Gå til innhold

Biting i barnehagen

Anbefalte innlegg

Vi har et problem.

Min sønn på 2 år går 60% i barnehage.

Der finnes det visst et, eller to barn som biter.

Første gang jeg oppdaget det, hadde min sønn 5 kraftige bitemerker over hele ryggen når jeg hentet han. Det ene var gått igjennom genseren og laget hull på huden.

Ingen av de ansatte hadde merket det, eller sagt noe til oss og jeg ble naturlig nok ganske forbanna og frustrert. Jeg sa at dette ikke måtte gjenta seg og spurte om ingen hadde merket om han gråt? Joda, de hadde hatt en episode hvor han gråt ganske intenst, men de forstod ikke hva det var. De sa ingenting om dette heller til meg.

Et par uker etterpå gjentok det seg. Ungen full av bitemerker igjen og ingen sa noe.

Tredje gang sa jeg at jeg kommer til å foreta meg noe drastisk hvis ikke dette tar slutt, fordi nå har min sønn blitt utrygg og har ikke lyst å gå i barnehagen mer.

De ansatte sier at han koser seg der og at de ikke kan følge med 100% heeele tiden og at det er helt vanlig at barn biter hverandre.

Jeg mener at gjentatt biting er et adferdsproblem og at foreldrene må ta seg av dette snarest. Når ungene må holde seg hjemme pga øyekatarr fordi det kan være til skade for de andre barna om de blir smittet, er jo biting livstruende hvis det går infeksjon i et slikt sår...!

I dag var det fjerde gangen det skjedde. Min sønn ble hentet med armen fulle av kraftige bitemerker, lei seg og hadde vondt.

Så nå lurer jeg på hva mitt neste skritt skal være.

Skal jeg kontakte barnehagens forsikringsselskap, kommunen, en advokat, eller hvem? For nå er det nok.

Vi ønsker ikke å ta han ut av barnehagen, fordi vi ikke vil ha endringer i miljøet hans, pluss at vi har stort behov for plassen. Perfekt beliggenhet og egentlig ganske bra forhold ellers.

Jeg vet at unger med f.eks. sykdom, eller adferdsproblemer ellers får ekstra personell til å ta seg av de. Er ikke det påkrevd når barna er til skade for andre? Hva gjør man?

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

meld ifra om dette først og fremst til styrer, virker kanskje som dere allerede har gjort dette, da får du ta dette videre, det er ikke "normalt" i det hele tatt at slike ting skjer i barnehagen.

Barn kan gjøre mye rart ja, men synes det er skremmende unskyldninger personalet kommer med.... jeg hadde ikke sendt mitt barn i den barnehagen uansett hvor viktig plassen var, men å si ifra til rette vedkommende burde du, dette er ikke holdbart..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891749
Del på andre sider

meld ifra om dette først og fremst til styrer, virker kanskje som dere allerede har gjort dette, da får du ta dette videre, det er ikke "normalt" i det hele tatt at slike ting skjer i barnehagen.

Barn kan gjøre mye rart ja, men synes det er skremmende unskyldninger personalet kommer med.... jeg hadde ikke sendt mitt barn i den barnehagen uansett hvor viktig plassen var, men å si ifra til rette vedkommende burde du, dette er ikke holdbart..

Enig med deg. Ja, vi har snakket med folk der flere ganger.

Men hvis jeg holder han hjemme, tror du jeg kan kreve refusjon for det som allerede er betalt, da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891751
Del på andre sider

Enig med deg. Ja, vi har snakket med folk der flere ganger.

Men hvis jeg holder han hjemme, tror du jeg kan kreve refusjon for det som allerede er betalt, da?

det kan du helt sikkert om du kontakter rette instans.... ring kommunen din, de har oversikt over hvem som behandler dette, og for sikkerhets skyld burde du kanskje ta et par bilder av bitemerkene...!

huff så frustrert jeg blir når jeg leser sånt som du beskriver, de er tross alt barn alle sammen, men hvorfor skal drittungene (unskyld uttrykket) altid beskyttes:)??

jeg har ikke hatt mine barn i barnehage pga jobben min, jeg måtte ha dag/natt mamma:) men har jobbet i barnehage i ung alder og der skjermet vi "barna" mot problembarna veldig bevisst når vi f.eks ikke kunne være der allesammen.. tror ikke ungene merket noe særlig til det, men vi fikk hver vår og passe på når vi var mange nok, var vi for få samlet vi dem i grupper med gjøremål og oppgaver som var oversiktelige... stå på du, du har all rett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891752
Del på andre sider

Gjest surreal

Hei.

