Gå til innhold

Amming av baby på 9 mnd


gurvin

Anbefalte innlegg

Jeg ammer Julie på 9 1/2 mnd ennå, og stort sett blir det morgen. en gang midt på dagen og kveld. Ellers gir jeg henne vann e.l til måltidene.

MEN, holder dette (med tanke på melken)? Det er så vanskelig når man ikke vet hvor mye hun får i seg... Puppene har jo blitt rimelig slunkne etter hvert ;) Føler liksom at det ikke er så mye der lenger, og jeg merker jo at hun drikker ikke så lenge som hun gjorde før. Har forøvrig hatt mye melk hele tiden og har ammet henne mett av et bryst av gangen (tidligere altså).

Bør jeg snart begynne å gi henne litt tilegg? Hun er veldig lite begeistret for det. Hvordan skal jeg vite når det er på tide med tillegg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir ikke "på tide med tillegg" uansett (jeg mener: Det er ikke sånn at barn får morsmelk, og så når de blir større får de tillegg). Mener du at datteren din får i seg mindre melk enn du ønsker, kan du jo legge henne til oftere og få opp produksjonen (9-månedinger kan fremdeles med fordel få pupp før mat, etter min mening). Gir du tillegg, begynner hun å spise mindre fra puppen, og da går produksjonen ned - klassisk ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære gurvin.

Å gi bryst før fast føde opprettholder melkeproduksjonen. Morsmelk er en viktig næringskilde hele 1.leveår. Selv om brystene føles mindre, produserer du melk. Barnet blir mere effektiv til å suge, og vil bruke få minutter på et måltid som hun tidligere kanskje brukte en halvtime på. Produksjonen kan du øke ved å gi litt oftere noen dager.Barnet kan få H-melk fra 1 års alder.Norske anbefalinger er å amme i 1år eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...