Gjest aner ikke hva som må til Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Nå er han i videregående, på papiret, han har allerede vært borte en dag og forsovet seg to morgener av i alt 7 skoledager i videregående. Han er sløv, sur, slapp, ufordragelig om jeg maser på ham. Hva kan jeg - enslig mor og mor til to til, i full jobb og med dårlig økonomi - gjøre for å få ham ut av huset? Akkurat i dag begynner jeg seint på jobb, men de fleste morgener går jeg samtidig før ungene og da blir eldstemann bare liggende...til tross for aktiv vekking fra både halv sju, sju, halv åtte og åtte! Jeg har forsøkt den varianten å si at han får ta ansvaret selv. Når han gjør det, blir han bare liggende. Han tar ikke ansvar. Mangler totalt initiativ. Kom igjen! Det må da være noen av dere der ute som har noen smarte tiltak å tipse meg om? Hvordan får man en slappfisk av en tenåring opp og igang og på skolen? Hadde vi levd i gamle dager, hadde jeg sendt ham til sjøs eller i hæren, for å si det sånn. Kan jeg som enslig mor i det hele tatt nå inn til en så stor gutt - mot hans vilje? I mitt stille sinn ønsker jeg av og til at jeg hadde en bølle av en samboer som kunne ha tatt ham skikkelig fatt i ørene og fått ham avgårde, fordi alternativer ikke finnes, liksom. Men hvordan kan _jeg_ bli en sånn forelder at deg jeg sier er Loven, og ikke noe man bare overhører? Hvordan kan _jeg_ få dette barnet til å ta ansvar og gjøre det han skal og må? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243549-sl%C3%B8v-t-barn-p%C3%A5-16/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hva gjør han om kvelden / natten? Er det mulig å ta fra ham det som distraherer ham slik at han ikke kommer seg i seng (mobil, PC, TV)? Sett evt. inn en grusom vekkerklokke som ringer høyt og leeenge til ham, når du selv står opp, plassert slik at han må ut av senga og bort til den andre enden av rommet for å slå den av. Dette funker bare dersom problemet har med skjev døgnrytme å gjøre. Hvis han ikke er motivert for skolegang i det hele tatt, eller går på en annen linje enn han helst ville, må det antakelig andre tiltak til - evt. i samarbeid med skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243549-sl%C3%B8v-t-barn-p%C3%A5-16/#findComment-1891942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Nå vet ikke jeg hvor du jobber i forhold til hans skole, men hvis de ligger i nærheten av hverandre kan du jo ta ham med deg om morgenen? Det gjør jeg de dagene jeg skal på jobb, 16-åringen kjører med meg istedet for å ta bussen, han har kommentert at de dagene begynner bare sÅ mye bedre! Dersom han blir sittende utenfor skolen og vente en stund, får han bare gjøre det da, hvis alternativet er at han kommer for sent! Hilsen mor til en annen nybakt "videregåendeist" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243549-sl%C3%B8v-t-barn-p%C3%A5-16/#findComment-1891954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen tenåringsmor Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hvor ligger hunden begravd? Det er det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt. Har han ikke kommet inn på den linjen han hadde mest lyst til? Har han kanskje ikke lyst til noen ting? Er han deprimert, egentlig? Føler han seg mislykket som person, og synes derfor det er greit å drite i alt? Jeg ville tatt en "god prat" med ham en gang det er god stemning, og det ikke er stress for å rekke noe. Jeg ville ikke bebreide ham at han er så sløv, jeg ville heller spørre hvorfor han ikke kommer seg avgårde, om det er noe som plager ham osv. Om det er noe du kan gjøre for å hjelpe ham. Sjansen er vel stor for at du får svar som: "jeg veit ikke", "ingenting er i veien" eller lignende, men du viser i hvert fall at du bryr deg på en positiv måte. Jeg tror du må finne ut hva som ligger bak denne sløvheten, ikke bare kjøre på med straffereaksjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243549-sl%C3%B8v-t-barn-p%C3%A5-16/#findComment-1892608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også anonym Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Dersom det viser seg at det "bare" er tenåringsslapphet, så får du bare gnåle og mase. Det gjorde mine foreldre. Jeg sov så tungt om morgenen at det var umulig å våkne!! De maste og ropte, og ristet i meg. Til slutt klarte jeg å kreke meg ut av senga..... Ikke akkurat den kjekkeste starten på dagen, men jeg hadde aldri klart å stå opp selv! Tenåringer trenger som kjent mer søvn. Men de har også en tendens til å snu døgnet. Med internett/tv tilgjengelig, er det lett å la timene fly på kvelden/natta. Har ofte vært sent oppe som voksen, og sett _mange_ tenåringer logge seg på Blink, for eksempel... Helt vilt spør du meg. Finn ut hvordan rutinene hans EGENTLIG er, steng muligheten for internett etter et visst tidspunkt, og få søvnrytmen i normal gjenge.. Se om du kan få kjørt han, eller sørg for at alle er ute av døra samtidig. Lettere sagt enn gjort kanskje.. men.. Og snakk med han. Finn ut om han trives, og hva som plager han. For det er nok et eller annet der.. Tror 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243549-sl%C3%B8v-t-barn-p%C3%A5-16/#findComment-1892682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.