Hos så små barn kan det være vanlig med en biteperiode. Det pleier ikke å vare så lenge, men det kan virke dramatisk når det står på. Barn glemmer heldigvis fort, og kan leke fint sammen like etter en krangel/biteepisode.

Noen barn har lengre biteperioder, og da skal personalet følge ekstra godt med. Være i nærheten av "biteren", og ta affære straks det ser ut til at noe bygger seg opp. Ofte kan det være vanskelig/krevende, for bitingen kan skje tilsynelatende uprovosert. Noen bitere er etter særlig et barn. Disse blir da ofte fulgt opp tettere (eller BØR iallefall bli det, for å beskytte offeret om ikke annet).

Hos oss har vi følgende rutiner når barn blir bitt;

Fjerne biteren fra situasjonen.

Trøste/behandle offeret.

Foreldre informeres.

Bitingen registreres i eget (internt) biteskjema - hvem bet, hvem ble bitt.

Tiltaksplan lages for biter/offer for en periode.

Tiltak settes igang umiddelbart.

Det kan nok ofte oppleves som om en som forelder ikke får nok informasjon om slike episoder. Jeg syns det høres veldig ille ut at barnet ditt har mange bitemerker på rygg/armer UTEN at personalet har merket noe!! Og særlig når du har sagt fra så tydelig, flere ganger! Da burde de være ekstra på vakt.

Jeg syns du kan forlange at noe blir gjort og at ditt barn blir skjermet spesielt (Siden han tydeligvis er spesielt utsatt). Hos oss er det ikke vanlig at vi sier hvem som biter, og det er egentlig helt irrelevant hvem som biter. Hovedsaken er at DITT barn skal ivaretas og kunne være trygg i barnehagen. (Og det er vel viktigst for deg som mor, til syvende og sist?

Biteren skal også vernes og her kommer personvernet/taushetsplikten rundt barnet inn.

Men om det er en "gjenganger" - en som følger etter det samme barnet gjentatte ganger, så kan det hende vi vurderer det slik at vi snakker åpent med begge foreldrepar. Er litt usikker på gangen i dette da jeg ikke jobber på småbarnsavd. (og biting ikke er så aktuelt lenger).

Det dere trenger nå, slik jeg ser det, er at barnehagen

1) skjermer ditt barn

2) informerer om bitingen (dersom den mot formodning har skjedd)

3) setter i gang tiltak mot biteren (men det har ikke så mye med dere å gjøre, så lenge ditt barn er SKJERMET!)

Hvis ikke det bedrer seg, hverken med bitingen eller kommunikasjonen (eller tilliten??) så snakk alvor med styrer. Tar ikke styrer det seriøst, så gå videre med saken! (Men gi dem sjanse til å få jobbe med det litt først).

Stå på krava, barnet ditt skal ha det trygt og godt i barnehagen! Lykke til!!

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891754
Del på andre sider

Det der er en elendig jobb fra barnehagens side. Foreldrene til bieren/biterne er like hjelpesløse som deg om barnehagen ikke tar affære. De er jo ikke der til å passe barnet selv.

Om det var mitt barn som bet, ville jeg vært omtrent like frustrert som deg over at barnehagen ikke hadde rutiner i gate med det surreal beskriver. (Jeg ville også vært frustrert over at barnet mitt bet...) Det er unoter som ikke er så uvanlige, men som like fullt må plukkes vekk og andre barn må skjermes i mellomtiden. Det er å svikte et barn å ikke sette grenser for dets negative adferd.

Å bagatellisere som din barnehage ser ut til å gjøre blir under pari.

Håper du klarer å få dem til å skjerpe seg.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891777
Del på andre sider

Annonse

Du ber først om et møte med pedagogisk leder på avdelingen samt styrer. Så forteller du i klartekst, uten å være sint og utidig, hva som har skjedd. Vær også klar på hva du forventer av barnehagen.

Det er fullstendig uakseptabelt at barnehagen forholder seg så passiv. Greit, det er vanlig at småbarn biter. Men det betyr ikke at man setter seg ned og lar det skje uten å foreta seg noe.

Som andre sier, foreldrene til barnet/barna som biter synes sikkert også dette er frustrerende og vil nok gjerne vite.

