av "pølsa" og steker dem, som vanlige boller. Nam!

Det skal ikke være rosiner i skillingsboller!

Annonse

Vi tok med store fat (like mange fat som antall bord de sitter ved) med frukt som var lekkert lagt opp. Så hadde vi med muffins - 1 til hvert barn og voksen. OK, det er sukker i muffinsene, men man kan jo kanskje lage noe slags bananbröd el.l som man ikke trenger å ha mye sukker i.

I mange tråder jeg har lest på dette forum, så er folk veldig redde for at ungene skal spise for mye sukker. Hvorfor ikke begynne med noe helt annet til bursdagsfeiring i barnehagen?

Hos oss står vi for serveringa da, men barna får velge mellom pizzasnurrer, frukt på spyd eller fruktsalat (bare frukt altså...) med vaniljesaus eller vaniljekesam på. Vi har også smooties, eller annen type frukt/bær enn det vi har til vanlig, feks jordbær, bringebær, eller rips med vaniljesaus...disse siste i sesongen. Pinnebrød på tur, gjerne med litt syltetøy i hullet etter pinnen?

I andre barnehager jeg har vært borti har foreldrene sendt med potetgull (huff...), kaker, gele, og det dere foreslår. Jeg er ikke for å være fanatisk, men dersom man tenker seg en vanlig avdeling på 18 barn, så blir det nokså ofte bursdagsfeiring.

Du kan jo ta det opp med bhg, eller med foreldrekontaktene om dere skal endre praksis, evt komme med nye forslag. Sikkert mange andre foreldre som sliter med ideene også...

Hva med hjemmelaget is? laget av yoghurt? Man frosser ned yoghurt og vips så har man is- mye sunnere enn vanlig is og mye mindre sukker enn kaker!

Eller man kan fryse ned saft til is- det blir også mye mindre sukker og ungene synes jo frossen saft- gjerne i morsomme glass- plastglass er strålende!

Gjest surreal

I min barnehage har vi fokus på å redusere sukkerinntaket så mye som mulig.

Vi har diskutert dette med foreldrene på foreldremøte, og DE kom frem til at bursdagsfeiring med kake var lov. MEN at det med fordel kan tenkes alternativt. ;)

Resultatet; i 2 år nå har foreldrene vært utrolig flinke til å sende med frukt i alle varianter; oppskjært og dandert pent på et fat. Faktisk har dette vært mer normalen enn unntaket. Og barna elsker det! Noen har hatt med vaniljesaus i tillegg.

Andre har hatt med is, en stor skål med (rensede) jordbær, kake, muffins, vanlig gelè, gelè i halve appelsinskall osv osv. Bare fantasien som stopper.

Frukt har vært like populært og naturlig som kake på bursdagsfeiringen, og ingen av barna har satt spørsmålstegn ved det. Veldig bra! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...