janeymor Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Hei! jeg har en gutt på 5 og at halvt år. Han sluttet med bleie om dagen da han var fyllt tre (vi voksne måtte motivere, ville helst gått med bleie leeenge enda sa han ) Gikk kjempefint, men han klarer fremdeles ikke holde seg natta gjennom uten å tisse seg ut. De siste månedene har vi tatt han opp før vi legger oss (han legger seg 19,30 og vi ca 23.00) og det funker bra. Men når bør vi trappe ned? Vet mange er skeptiske til å ta opp om natten, men det fungerer her. I starten tisset han seg ut likevel, men nå klarer han og holde seg frem til han våkner uthvilt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Den eneste måten det "fungerer" på når dere tar han opp på natta er at senga holder seg tørr akkurat den natta. Poenget med at man ikke skal gjøre dette er at kroppen hans da venner seg til å tisse i halvsovende tilstand i stedet for å greie å holde på tisset hele natta, altså det motsatte av det man ønsker å oppnå. Synes rett og slett det høres ut til at kroppen hans ikke er moden for å slutte med nattbleie enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1890425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg må si meg enig med asterix. Blir overrasket over at dere sier at det fungerer å ta han opp, for det du mener er et problem er jo at han ikke klarer å holde seg uten å måtte tisse om natten. Og det er jo nettopp det dere venner kroppen hans til, at han skal tisse i løpet av natten. Gutten deres er jo ikke tørr fordi om sengen hans er tørr om morningen så lenge dere har vekket han og tatt han med på do. Uten at der tar han opp ville jo sengen eventuelt bleien hans ha vært våt om han brukte det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1890516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg er uenig med de to andre. Jeg syns det kan være hensiktsmessig å ta barna opp på do en gang i løpet av natta. Årsaken til det er egentlig akkurat det samme som vi gjorde da vi vente barna av med mat om natta. Man lar det gå lengre og lengre tid. Man kan ikke forvente at de plutselig skal gå uten mat eller være tørre i 12 timer, men hvis man kan starte med 6 timer, øke til 8, 10... osv, så plutselig så går det seg til. Det viktige er jo å lære barnet å ikke tisse i søvne, og det lærer de seg jo ved å stå opp og gå på do om natta. Min 5-åring går noen ganger på do selv om natta. Vi hører han av og til rett etter vi har lagt oss. Andre ganger roper han og ber om å bli fulgt på do. Vi måtte også ha en periode hvor vi vekket han og tok han opp på do, fordi han slet med å kjenne at han måtte tisse. Men vi justerte med å ta han på do stadig tidligere, og nå våkner han altså selv hvis han må tisse, og det må jo i grunnen være målet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1890589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru. Hagen Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg er uenig med de to andre. Jeg syns det kan være hensiktsmessig å ta barna opp på do en gang i løpet av natta. Årsaken til det er egentlig akkurat det samme som vi gjorde da vi vente barna av med mat om natta. Man lar det gå lengre og lengre tid. Man kan ikke forvente at de plutselig skal gå uten mat eller være tørre i 12 timer, men hvis man kan starte med 6 timer, øke til 8, 10... osv, så plutselig så går det seg til. Det viktige er jo å lære barnet å ikke tisse i søvne, og det lærer de seg jo ved å stå opp og gå på do om natta. Min 5-åring går noen ganger på do selv om natta. Vi hører han av og til rett etter vi har lagt oss. Andre ganger roper han og ber om å bli fulgt på do. Vi måtte også ha en periode hvor vi vekket han og tok han opp på do, fordi han slet med å kjenne at han måtte tisse. Men vi justerte med å ta han på do stadig tidligere, og nå våkner han altså selv hvis han må tisse, og det må jo i grunnen være målet? Jo, man kan faktisk forvente at et barn plutselig kan holde seg tørr hele natten. Det er nemlig slik at når korppen er moden for det, så klarer barnet automatisk dette. Spørsmålet er bare om foreldrene har tålmodighet til å vente til kroppen er moden, eller om man vil at barnet skal slutte med bleier fordi foreldrene mener barnet er blitt så gammelt at hun/han burde kunne slutte å tisse på seg. Man kan ikke lære barnet til å ikke tisse om natten, dette har med utvikling av nerver og muskler og gjøre, og er ikke disse ferdig utviklet, så kan det heller ikke trenes. Når et barn sover, så sover det og da er det ikke mottakelig for lærdom, og i det øyeblikket du vekker barnet, ja så sover det ikke lenger. Så det eneste du lærer barnet og kroppen ved å ta det på do, er at den skal tisse. Nemlig det stikk motsatte av hva man ønsker, som jo er at barnet skal kunne holde seg tørr hele natten. Andre ganger roper han og ber om å bli fulgt på do. Det at dere tok han opp og stadig utvidet tiden slik at det gikk lenger og lenger utover i natten, betyr ikke at dere har lært han å bli tørr. Det har med kroppens modenhet å gjøre, jo lengre tid det går, jo mer modent blir barnet. Før eller siden vil alle barn bli tørre på et gitt tidspunkt, enten de tas opp om natten eller ikke, det skjer når kroppen er moden nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1890621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jo, man kan faktisk forvente at et barn plutselig kan holde seg tørr hele natten. Det er nemlig slik at når korppen er moden for det, så klarer