Hvis du ikke når frem og merker endring etter møtet med ped.leder og styrer, så tar du kontakt med barnehageansvarlig i kommunen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891817
Del på andre sider

Gjest Elextra

Som de andre sier, mange barn biter en periode. Det kan være et problematisk, og trenger ikke bety at foreldrene ikke bryr seg e.l. (snakker av erfaring).

Her er det de ansatte i barnehagen som ikke takler problemet på rett måte, de må selvfølgelig følge bedre med og sette i gang tiltak, både overfor den som biter og den som blir bitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891925
Del på andre sider

Du har fått mange råd angående hva du kan gjøre videre, så jeg skal ikke legge til noen.

Jeg ville bare si at det er helt uforståelig for meg, som jobber i barnehage, hvordan de ansatte presterer å ikke få med seg bitingen. Barna skal da sjeldent/aldri være uovervåket? Dette hadde bekymret meg som forelder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1891930
Del på andre sider

Foreldrene bør ta seg av det? Ja, si hvordan???

Kaller det ikke adferdsproblem når det er en unge på 2 år vel..

Min guttunge er snart 2 år... han har stadig fæle bitemerker han får fra en nabogutt... Han blir jo irettesatt.. men ikke alltid det er hjelp i...

Jeg kunne ikke falle meg inn å kalle det adferdsproblem, men et problem som nok går over.. har ofte med alder/utprøving å gjøre...

Spesielt ille da han kom hjem med et digert bitemerke i rompa :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892047
Del på andre sider

det kan du helt sikkert om du kontakter rette instans.... ring kommunen din, de har oversikt over hvem som behandler dette, og for sikkerhets skyld burde du kanskje ta et par bilder av bitemerkene...!

huff så frustrert jeg blir når jeg leser sånt som du beskriver, de er tross alt barn alle sammen, men hvorfor skal drittungene (unskyld uttrykket) altid beskyttes:)??

jeg har ikke hatt mine barn i barnehage pga jobben min, jeg måtte ha dag/natt mamma:) men har jobbet i barnehage i ung alder og der skjermet vi "barna" mot problembarna veldig bevisst når vi f.eks ikke kunne være der allesammen.. tror ikke ungene merket noe særlig til det, men vi fikk hver vår og passe på når vi var mange nok, var vi for få samlet vi dem i grupper med gjøremål og oppgaver som var oversiktelige... stå på du, du har all rett!

Drittungene????

Det er de ansatte som er noe dritt her.. ikke ungen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892052
Del på andre sider

Hei.

Hos så små barn kan det være vanlig med en biteperiode. Det pleier ikke å vare så lenge, men det kan virke dramatisk når det står på. Barn glemmer heldigvis fort, og kan leke fint sammen like etter en krangel/biteepisode.

Noen barn har lengre biteperioder, og da skal personalet følge ekstra godt med. Være i nærheten av "biteren", og ta affære straks det ser ut til at noe bygger seg opp. Ofte kan det være vanskelig/krevende, for bitingen kan skje tilsynelatende uprovosert. Noen bitere er etter særlig et barn. Disse blir da ofte fulgt opp tettere (eller BØR iallefall bli det, for å beskytte offeret om ikke annet).

Hos oss har vi følgende rutiner når barn blir bitt;

Fjerne biteren fra situasjonen.

Trøste/behandle offeret.

Foreldre informeres.

Bitingen registreres i eget (internt) biteskjema - hvem bet, hvem ble bitt.

Tiltaksplan lages for biter/offer for en periode.

Tiltak settes igang umiddelbart.

Det kan nok ofte oppleves som om en som forelder ikke får nok informasjon om slike episoder. Jeg syns det høres veldig ille ut at barnet ditt har mange bitemerker på rygg/armer UTEN at personalet har merket noe!! Og særlig når du har sagt fra så tydelig, flere ganger! Da burde de være ekstra på vakt.

Jeg syns du kan forlange at noe blir gjort og at ditt barn blir skjermet spesielt (Siden han tydeligvis er spesielt utsatt). Hos oss er det ikke vanlig at vi sier hvem som biter, og det er egentlig helt irrelevant hvem som biter. Hovedsaken er at DITT barn skal ivaretas og kunne være trygg i barnehagen. (Og det er vel viktigst for deg som mor, til syvende og sist?

Biteren skal også vernes og her kommer personvernet/taushetsplikten rundt barnet inn.

Men om det er en "gjenganger" - en som følger etter det samme barnet gjentatte ganger, så kan det hende vi vurderer det slik at vi snakker åpent med begge foreldrepar. Er litt usikker på gangen i dette da jeg ikke jobber på småbarnsavd. (og biting ikke er så aktuelt lenger).

