Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett at barnehagen har oppskrift på Play-do, hengenes på veggen, men glemmer stadig å skrive den opp....

Noen av dere som har den tilgjengelig for en regnværs-helg?

Skrevet

Her er en oppskrift til 10 barn:

5 dl hvetemel

2 dl salt

2 ss sitronsyre

2-1,5 ss matolje

5 dl varmt vann

1/2- 1 flaske konditorfarge

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Hva er dette for noe da?

En slags "lekedeig" som ungene elsker å leke med, lage ting, kjevle og forme. Mye lettere å leke med en leire eller plastelina.

Skrevet

En slags "lekedeig" som ungene elsker å leke med, lage ting, kjevle og forme. Mye lettere å leke med en leire eller plastelina.

Kan deigen spises eller..?

Skal den stekes etterpå?

Takk for svar.

Skrevet

Kan deigen spises eller..?

Skal den stekes etterpå?

Takk for svar.

Se på oppskriften. :o) Med 2 dl salt er den ikke spiselig og den skal ikke stekes. Den blir hard om den står, men kan pakkes lufttett og holde seg lenge.

Skrevet

Men er dette riktig da? (nei, for den er rennende!)

Skal det være 5 liter mel, eller??? Neeeei??

Skrevet

Jeg syntes også det høres ut til å være for mye vann i forhold til melmengde. Prøv med mindre vann, ha i bare litt og litt til deigen blir passe.

Skrevet

syns oppskrifta ligna veldig på trolldeig...og der er det jo 1 del salt, 1 del vann og 2 deler mel....så jeg tipper at det skal være ca 1 liter mel...

Skrevet

syns oppskrifta ligna veldig på trolldeig...og der er det jo 1 del salt, 1 del vann og 2 deler mel....så jeg tipper at det skal være ca 1 liter mel...

Jeg bruker like mye mel og salt når jeg lager trolldeig. :o)

Skrevet

Har funnet flere, helt like, oppskrifter på denne Play-Doh'en (altså de samme mengdene mel og vann bl.a)

MEN, i en av dem stod det noe som jo kan være det avgjørende:

Alt blandes og GIS ET LITE OPPKOK! Avkjøles.

Massen blir som plastelina, ikke trolldeig. Kan ikke spises og skal ikke stekes.

Skrevet

Det gjør jeg også når jeg tenker etter...det er LEEENGE siden jeg lagde trolldeig...kanskje på tide å lage det igjen :D

Skrevet

men uansett er det iallefall dobbelt så mye mel som vann...

Skrevet

Har funnet flere, helt like, oppskrifter på denne Play-Doh'en (altså de samme mengdene mel og vann bl.a)

MEN, i en av dem stod det noe som jo kan være det avgjørende:

Alt blandes og GIS ET LITE OPPKOK! Avkjøles.

Massen blir som plastelina, ikke trolldeig. Kan ikke spises og skal ikke stekes.

okey! prøver igjen, vi:-)

Skrevet

okey! prøver igjen, vi:-)

...og varme gjorde susen, ja!

2 flotte klumper "leire" ligger klare til ungene, når de våkner i 6-tida i morgen...;-)

Skrevet

Her er en oppskrift til 10 barn:

5 dl hvetemel

2 dl salt

2 ss sitronsyre

2-1,5 ss matolje

5 dl varmt vann

1/2- 1 flaske konditorfarge

Lykke til!

Hva med alun? Det har jeg brukt når jeg ha lagd..

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1156685430' post='3261425]

Hva med alun? Det har jeg brukt når jeg ha lagd..

Hva er det?

Det gikk uansett fint uten, men måtte "kokes"- da klumpet den seg, ble EN "Play-Doh"klump

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...