Gå til innhold

Våkner om natta! : (

Anbefalte innlegg

Nå går jeg rundt som en zombie etter flere uker med nattavåk.. Gutten min på 13 mnd. har fått tenner oppe den siste tiden, så litt skrik og hyl hadde jeg jo regna med, men når skal det ta slutt??? Holdt på nå i fem uker eller mer...

De siste nettene har vært ille! han starter ca. en time etter han har lagt seg, hender det holder å gi smokk men må ta han op og roe han før jeg legger han igjen etter fem min. De siste kveldene har han hylt bare jeg går inn på rommet hans med han for å legge han..? han er stille med en gang han kommer opp, og prøver seg med å begynne å leke noen ganger. han er trøtt som en strømpe..

Om nettene starter han rundt 1.30 oggir seg ikke hvis han ikke blir tatt opp. Prøvd å bare la han være, men da står han og kjefter i senga og roper mamma og babba. Fælt å den lille søte gutten min har blitt egen da.. :) Det gikk jammen fort fra bebbis til sta og sinna ettåring..

han roer seg med en gang jeg legger han i vår seng, hender han prøver å reise seg og skal leke, eller så skår han oss i ansiktet og drar oss i nesa mens han ler. Eller så lukker han øynene, men ligger som en kålorm og dytter rumpe i ansiktet på meg, slenger armer rund tog sparker meg i magen. Så det sier segh vel selv at det blir ingen eller lite søvn på meg.. Prøver å legge han i sin egen seng etter litt, men hyler bare vi går inn på rommet. Hva kan det være???? Mørkeredd? Aldri vært det før men... kanskje prøve med nattlampe? Alt er jo bra så fort han kommer opp, så kan ikke ha vondt noe sted heller. Har ikke hjerte til å la han hyle til han sovner, for han gråter sårt og hylker verre så snørr og tårer triller stakkars.. Når han har sinna-hyling lar jeg han være.

Hvordan få slutt på dette? Har aldri hatt noe problemer med han om natta bortsett fra noen mnd. fra 5-7 mnds. alder og noen netter innimellom med tenner og sykdom. Men han har sovet rundt ellers. Hva kan plage han? Han har nettopp fått to tenner oppe, kan vel ikke være det ennå?

Er utslitt og rimlig oppgitt... Snart begynner jeg å jobbe og og da blir det bare stress, så skal jeg ha dette i tilegg.. hjelp! : (

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi sov veldig urolig en stund etter at hun lærte å reise seg, da sto hun i senga enda hun var kjempetrøtt. Det hjalp å spenne henne fast, da fikk hun ikke romstert så voldsomt, og sovnet. Tror hun var fastspent i senga fra hun var 8-9 mndr til hun var nesten to år.

Tror du skal prøve å unngå å løfte ham ut av senga. Prøv heller å trøste mens han ligger der hvis du får til.

Hvis ungen helt tydelig har hatt vondt og våkner av det, har jeg gitt en paracet-stikkpille innimellom.

Ellers er nattlampe, og kanskje en cd-spiller med rolig musikk hjulpet våre unger når de har våknet om nettene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892094
Del på andre sider

Jenta mi sov veldig urolig en stund etter at hun lærte å reise seg, da sto hun i senga enda hun var kjempetrøtt. Det hjalp å spenne henne fast, da fikk hun ikke romstert så voldsomt, og sovnet. Tror hun var fastspent i senga fra hun var 8-9 mndr til hun var nesten to år.

Tror du skal prøve å unngå å løfte ham ut av senga. Prøv heller å trøste mens han ligger der hvis du får til.

Hvis ungen helt tydelig har hatt vondt og våkner av det, har jeg gitt en paracet-stikkpille innimellom.

Ellers er nattlampe, og kanskje en cd-spiller med rolig musikk hjulpet våre unger når de har våknet om nettene.

Han har babysafe som vi bruker fra han legger sge om kevlden. Men hvis jeg har bært han inn fra vår seng har jeg ikke lagt han i den alltid, og da ender det med at han står og roper i senga..

Han sover ikke mye om dagen heller. I går f.eks. våknet han fra den siste duppen (som varte i 40 min) 13.45. Han var helt dødtrøtt kl. 18 og satt og stirra ut i lufta blank i øya. la han kl. 19. han får kveldsmat og nattstellet kl. 18. Lar han aldri sove etter kl. 15. Han våkner mellom 6.30 og 7.30 og tar en lur rundt 9 (time ca.) og en lur rundt 13-14 (fra 20 min, - 1 t). Han er supertrøtt da han tar den andre lurer, og tror neppe jeg klarer å holde han våken fra 10 - 19.

Selv dager han har sovet bittelitt så har vi samme problemene om natta.. og da ender det med at både mor og sønn er utslitt dagen etter og sovner på sofaen mens jeg egentlig skulle gjort alt annet.. :) Uff..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892117
Del på andre sider

Annonse

Aldri så lite trass syntes nå jeg det høres ut som.. ;-)

Ja han har blitt en skikkelig stabeist-unge den siste mnd.! Helt utrolig hvor mye han klarer å irritere meg nå... Pørver å telle til ti da. :) Han står og drar meg i buksa, henger i beina mine når jeg skal støvsuge, henge opp klær eller lage middag mens han ser på meg med furtemunn og skriker "mammaaaaaaaaaaaaa".. Han får mer enn nok leke-tid, lese-tid og kos med meg..