Det dere trenger nå, slik jeg ser det, er at barnehagen

1) skjermer ditt barn

2) informerer om bitingen (dersom den mot formodning har skjedd)

3) setter i gang tiltak mot biteren (men det har ikke så mye med dere å gjøre, så lenge ditt barn er SKJERMET!)

Hvis ikke det bedrer seg, hverken med bitingen eller kommunikasjonen (eller tilliten??) så snakk alvor med styrer. Tar ikke styrer det seriøst, så gå videre med saken! (Men gi dem sjanse til å få jobbe med det litt først).

Stå på krava, barnet ditt skal ha det trygt og godt i barnehagen! Lykke til!!

hilsen

høres ut som en veldig gjennomtenkt plan.

skulle ønske jeg du jobbet i barnehagen som mitt barn skal begynne i!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892063
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal be om en ekstra foreldresamtale, med ped.leder og styrer.

Forklar hva du har funnet på gutten din, og hvordan han har reagert (vil ikke i bhg, utrygg etc)

Be om at de setter "frimerke" på biteren, og fjerner han fra situasjonen hvis han biter. De kan også finne måter å hjelpe biteren til å sette ord på følelsene sine istedenfor å bite når h*n blir frustrert.

De fleste bhg har vært borti dette før, og burde vite hvordan man takler dette så ikke andre barn blir utsatt gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892070
Del på andre sider

Gjest Persille

Her er det flere aspekter å tenke på, og jeg ser du har fått flere gode råd allerede, så jeg tenkte jeg bare skulle si hva min holdning (som driver i bhg) er:

For det første; foreldrene til han som biter er like fortvilet som deg. Det er trist å ha et barn som stadig kommer i klammeri med andre, som blir uglesett av andre foreldre, og som stadig får negativ omtale. Om mulig tror jeg faktisk at de kanskje føler det ennå verre enn deg.

Så; ikke ta din sønn ut av barnehagen - han har like mye rett til å være der som alle de andre barna. Ikke hold ham hjemme og krev refusjon o.l. heller - det fører ikke til noe godt for noen. Han skal føle seg trygg og tilfreds i/med barnehagen, og det skal dere som foreldre også.

Når det gjelder selve hendelsene - så stemmer det ikke at de ansatte ikke kan følge med 100% hele tiden. Vi har et barn som biter mye hos oss, vi har tiltak gående på dette - og ett av dem er at en voksen konstant skal være i nærheten for å komme i forkant av situasjonene.

Det hender han rekker å komme oss i forkjøpet, det er ganske fort gjort - men vi ser det alltid, vi håndterer det etter avtalt plan for dette barnet, og foreldrene til begge barna varsles.

Men; vi varsler _aldri_ om _hvem_ som har bitt. Vi varsler om at barnet ditt har blitt bitt, hva vi har gjort med det - men ikke om hvem som gjorde det. Det er for å unngå stigmatiseringen av barnet som biter - fordi dette ikke er noe han gjør for å være slem.

Jeg håper det ligger noe mer bak fra bhg side enn det du skriver. Om de har svart deg akkurat som du skriver, så vitner det for meg om ansvarsfraskrivelse - og manglende kontroll.

Det er bhg ansvar å passe på at alle barna er trygge og har det godt, hele dagen.

Det er ikke sikkert de kan fortelle deg hvilke tiltak de har rundt dette problemet (de har taushetsplik) - men du kan godt få informasjon om det finnes tiltak eller ikke.

Dersom du ikke har tatt det opp med styrer ennå - gjør det!

Ikke ta det med foreldrene til barnet det gjelder - det fører ikke til noen løsning, garantert.

Dessuten er dette fremfor alt et problem barnehagen skal/må håndtere til det beste for alle - det er tross alt jobben deres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892085
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Livstruende infeksjoner av bitemerker ? Det er kanskje mulig, men jeg har aldri hørt om det.

Man snakker ikke om atferdsproblem om 2-åringer, og i alle fall ikke pga biting. Det er veldig vanlig at noen barn biter en periode.

Foreldrene gjør sannsynligvis alt de kan, dvs markerer at biting ikke er lov når det forekommer. Det burde barnehagen også gjøre.

Det du har rett i, er at barnehagen MÅ passe bedre på den lille "biteren". Han vil sikkert klare å bite en sjelden gang, men dersom de følger spesielt med ham ern periode, og klarer å ta de fleste episodene før de starter, og i alle fall forhindrer massiv biting som ditt barn har blitt utsatt for, så løser sikkert problemet seg over tid.

