Gå til innhold

Når lager barna frokost selv?

Anbefalte innlegg

Gjest for tidlig eller for sent?

En venninne lager frokost til barna på 13 og 17, mens jeg av og til lar barnet på 6 år ordne seg frokost selv. Jeg setter da fram frokostblanding og skål, og så henter hun melk i kjøleskapet selv og heller på. Burde jeg kanskje ventet? Jeg synes det er fint at hun kan gjøre det selv av og til. Jeg lager matpakken, men når er det vanlig at de ordner den selv? Jeg ønsker ikke å smøre matpakke til hun er 17....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243412-n%C3%A5r-lager-barna-frokost-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

14

• Lillemus

8

• Gemini

3

• asterix

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sigrid-70

Syns det er fint at ungene får gjøre litt selv. Jeg har en 9-åring og en 13-åring.Til 9-åringen smører jeg frokost og matpakke, melk henter hun selv. 13-åringen ordner alt selv og det har han gjort i et år nå (det hender selvfølgelig at jeg hjelper ham òg hvis han har dårlig tid e.l.)

Gjest sigrid-70

Syns det er fint at ungene får gjøre litt selv. Jeg har en 9-åring og en 13-åring.Til 9-åringen smører jeg frokost og matpakke, melk henter hun selv. 13-åringen ordner alt selv og det har han gjort i et år nå (det hender selvfølgelig at jeg hjelper ham òg hvis han har dårlig tid e.l.)

Jeg smører frokost og matpakke til skolebarna på 11 og 8 år og matpakke til barnehagejenta på 3,5 år. Hun spiser frokost i barnehagen. De dagene hun ikke går i barnehagen foretrekker hun å smøre selv. Jeg synes det er helt greit å gjøre det for dem om morgenen når de er trøtte.

Ellers smører de det meste selv.

Datteren min begynte å ordne alt selv om morgenen da hun var 8 år.

Det er selvfølgelig helt greit det du gjør. Jeg synes den enkelte familie får finne ut hva som passer best. Det kan tenkes at noen voksne foretrekker å f.eks. lage alle matpakkene for å unngå å lage enda en "kø" (ved kjøkkenbenken, i tillegg til den de allerede har på badet osv.).

Men store barn bør selvsagt ikke være så lite selvhjulpne at de ikke _klarer_ å fikse frokosten selv.

Annonse

Barna mine har smurt matpakke og tatt seg frokost selv fra de var i førskolealder.

Jeg syns det er en del av oppdragelsen å lære seg å smøre matpakke og dekke bord osv. Dette har også barnehagen praktisert. Å dekke bord til måltider har gått på rundgang mellom barna.

Selvsagt hjelper jeg dem om de har det travelt osv.

Blir skremt når jeg hører at 16-åringer ikke kan å smøre matpakke eller lage annen mat. Jeg mener da at foreldrene har misforstått sin foreldrerolle.

En gjør ikke barnet en tjeneste ved å gjøre alt for dem. Vi er jo til for å veilede dem til å bli voksne med de plikter det innebærer.

Gjest for tidlig eller for sent?

Lager frokost til en på 17?! Spørs hva hun mener med lager frokost da... Om hun smører maten til så store unger så er hun helt på jordet, men om hun bare dekker bordet til de kommer opp fra senga så er det vel ikke så uvanlig?

Hun smører brødskivene og lager matpakken.

Gjest blomsterløk

Hjemme hos oss smører jeg matpakke til både 4-åringen og 16-åringen. Grunnen til at jeg smører til 16-åringen er at ellers hadde det blitt mye usunn skolemat på henne. For da hadde hun nok gått og kjøpt seg noe å spise i butikken.

Men til gjengjeld lager hun ofte middag til resten av familien.

Jeg smører frokost og matpakke til skolebarna på 11 og 8 år og matpakke til barnehagejenta på 3,5 år. Hun spiser frokost i barnehagen. De dagene hun ikke går i barnehagen foretrekker hun å smøre selv. Jeg synes det er helt greit å gjøre det for dem om morgenen når de er trøtte.

Ellers smører de det meste selv.

Her gjøres det på samme måte.

Alle tre barna våre er ett år eldre enn dine barn :o)

Gjest grønn tulipan

Og "ha jobben" med å smøre frokost og matpakke til 17 åring hver dag, ville jeg ikke hatt.

Men om h*n ellers var selvhjulpen og normalt hjelpsom, kan det jo være greit noen ganger.

