Gå til innhold

Hun har ikke slått seg til ro på sfo


Anbefalte innlegg

Uff, dette er vondt! Snuppa har alltid funnet seg fint til rette i barnehagen, hun har knapt hatt behov for innkjøring i det hele tatt! På storbarnsavdelingen var hun uten oss foreldre fra første dag, hun bare hørte til der med en gang.

Men nå... *Sukk* Litt vondt i magen om morran, vil sove sammen med meg om natten, smågråter og vil være hjemme hos meg om dagen (jeg er på jobb) og ikke gå på sfo.

Heldigvis går det greit i skoletiden, men på sfo er hun en del alene såvidt jeg har forstått på pappan. Hvor lenge skal jeg se det an før jeg tar opp med personalet på sfo om de kan prøve å få henne mer med i leken og sånt?

Det gikk ganske greit de første dagene (hun har gått 3 uker på sfo nå), men etterhvert fant hun nok ut at det ikke var helt sånn som hun hadde forestilt seg det. Jeg har prøvd å spørre om det er noe som er dumt, men hun sier at det er det ikke, hun vil bare være med meg.

*Sukk* Noen gode råd, noen?! Mammahjertet blør!

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    20

  • Paloma

    6

  • flisa

    4

  • Ulrikke

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest grønn tulipan

Jeg ville snakket med personalet jeg.

Sfo blir jo annerledes enn en barnehage, når det gjelder oppfølging, de skal jo klare seg mere selv her, men litt hjelp til å komme inn i leiken mener jeg de må ta seg tid til.

Går broren hennes der?

Kanskje han kan hjelpe litt, eller blir det for stort ansvar for han?

Lykke til :-)

Jeg er ingen pedagog, men vet at førskolelærere bruker å være bevisst at det skal være noe leker el.l for de nye ungene som gir de muligheten til å være i aktivitet men samtidig få tid til å observere litt. Trehjulssykler og husker er vel typiske leker som fungerer slik, det er visstnok ikke uvanlig at barn som starter i barnehagen når de er 3-4-5 år velger trehjulssykkelen mye de første dagene, får da lekt seg litt (selv om det er alene) men får observert mye av hva de andre ungene gjør. Kanskje finner de noen andre på samme innkjøringsfase på en annen trehjulssykkel og så blir de stadig mer kjent med både miljøet og ungene.

Nå vet jeg ikke hvilke aktiviteter de driver med på SFO hos dere, men kanskje du kan (Evt. sammen med de voksne på SFO) finne noen aktiviteter som er litt ufarlig i starten men som samtidig kan gjøre at hun blir kjent med andre.

Jeg ville snakket med personalet jeg.

Sfo blir jo annerledes enn en barnehage, når det gjelder oppfølging, de skal jo klare seg mere selv her, men litt hjelp til å komme inn i leiken mener jeg de må ta seg tid til.

Går broren hennes der?

Kanskje han kan hjelpe litt, eller blir det for stort ansvar for han?

Lykke til :-)

Broren går i tredje og de deler ikke sfo-arealer, dessuten synes jeg det ansvaret overhode ikke ligger på ham, men på de voksne.

Skal se et an noen dager til og evt. ta en prat med personalet.

Gjest grønn tulipan

Broren går i tredje og de deler ikke sfo-arealer, dessuten synes jeg det ansvaret overhode ikke ligger på ham, men på de voksne.

Skal se et an noen dager til og evt. ta en prat med personalet.

Enig at broren ikke skal ha ansvaret, men å hjelpe søster'n litt i en startfase kan han vel oppfordres til?

Jeg har også barn i 1 og 3 klasse, og vet at eldste har et lite øye med den minste. Uten å ha ansvaret for det.

Annonse

Enig at broren ikke skal ha ansvaret, men å hjelpe søster'n litt i en startfase kan han vel oppfordres til?

Jeg har også barn i 1 og 3 klasse, og vet at eldste har et lite øye med den minste. Uten å ha ansvaret for det.

Men de er veldig sjelden sammen på skolen. De holder ikke til sammen unntatt en sjelden gang ute. Hos oss er nemlig førsteklassene noe skjermet fra resten av skolen med avvikende utetid osv.

Jeg ville tatt en prat med personalet med en gang, du kan jo bare spørre om hvordan de ser situasjonen.

Det kan jeg gjøre, det var lurt! Men det bør vel helst skje uten at Snuppa er i nærheten, får se om jeg får hanket tak i en av perosnalet før Snuppa ser meg. :o)

Snakk med personalet om de har noen de kan "koble" henne med. Spille kort, brettspill, tegne el.l.?

Guttungen min kjente ikke noen av de andre barna på sfo særlig godt for ett år siden, men etter å ha spilt Uno på sfo med en gjeng andre gutter hadde han plutselig mange bestevenner!

Snakk med læreren også, de har sikkert et opplegg for å skape godt klassemiljø i 1. klasse?

Også går det kanskje an å invitere noen unger hjem etter skole- eller sfo-tid? Høre om noen vil være med på f.eks ridning (driver ikke du med hest?)