Så jeg ville krevet mer av barnehagen - ta det opp med styrer, dersom du ikke har gjort det ennå.

Men jeg ville verken tatt ut mitt barn eller prøvd meg med at det andre barnet skal holde seg borte. Biting er ikke en sykdom, og barnet kan kun lære å slutte med det i samhandling med andre barn. Hjelper ikke å holde barnet borte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892164
Del på andre sider

Livstruende infeksjoner av bitemerker ? Det er kanskje mulig, men jeg har aldri hørt om det.

Man snakker ikke om atferdsproblem om 2-åringer, og i alle fall ikke pga biting. Det er veldig vanlig at noen barn biter en periode.

Foreldrene gjør sannsynligvis alt de kan, dvs markerer at biting ikke er lov når det forekommer. Det burde barnehagen også gjøre.

Det du har rett i, er at barnehagen MÅ passe bedre på den lille "biteren". Han vil sikkert klare å bite en sjelden gang, men dersom de følger spesielt med ham ern periode, og klarer å ta de fleste episodene før de starter, og i alle fall forhindrer massiv biting som ditt barn har blitt utsatt for, så løser sikkert problemet seg over tid.

Så jeg ville krevet mer av barnehagen - ta det opp med styrer, dersom du ikke har gjort det ennå.

Men jeg ville verken tatt ut mitt barn eller prøvd meg med at det andre barnet skal holde seg borte. Biting er ikke en sykdom, og barnet kan kun lære å slutte med det i samhandling med andre barn. Hjelper ikke å holde barnet borte.

Dersom det går hull på huden kan det gå en skikkelig infeksjon i såret. Vi mennesker har massevis av lumske bakterier i munnen. Usj.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892203
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Dersom det går hull på huden kan det gå en skikkelig infeksjon i såret. Vi mennesker har massevis av lumske bakterier i munnen. Usj.

Ja, det er klart det kan det. Men jeg har aldri hørt om barn som har blitt dødssyke her til lands pga biting i barnehagen.

Mitt barn ble også bitt gjennom huden flere ganger på småbarnsavdeling, men siden hun hadde fulgt vanlig vaksinasjonsprogram, trengte vi ikke ta flere forholdsregler annet enn å rengjøre og følge med. Var visst helst stivkrampe som kunne være aktuelt å vaksinere for, altså dersom hun ikke hadde vært fullvaksinert.

Det skal litt til for at en slik infeksjon får utvikle seg og bli livstruende. Man må jo følge med og ta barnet til lege hvis det blir vondt eller ikke gror som det skal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892386
Del på andre sider

tzatziki1365380058

2-åringer som biter er da virkelig ikke drittunger!

Mange barn har en biteperiode - det er ikke uvanlig i det hele tatt. Ofte er det barn som er sene i språkutvikling som biter en periode, sannsynligvis uttrykk for frustrasjon i mange tilfeller.

Hvordan tror du det går med barn som blir ansett som drittunger? Folk, store og små, har en tendens til å leve opp til folks forventninger. Man skal passe seg vel for å stigmatisere - det gjelder spesielt i forhold til små mennesker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892435
Del på andre sider

Gjest surreal

høres ut som en veldig gjennomtenkt plan.

skulle ønske jeg du jobbet i barnehagen som mitt barn skal begynne i!

Takk. Vi syns selv det fungerer veldig bra. Det MESTE er gjennomtenkt og satt i planer hos oss. Prøver å være føre-var.. Det er også UTROLIG mye enklere å ha en plan å forholde seg til når ting først skjer!

Metodeplanene blir delt ut til alle foreldre, og er aldersdelt. Dvs. vi har egen plan for 1-3 åringene og 3-6 åringene. Når barnet begynner på storbarnsavd. får de altså ny metodeplan, for vi jobber ganske forskjellig i de to aldersgruppene. :)

Men jeg anbefaler uansett alle foreldre til å være interessert og sette seg inn i hvordan barnehagen jobber, særlig dersom en gruer seg for oppstart. Det kan være ganske beroligende å lese at FAKTISK har de en mål&mening med hvorfor de gjør slik og sånn. Og spør&grav! -på en hyggelig "ikke-kritisk" måte. Da får du nok mange gode svar tilbake.

Lykke til med barnehagetiden! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243536-biting-i-barnehagen/#findComment-1892600
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...