Det ligger mye omsorg og kjærlighet i en koselig matpakke. ;-)

Annonse

Det håper jeg virkelig at jeg ikke kommer til å gjøre! Min eks-svigermor var sånn... Når eksen kom hjem fra kino sent på kvelden sto det gjerne ferdigsmurte skiver i kjøleskapet. *Stønn*

Min eks fikk frokost på sengen med varm kakao av moren hver dag da han gikk på videregående...

Bjørnetjeneste.

Min eks fikk frokost på sengen med varm kakao av moren hver dag da han gikk på videregående...

Bjørnetjeneste.

Min eks ble kjørt på skolen _hver_ dag så lenge det ikke var sykkelføre. Fra førsteklasse og ut gymnaset. Tror du han noen gang lærte seg klokka?

I utgangspunktet høres jo dette merkelig ut. Men forskjellige familier kan jo ha forskjellige arbeidsfordelinger. Så om disse barna da gjør andre ting i stedet så kan det være helt OK.

Vet også om svært mange unge som dropper skolemat. Og da tror jeg at også jeg hadde smurt den i stedet for at de ikke hadde tatt med noe....

Jeg har en 7-åring, og jeg smører både matpakke og lager frokost til henne enda. Ellers måtte ho ha stått opp en del tidligere, og det synes jeg er unødvendig. Nå kan vi stå opp samtidig. Ho er såpass selvstendig at jeg tror ho tar over dette av seg selv når ho blir så stor at ho går på skolen etter at jeg har reist på morran.

Gjest ninnima

Jeg vil nå påstå at barnet ditt ikke akkurat ordner seg frokost selv heller, det eneste h*n gjør er å helle melk i skåla.

Bare for å si det først, når jeg snakker om å lage frokost selv, så mener jeg hele prosessen. Gå på kjøkkenet, finne det man trenger, spise, og rydde vekk etter seg.

Min på 5 kan gjøre det, men gjør det sjelden. Hos oss er riktignok frokostblandinger bannlyst, men han skjærer brød, smører på med pålegg, finner seg tallerken, glass og melk. Men i hverdagen er det sjelden han gjør det, fordi han spiser frokost i barnehagen og det tar for lang tid å la han ordne matpakka selv om morgenen.

Min eks ble kjørt på skolen _hver_ dag så lenge det ikke var sykkelføre. Fra førsteklasse og ut gymnaset. Tror du han noen gang lærte seg klokka?

herregud da dere - er det ikke lov å gi ungene sine noe hyggelig? - det gjør jeg også.

Da vi var på ferie i fjor - sammen med min tante og onkel fikk jeg øra fulle av kjeft for at jeg smurte mat til alle mine og dekket fine bord. De klarer da fint å ta seg mat om jeg ikke er hjemme - men det er min jobb og jeg ELSKER å gjøre det! Og de setter pris på det til og med.

På morgen smører gubben alle matpakker mens jentene er på badet - og jeg får reist før alle andre.

Skal man ikke gjøre sånt i en familie? Tror ingen har sultet ihjel når de flytter for seg selv og må gjøre jobben selv.

Datteren min begynte å ordne alt selv om morgenen da hun var 8 år.

Det er selvfølgelig helt greit det du gjør. Jeg synes den enkelte familie får finne ut hva som passer best. Det kan tenkes at noen voksne foretrekker å f.eks. lage alle matpakkene for å unngå å lage enda en "kø" (ved kjøkkenbenken, i tillegg til den de allerede har på badet osv.).

Men store barn bør selvsagt ikke være så lite selvhjulpne at de ikke _klarer_ å fikse frokosten selv.

Nemlig - de KAN jo smøre brødskiver selv om en i huset lager det litt effektivt om morgenen. Jeg hadde ikke hæla om alle skulle gjøre alt selv.

Nemlig - de KAN jo smøre brødskiver selv om en i huset lager det litt effektivt om morgenen. Jeg hadde ikke hæla om alle skulle gjøre alt selv.

Jeg vokste opp i en 3-roms leilighet, vi var i mange år fire personer som alle skulle ha matpakker.

Dem var det moren min som smurte, i hvert fall de årene vi skulle av gårde omtrent på likt. Det var ille nok å få alle i klærne og på badet etpar runder om det ikke skulle være serieproduksjon av frokost og matpakker også. Jeg kunne i hvert fall helt fint smøre brødskiver resten av døgnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...