Gå til innhold

Biting i barnehagen

Anbefalte innlegg

Jeg syns du skal be om et møte med pedagogisk leder og styrer i barnehagen der du tar opp at din sønn flere ganger har kommet hjem fra barnehagen med bitemerker og si at du ønsker redegjørelser for eller diskusjon rundt hva barnehagen kan gjøre for å få slutt på dette. Det er en belastning for din sønn, for eventuelt andre som blir bitt og for barnet som biter.

Jeg ville tenkt nøye over hvordan dette skal taes opp. Hvis du er for anklagende er det veldig sannsynlig at de ansatte vil gå i forsvar og da oppnår du antagelig veldig lite.

Når det er sagt, så ville jeg vært forsiktig med å karaktereisere dette som et atferdsproblem hos barnet som biter. Det er slettes ikke uvanlig at et småbarn biter i en periode, og det kan ofte ha en smitteeffekt også slik at flere begynner å bite.

Jeg håper hvertfall at din sønn kan glede seg til barnehagen igjen etterhvert :-)

Fortsetter under...

Hei.

Hos så små barn kan det være vanlig med en biteperiode. Det pleier ikke å vare så lenge, men det kan virke dramatisk når det står på. Barn glemmer heldigvis fort, og kan leke fint sammen like etter en krangel/biteepisode.

Noen barn har lengre biteperioder, og da skal personalet følge ekstra godt med. Være i nærheten av "biteren", og ta affære straks det ser ut til at noe bygger seg opp. Ofte kan det være vanskelig/krevende, for bitingen kan skje tilsynelatende uprovosert. Noen bitere er etter særlig et barn. Disse blir da ofte fulgt opp tettere (eller BØR iallefall bli det, for å beskytte offeret om ikke annet).

Hos oss har vi følgende rutiner når barn blir bitt;

Fjerne biteren fra situasjonen.

Trøste/behandle offeret.

Foreldre informeres.

Bitingen registreres i eget (internt) biteskjema - hvem bet, hvem ble bitt.

Tiltaksplan lages for biter/offer for en periode.

Tiltak settes igang umiddelbart.

Det kan nok ofte oppleves som om en som forelder ikke får nok informasjon om slike episoder. Jeg syns det høres veldig ille ut at barnet ditt har mange bitemerker på rygg/armer UTEN at personalet har merket noe!! Og særlig når du har sagt fra så tydelig, flere ganger! Da burde de være ekstra på vakt.

Jeg syns du kan forlange at noe blir gjort og at ditt barn blir skjermet spesielt (Siden han tydeligvis er spesielt utsatt). Hos oss er det ikke vanlig at vi sier hvem som biter, og det er egentlig helt irrelevant hvem som biter. Hovedsaken er at DITT barn skal ivaretas og kunne være trygg i barnehagen. (Og det er vel viktigst for deg som mor, til syvende og sist?

Biteren skal også vernes og her kommer personvernet/taushetsplikten rundt barnet inn.

Men om det er en "gjenganger" - en som følger etter det samme barnet gjentatte ganger, så kan det hende vi vurderer det slik at vi snakker åpent med begge foreldrepar. Er litt usikker på gangen i dette da jeg ikke jobber på småbarnsavd. (og biting ikke er så aktuelt lenger).

Det dere trenger nå, slik jeg ser det, er at barnehagen

1) skjermer ditt barn

2) informerer om bitingen (dersom den mot formodning har skjedd)

3) setter i gang tiltak mot biteren (men det har ikke så mye med dere å gjøre, så lenge ditt barn er SKJERMET!)

Hvis ikke det bedrer seg, hverken med bitingen eller kommunikasjonen (eller tilliten??) så snakk alvor med styrer. Tar ikke styrer det seriøst, så gå videre med saken! (Men gi dem sjanse til å få jobbe med det litt først).

Stå på krava, barnet ditt skal ha det trygt og godt i barnehagen! Lykke til!!

hilsen

Godt skrevet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...