Gå til innhold

Brune flekker på tennene

Anbefalte innlegg

Gjest Antisukker

Var hos tannlegen på treårskontroll.nå med jenta vår fra Kina 3,5 år.

Hun har en pærlerad av noen fantastisk hvite tenner.

Jeg har altid vært veldig nøye med tannpuss både morgen og kveld+ fluortbl. Spiser faste måltider og får ikke saft, juice eller geitost.

Det søteste hun oplever i hverdagen er fruktsukker i epler osv. Drikker kun vann i det daglige. En gang i blant til søndagsfrokost tea uten sukker.Har melkeintolleranse men hun kan spise youghurt NATUREL (Uten sukker) Jeg ble så paff og lei meg da tannlegen sa at det er noen brune flekker på den ene jekselen bakerst i munnen.

Hun sa videre at det ikke er Karies, så nå skjønner jeg ingen ting.

Er det noen som har erfart eller kjenner til dette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243324-brune-flekker-p%C3%A5-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mine to også!!

Jeg har også to asiatiske barn med det samme problemet.Flotte hvite tenner,og plutselig så har det dukket opp brune flekker enda vi har vært nøye med tannpusset. Både tannpleier og tannlege sa at dette var emaljefeil, og grunnlaget ble lagt i fosterstadiet.(Har nok sikkert med biomor sitt kosthold)Jeg følte meg så ille da det ble konstatert hull i ene jekselen da eldstemann var 4 år.Hadde et stort behov for å forklare meg overfor tannhelsetjenesten.Derfor var det egentlig godt å høre at dette var noe vi ikke kunne for.Dette har ingen innvirkning på de kommende tennene heldigvis.

Gjest Antisukker

Min datter har også misfarginger på et par jeksler som ikke er karies, bare farge rett og slett.

Var visst veldig vanlig og ingenting å bry seg om i følge veslas tannlege.

Da er dere heldige som har fått så gode forklaringer fra tannpleier.

Tannpleier vi var hos var bare veldig opptatt av at jeg måtte pusse grundig og gi fluor.

Jeg satt der og prøvde så godt som mulig å vise til hvor mye jeg legger i tannstell og riktig kosthold. Jeg følte meg både trist og fortvilet.

Men nå har dere to snudd tankene mine. Takk for svarene fra dere.

Hilsen meg

Gjest Antisukker

Min datter har også misfarginger på et par jeksler som ikke er karies, bare farge rett og slett.

Var visst veldig vanlig og ingenting å bry seg om i følge veslas tannlege.

Da er dere heldige som har fått så gode forklaringer fra tannpleier.

Tannpleier vi var hos var bare veldig opptatt av at jeg måtte pusse grundig og gi fluor.

Jeg satt der og prøvde så godt som mulig å vise til hvor mye jeg legger i tannstell og riktig kosthold. Jeg følte meg både trist og fortvilet.

Men nå har dere to snudd tankene mine. Takk for svarene fra dere.

Hilsen meg

Gjest ifl. tannspesialist

Hei. Vil bare fortelle (ifl. tannspesialist) at dette kan skyldes at under svangerskapet har biomor enten/eller hatt høy feber, dårlig drikkevann, dårlig kosthold. Det skal heldigvis ikke ha innvirkning på de nye tennene.

Annonse

Mine to har også akkurat det samme. Vi har nettopp vært hos tannlegen og fått det pusset bort, noe som resulterte i fin hvite tenner. Ellers har de fine sterke tenner uten hull!

Vi fikk vite av tannlegen

at dette er ganske vanlig, særlig på asiatiske barn. Det har ingenting med renhold å gjøre. Men handler om enzymer som noen barn har i munnen.

Dette er noe de fleste vokser av seg etterhvert.Det kan oppstå

både på melketenner og permanente tenner, men forsvinner gjerne i 10 - 11 års alderen eller før. I mellomtiden er det bare å få det pusset bort med jevne mellomrom.

Dessverre ser det ut til at det er en del uvitenhet om dette blandt tannpleiere og noen tannleger, så det er nok flere enn du som har fått beskjed om å pusse tennene bedre.

Lykke til :-)

Begge mine asiatiske barn har noen tenner med brune flekker, noe som ikke er så uvanlig har jeg skjønt.

Storesøster har det ganske uttalt på et par jeksler - og de var brunflekkede allerede når de brøt igjennom tannkjøttet - og jeg pusset som en gal på de - og beskyldte sågar min mann for å pusse for dårlig når han tok kveldsstellet *shame on me*

Hos lillesøster er det symmetriske flekker på hjørnetennene.

Begge våre går til tannpleier 2 x årlig, og får flekkene penslet med fluor. For øvrig pusser vi tenner 2 x daglig, og de får flourtabl. både morgen og kveld.

I flg. tannhelsetjenesten vår er dette skader på tannemalljen, og dette skyldes ugunstige kår i mors liv. Renholdet er viktig, fordi det er lett å få karies på skadd emallje.

Det er relativt sjeldent at permanente tenner har disse skadene, men det er en viss mulighet for skade på 6-årsjeksler, som også dannes i fosterlivet.

fra

Gjest Normalsukker

Dere må ha et asketisk i forhold til mat.

Beklager men jeg....

Man kan jo ikke være helt hysterisk for sukker.Barna må da kunne spise normal mat. Brunost er da både sunt og godt.Tror ikke en skive med brunost eller vanlig yougerth er det som lager hull i tennene til barna.Et glass juce kan vel heller ikke skade tennene? Mine tre barn spiser helt normalt og ingen har hatt hull i tennene.

Blir litt satt ut jeg men .....

Gjest måtte bare si det......

Man kan jo ikke være helt hysterisk for sukker.Barna må da kunne spise normal mat. Brunost er da både sunt og godt.Tror ikke en skive med brunost eller vanlig yougerth er det som lager hull i tennene til barna.Et glass juce kan vel heller ikke skade tennene? Mine tre barn spiser helt normalt og ingen har hatt hull i tennene.

Blir litt satt ut jeg men .....

Et normalt sundt kosthold og tannbørsting 2 x daglig, er bra.

Det kostholdet Antisukker nevner, høres for meg usundt sundt ut.

Gjest Høyt utdannet i helse....

Et normalt sundt kosthold og tannbørsting 2 x daglig, er bra.

Det kostholdet Antisukker nevner, høres for meg usundt sundt ut.

Det ser ut som om noen ikke skjønte hva temaet dreide seg om.................nemlig brune flekker på tennene.

Men når dere først er i gang, så må jeg si at jeg er enig med "Antisukker" sin holdning til kosthold.

Vi mennessker er i utgangspunktet ikke skapt for å spise sukker. Jeg kan absolutt ikke se noe usunt i det sunne kostholdet. De spiser sikkert brød, kjøtt og fisk og grønnsaker. Desssutene er vann det beste vi mennesker kan drikke. Når det gjelder juice, må det dessverre sies at dette kun anbefales i små mengder (Gjerne iblandet noe vann), og kun til måltider.Juice etser nemlig på tennenes emalje, og kan da gi muligheter fore Kariesdannelse

For meg kan det virke som om "Antisukker"har god kunnskap

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...