Hva gjør jeg med dette da? Må legge til at han er flink til å leke alene og da. Ikke noe problem å ha med han ut å spise eller på shopping, da gråter eller kjefter han aldri. Kan det være han blir rastløs når det ikke skjer noe når jeg driver med andre ting? Kan ikke kreve oppmerksomheten min hele tiden heller... heldigvis skal han i bhg snart, selv om jeg gruer meg også bir det deilig for begge to tror jeg. hjelper også lite at faren jobber hele tiden, så jeg er mer eller mindre aleine om omsorgen. Blir andre boller fra uka, for da skal jeg i full jobb og.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892125
Del på andre sider

Han vet at han blir tatt opp :-)

Vi lot ham hyle, en av oss sto inne sammen med ham og trøstet og koste (helt rolig, snakket ikke så mye) mens han sto og hylte.

Det tok 3 netter. Første natta holdt han på nærmere 3 timer, andre natta kanskje 1 time, 3. natta skrek han 10-20 min? Husker ikke. 4. natta bare survet han litt, og gadd ikke reise seg en gang. Etter det hørte vi ikke mer.

Jeg synes Ferber er for sterkt, så vi valgte altså å stå inne hos ham. Slitsomt, men det er verre med 5 uker enn 3 netter.

Håper det løser seg snart..!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892157
Del på andre sider

Han har babysafe som vi bruker fra han legger sge om kevlden. Men hvis jeg har bært han inn fra vår seng har jeg ikke lagt han i den alltid, og da ender det med at han står og roper i senga..

Han sover ikke mye om dagen heller. I går f.eks. våknet han fra den siste duppen (som varte i 40 min) 13.45. Han var helt dødtrøtt kl. 18 og satt og stirra ut i lufta blank i øya. la han kl. 19. han får kveldsmat og nattstellet kl. 18. Lar han aldri sove etter kl. 15. Han våkner mellom 6.30 og 7.30 og tar en lur rundt 9 (time ca.) og en lur rundt 13-14 (fra 20 min, - 1 t). Han er supertrøtt da han tar den andre lurer, og tror neppe jeg klarer å holde han våken fra 10 - 19.

Selv dager han har sovet bittelitt så har vi samme problemene om natta.. og da ender det med at både mor og sønn er utslitt dagen etter og sovner på sofaen mens jeg egentlig skulle gjort alt annet.. :) Uff..

Kanskje du skulle prøve å gå over fra en til to lurer om dagen? En lang lur midt på dagen istedenfor to korte? Hvis det går å holde ham våken til i 11-12-tida, da.

Det er ikke greit å få for lite søvn, hverken for stor eller liten, får håpe det ordner seg.

Ettåringer er slitsomme, tror nesten det er jobben deres!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892158
Del på andre sider

Du får håpe det bare er en periode akkurat nå. Det er jo vondt å få tenner....Lurt å prøve å unngå at oppvåkningen blir en vane, tror jeg. Ikke gjør det så veldig "hyggelig" for han når han våkner.

Ellers så vil jeg råde deg til å prøve å sove litt på dagtid når noen andre tar seg av gutten. For ikke å bli helt "knekt"...

Sov godt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892190
Del på andre sider

Han vet at han blir tatt opp :-)

Vi lot ham hyle, en av oss sto inne sammen med ham og trøstet og koste (helt rolig, snakket ikke så mye) mens han sto og hylte.

Det tok 3 netter. Første natta holdt han på nærmere 3 timer, andre natta kanskje 1 time, 3. natta skrek han 10-20 min? Husker ikke. 4. natta bare survet han litt, og gadd ikke reise seg en gang. Etter det hørte vi ikke mer.

Jeg synes Ferber er for sterkt, så vi valgte altså å stå inne hos ham. Slitsomt, men det er verre med 5 uker enn 3 netter.

Håper det løser seg snart..!

har prøvd å trøste.. men det hjelper lite. han blir stille kanskje 2 sek. og han hyler enda mer når vi går ut. For å være ærlig orker jeg ikke å stå der halve natta og trøste, for er helt i ørska selv. hjelper lite at jeg må ta han alene alle nettene og ikke får sovet om dagen.. Guebben drar på jobb kl. 4 og er hjemme 15-16 og da sovner han...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892195
Del på andre sider

Du får håpe det bare er en periode akkurat nå. Det er jo vondt å få tenner....Lurt å prøve å unngå at oppvåkningen blir en vane, tror jeg. Ikke gjør det så veldig "hyggelig" for han når han våkner.

Ellers så vil jeg råde deg til å prøve å sove litt på dagtid når noen andre tar seg av gutten. For ikke å bli helt "knekt"...

Sov godt!

ja det var det da.. :) er alene med han stort sett hver dag, så har ikke noe avlastning heller. Før sov han i hvert fall noen timer så jeg kunne sove da, men mens han dupper nå dusjer jeg osv. Men det gpr nok over får jeg håpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243575-v%C3%A5kner-om-natta/#findComment-1892695
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...