barnet automatisk dette. Spørsmålet er bare om foreldrene har tålmodighet til å vente til kroppen er moden, eller om man vil at barnet skal slutte med bleier fordi foreldrene mener barnet er blitt så gammelt at hun/han burde kunne slutte å tisse på seg. Man kan ikke lære barnet til å ikke tisse om natten, dette har med utvikling av nerver og muskler og gjøre, og er ikke disse ferdig utviklet, så kan det heller ikke trenes. Når et barn sover, så sover det og da er det ikke mottakelig for lærdom, og i det øyeblikket du vekker barnet, ja så sover det ikke lenger. Så det eneste du lærer barnet og kroppen ved å ta det på do, er at den skal tisse. Nemlig det stikk motsatte av hva man ønsker, som jo er at barnet skal kunne holde seg tørr hele natten. Andre ganger roper han og ber om å bli fulgt på do. Det at dere tok han opp og stadig utvidet tiden slik at det gikk lenger og lenger utover i natten, betyr ikke at dere har lært han å bli tørr. Det har med kroppens modenhet å gjøre, jo lengre tid det går, jo mer modent blir barnet. Før eller siden vil alle barn bli tørre på et gitt tidspunkt, enten de tas opp om natten eller ikke, det skjer når kroppen er moden nok. Vel. Da er ikke jeg tørr heller. For jeg er stort sett på do nesten hver natt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1890929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg er uenig med de to andre. Jeg syns det kan være hensiktsmessig å ta barna opp på do en gang i løpet av natta. Årsaken til det er egentlig akkurat det samme som vi gjorde da vi vente barna av med mat om natta. Man lar det gå lengre og lengre tid. Man kan ikke forvente at de plutselig skal gå uten mat eller være tørre i 12 timer, men hvis man kan starte med 6 timer, øke til 8, 10... osv, så plutselig så går det seg til. Det viktige er jo å lære barnet å ikke tisse i søvne, og det lærer de seg jo ved å stå opp og gå på do om natta. Min 5-åring går noen ganger på do selv om natta. Vi hører han av og til rett etter vi har lagt oss. Andre ganger roper han og ber om å bli fulgt på do. Vi måtte også ha en periode hvor vi vekket han og tok han opp på do, fordi han slet med å kjenne at han måtte tisse. Men vi justerte med å ta han på do stadig tidligere, og nå våkner han altså selv hvis han må tisse, og det må jo i grunnen være målet? "Men vi justerte med å ta han på do stadig tidligere, og nå våkner han altså selv hvis han må tisse, og det må jo i grunnen være målet?" Målet må vel være at barna kan få sove en HEL natt i sammenheng uten å måtte løpe på do? Før jeg fikk barn selv, og ikke var vandt med nattevåk, syns jeg at jeg hadde sovet dårlig om natten om jeg feks var våknet av noe eller måtte på do EN gang i løpet av natten. Følte meg trett og sliten dagen etter. Så jeg tenker at det kanskje ikke er særlig godt for barn heller å få et avbrudd i nattesøvnen? De er kanskje knapt våkne, men de sover heller ikke i sammenheng. Så målet mitt er barn som sover natten gjennom UTEN å gå på do, men som likevel våkner i tørr seng. Lillesøster mestrer dette (eller... hun våkner ennå om natten, men ikke for å gå på do). Den eldste bruker ennå nattbleie her i huset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1890997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru. Hagen Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Vel. Da er ikke jeg tørr heller. For jeg er stort sett på do nesten hver natt. :-) Jo, du er tørr fordi du VÅKNER av at du må på do om natten. Kroppen din har lært seg å kjenne etter når du må på do for å tisse. Når du tar et barn opp om natten derimot, lar du ikke barnets kropp lære denne følelsen å kjenne og ergo vil barnet tisse på seg om du ikke vekker det. Vil forøvrig si at det ikke er mye positivt i det å måtte stå opp hver natt for å gå på do do. Man skal helst sove hele natten igjennom, for så å våkne med en full blære. Jeg vil i hvert fall ikke venne mine barns kropp til at den skal tømme seg om natten. Det vil etter mitt syn være et minus for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1891020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jo, du er tørr fordi du VÅKNER av at du må på do om natten. Kroppen din har lært seg å kjenne etter når du må på do for å tisse. Når du tar et barn opp om natten derimot, lar du ikke barnets kropp lære denne følelsen å kjenne og ergo vil barnet tisse på seg om du ikke vekker det. Vil forøvrig si at det ikke er mye positivt i det å måtte stå opp hver natt for å gå på do do. Man skal helst sove hele natten igjennom, for så å våkne med en full blære. Jeg vil i hvert fall ikke venne mine barns kropp til at den skal tømme seg om natten. Det vil etter mitt syn være et minus for barnet. Jammen det er jo akkurat det. Han våkner jo om natta nå når han må på do. Da mener jeg at hensikten er oppnådd. Han kjenner når han må på do, og våkner. Ikke hver natt, heldigvis. Men JEG er stort sett på do hver natt, for jeg har lett for å drikke mye på kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1891041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kona til mannen Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 ble min mann vekt hver natt for å gå på do. Og siden har han fortsatt. Han synes selv det er veldig slitsomt og er helt sikker på at det henger sammen med at han ble vekt som barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243395-opp-og-tisse-om-natten/#findComment-1891382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.