Fikk helt vondt av innlegget ditt. Har selv en førsteklassing i år, og det skal ikke mye til før mamma hjertet gråter nei.... Heldigivs går det bra med henne på skole og sfo til nå da.

Men til ditt problem. Jeg syns veldig godt du kan ta det opp med personalet tidlig. Det er jo ikke sikkert de fanger opp problemet like raskt som de feks gjør i barnehagen. På sfo går det jo flere barn og det er færre voksne som kan se etter.

Du sier det går bra på skolen, men er det ikke mye de samme ungene hun er sammen med på sfo? Har inntrykk av at de jobber mye med å bil kjent og være snille med hverandre den første tiden på skolen. Kanskje vil hun etterhvert knytte så gode kontakter med klassekameratene sine at hun vil kunne leke videre med de på sfo?

Er det noen hun kjenner og liker å leke med i nærmiljøet sitt fra klassen? Kanskje dere kan ta med noen hjem på besøk så hun blir bedre kjent med med og knytter vennskap hun kan ta opp igjen på skolen og sfo?

Men jeg syns ikke du trenger å drøye det med å ta det opp med personalet, slik at de blir mer opmersksomme på hva hun bedriver tiden med på sfo.

Fikk helt vondt av innlegget ditt. Har selv en førsteklassing i år, og det skal ikke mye til før mamma hjertet gråter nei.... Heldigivs går det bra med henne på skole og sfo til nå da.

Men til ditt problem. Jeg syns veldig godt du kan ta det opp med personalet tidlig. Det er jo ikke sikkert de fanger opp problemet like raskt som de feks gjør i barnehagen. På sfo går det jo flere barn og det er færre voksne som kan se etter.

Du sier det går bra på skolen, men er det ikke mye de samme ungene hun er sammen med på sfo? Har inntrykk av at de jobber mye med å bil kjent og være snille med hverandre den første tiden på skolen. Kanskje vil hun etterhvert knytte så gode kontakter med klassekameratene sine at hun vil kunne leke videre med de på sfo?

Er det noen hun kjenner og liker å leke med i nærmiljøet sitt fra klassen? Kanskje dere kan ta med noen hjem på besøk så hun blir bedre kjent med med og knytter vennskap hun kan ta opp igjen på skolen og sfo?

Men jeg syns ikke du trenger å drøye det med å ta det opp med personalet, slik at de blir mer opmersksomme på hva hun bedriver tiden med på sfo.

De hun kjenner fra barnehagen bor såpass langt unna i bydelen at de ikke kom på samme gruppe (klasse), dessverre. Hun kom på gruppe med flere jenter i gata og vi håper jo at hun skal bli kjent med dem da.

Hun sier hun kjenner ei hun sitter på bord sammen med, jeg tror jeg må spørre om de ikke leker sammen på sfo også. Men det er jo mulig at dette barnet ikke er på sfo da. Det vet jeg er tilfelle med en av venninnene fra barnehagen, dessverre.

Gjest grønn tulipan

Men de er veldig sjelden sammen på skolen. De holder ikke til sammen unntatt en sjelden gang ute. Hos oss er nemlig førsteklassene noe skjermet fra resten av skolen med avvikende utetid osv.

Ok.

Hos oss er 1 kl også for seg selv i skoletiden. Men på sfo er alle sammen.

Håper det ordner seg for dere :-)

Det kan jeg gjøre, det var lurt! Men det bør vel helst skje uten at Snuppa er i nærheten, får se om jeg får hanket tak i en av perosnalet før Snuppa ser meg. :o)

Vi kan ringe personalet på SFO. Så får vi snakket sammen litt roligere :).

Lykke til !

Annonse

Det kan jeg gjøre, det var lurt! Men det bør vel helst skje uten at Snuppa er i nærheten, får se om jeg får hanket tak i en av perosnalet før Snuppa ser meg. :o)

Vi mailer gjerne SFO med viktige beskjeder, vi. Sjekk om ikke de har en mailadresse de bruker :)

Jeg ville snakket med personalet med en gang jeg. Sønnen min sleit også i starten i fjor.Han kjente ingen, og ble tydelig usikker og utilpass. Vi snakket en del både med læreren og med personalet på SFO, og de tok seg litt av ham. Jeg hadde det ganske vondt i en periode, men heldigvis så løste deg seg. Det hjalp å finne en god kompis - dermed var alt løst.

Jeg vet ikke helt hva SFO egentlig gjorde, men jeg vet at de var oppmerksomme på det, og ga ham ekstra oppmerksomhet og fikk ham med i leken.

Huff.. sånt er så vondt. men jeg syntes du bør ta det opp med personalet med en gang. Ring gjerne sånn at ikke andre barn snapper opp deler av samtalen. Om det er noen hun evt. kunen tenke seg å bli bedre kjent med og leker litt med fra før så kan dere kansje også be med en jente hjem etterhvert.

Når på dagen da? I sfo-tiden er det jo fullt kaos der? :o)

De er der 1/2 - 1 time etter at SFO er slutt på morgenen, så kommer de 1/2 time før SFO starter igjen etter skoletid.

Vi har også mobilnummeret til SFO-lederen, her kan vi ringe når de ikke er på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...