Gå til innhold

Vil absolutt ikke tisse på do

Anbefalte innlegg

Gjest Erfaringer please...

Vår 3-åring vil IKKE tisse eller bæsje på do, vil ikke sette seg på doen overhodet. Tidligere har det for så vidt vært litt greit, det har kommet tiss noen ganger, og en gang også bæsj. Men nå er det kun bleia som gjelder. Vet ikke helt hva som gjør det, mulig vi var litt i overkant ivrige i sommer, og la litt for mye press på det med å slutte med bleier. Så hva gjør vi nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243357-vil-absolutt-ikke-tisse-p%C3%A5-do/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jenta vår var nesten 3 år, laget vi klistremerkeskjema der hun fikk ett klistremerke for hver gang hun satt seg på do eller potte. Etter hvert fikk hun et lite klistremerke for å sitte på do, og et stort for resultat.

Vi brukte 14 dager-tre uker og så var hun tørr. (med enkelte uhell innimellom)

Hun nekta også plent å sitte på doen før vi begynte med dette.

Da jenta vår var nesten 3 år, laget vi klistremerkeskjema der hun fikk ett klistremerke for hver gang hun satt seg på do eller potte. Etter hvert fikk hun et lite klistremerke for å sitte på do, og et stort for resultat.

Takker for svar. Hvordan laget dere skjemaet? Tegn og forklar...Også klistret dere på et klistremerke i hver rubrikk for hver gang hun satte seg på do?

Og en ting til: når i denne prosessen innførte dere truse i stedet for bleie? Også enda en ting til...: hvor ofte satte dere henne på do?

Takker for svar. Hvordan laget dere skjemaet? Tegn og forklar...Også klistret dere på et klistremerke i hver rubrikk for hver gang hun satte seg på do?

Bare laget en tabell på pc'n, med litt do-clipart (!). Forklarte at hun skulle få premie når det var klistremerker i alle firkantene. Hadde vel ca 5x10 ruter.

Og en ting til: når i denne prosessen innførte dere truse i stedet for bleie? Også enda en ting til...: hvor ofte satte dere henne på do?

Satte på henne truse etter ca en uke tror jeg. Så lenge hun brukte bleie satte vi henne på do bare 2-3 ganger om dagen. Etter at trusa var på om morgenen, etter måltider, i bhg, og når hun ba om det selv. Det var nemlig så stas å få klistremerke at hun gikk ganske ofte.

- så ble problemet å venne henne av med klistremerkeskjemaet ;-)

Annonse

Satte på henne truse etter ca en uke tror jeg. Så lenge hun brukte bleie satte vi henne på do bare 2-3 ganger om dagen. Etter at trusa var på om morgenen, etter måltider, i bhg, og når hun ba om det selv. Det var nemlig så stas å få klistremerke at hun gikk ganske ofte.

- så ble problemet å venne henne av med klistremerkeskjemaet ;-)

Hehe...og hvordan foregikk klistremerkeavvenningen da..?

Jeg slet lenge med å få min sønn til å ville gå på do/potte. Han ville absolutt ikke. det hjalp ikke med klistremerker heller.

Først da lillesøste sluttet med bleie, fant han ut at han også skulle begynne å bruke potta. Da var hun 2 1/2 og han 4 1/2.

Jeg hadde prøvd mange gode råd uten hell.

Det som gjorde at det løsnet var at jeg lot potta stå oppe i stua, så de kunne sette seg ned når de ville, og gjerne mens de så på tv eller leste bok.

I begynnelsen holdt vi på med dette etter barnehagetid. De tisset ofte, og jeg følte at jeg ikke gjorde annet enn å tømme og vaske potta hele tiden.

Etter vært gikk det seg til, og potta ble flyttet ned på badet.

Og etter ei stund begynte de å bruke doen i stedenfor potta.

De måtte ha truse på, for å bli motivert til å bruke potte/do. Hadde de bleie på tisset de i den.

Lykke til!

Bare laget en tabell på pc'n, med litt do-clipart (!). Forklarte at hun skulle få premie når det var klistremerker i alle firkantene. Hadde vel ca 5x10 ruter.

50 ruter?! Det var mye synes jeg. Jeg hadde 4x4 ruter til Snuppa mi og hun brukte noen dager på å få fyllt det såvidt jeg husker.

50 ruter?! Det var mye synes jeg. Jeg hadde 4x4 ruter til Snuppa mi og hun brukte noen dager på å få fyllt det såvidt jeg husker.

Hu fløy endel på do uten resultat i begynnelsen, vi brukte vel et par uker på det første skjemaet, og begynte på ett til før vi ga oss med premieringen.

Jeg hadde hørt om en som lot barna gå direkte fra bleie til do, uten bruk av potte, og tenkte at slik skulle jammen vi ha det også! tenk så deilig å slippe å måtte vaske potta!!

Men dengang ei, for han simpelthen nektet å bruke doen.

Vi kjøpte derfor potte, og lot han venne seg til den ved å sitte på den "der han var", enten det var på kjøkkenet eller stua. Etter at han hadde vent seg til dette, flyttet vi potta gradvis ut mot badet.

På denn måten ble ikke overgangen så stor, for bleiebarna er jo tross alt vant til å sitte og gjøre fra seg akkurat der de er, og da kan jo det å måtte forflytte seg til et helt annet rom være nok til at de nekter.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...