Gå til innhold

1. klassing alene før og etter skoletid?

Anbefalte innlegg

Gjest fjellrypa

Ville dere latt førtsklassingen klare seg alene både før og etter skoletid ?

En kamerat av vår gutt er alene fra før kl 07.00 om morgene. Mora fortalte at de går fra ham før han våkner, legger frem klær og mat, og så ringer de og vekker ham litt før kl 8, og ringer igjen litt før han må ga av gårde til skolen.

Etter skoletid er han også alene frem til kl er 16. 30, skoledagen er slutt kl 14.

Skolen har et flott sfo tilbud, med plass til alle som ønsker det, nesten alle kameratene til denne guttene er på sfo.

Jeg synes dette var litt tidlig å måtta ta så mye ansvar for seg selv.

Hva synes dere ?

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

10

• Lillemus

5

• flisa

2

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Det er stor forskjell på hvor moden en 1. klassing er. Min er type surrete; MEN til å stole på. Men jeg hadde blitt "overnervøs" på jobb og ikke fått gjort særlig mye om jeg hele tiden måtte ringe og tenke på han der alene hjemme.

tzatziki1365380058

Nei, jeg ville absolutt ikke latt førsteklassingen være så mye alene. Vår hadde aldri akseptert det, heller.

Jeg synes det er uansvarlig. En gang i blant er det muligens greit, men som fast ordning - absolutt ikke!

Nei, jeg hadde ikke latt en 1. klassing være alene.

Det er selvfølgelig stor forskjell fra barn til barn, men vi lar ikke 3 klassingen vår være alene engang, vi da... Men han er en gutt som "glemmer fremme at han lever bak", og han er i tillegg "hus-redd".

Annonse

Dette hørtes for tidlig ut. Min 6 åring er moden, men jeg hadde aldri latt henne være aleine før og etter skolen.

Huff tenk til vinteren da, ikke bare bare for en liten 6 åring å kle på seg alle klær, votter og sko ordentlig.

Hadde garantert benyttet meg av SFO tilbudet.

Ja, for mine barn er det alt for tidlig. Mulig det barnet du snakker om er veldig moden for alderen, men det høres trist ut for han....

Selv ikke min 2.klassing får lov til å være så mye alene og ordne seg selv på den måten. Hun er alene hjemme max 1 time, og da er jeg ikke langt unna.

Stå opp alene? DET er lenge til, det!

Hvor i landet varer skoledagen for førsteklassingene til klokka 14?

Noen skoler her i Trondheim har visst skoletid fra 8:30-13 to dager i uka, 8:30-14 to dager og så en fridag i første klasse. Fridagen er turdag da.

På vår skole er det ikke sånn da.

Annonse

Noen skoler her i Trondheim har visst skoletid fra 8:30-13 to dager i uka, 8:30-14 to dager og så en fridag i første klasse. Fridagen er turdag da.

På vår skole er det ikke sånn da.

Om man har fri en dag, kan jeg tro på det, ellers må det da bli for mange timer ut av det?

Hvor mange skoletimer har en førsteklassing nå egentlig?

Jeg hadde ikke latt ham være alene om morgenen.

Begrunnelse: Han kan våkne og være syk, det kan ha blitt et annet vær enn det så ut for da foreldrene la fram klær, han kan komme på noe spesielt han skal ha med den dagen som det er vanskelig å ordne over telefon, osv.

Om ettermiddagen hadde min sønn _klart seg_ alene. Men han hadde hatt det _hyggeligere_ sammen med kameratene på SFO.

Nei, dette synes jeg er altfor tidlig å klare seg alene. Ihvertfall om morgenen!

Våre barn har vært alene ETTER skoletid fra de var 8 og 9 år. Men de er to ganske jevnaldrende, og vi bor i et område med mange naboer og lekekamerater. Men om morgenen har vi alltid vært der hjulpet dem avgårde til skolen.

Om man har fri en dag, kan jeg tro på det, ellers må det da bli for mange timer ut av det?

Hvor mange skoletimer har en førsteklassing nå egentlig?

Min går fra 8:15-11:45 fire dager i uka og har turdag den siste dagen. Altså 3,5x4 klokketimer i uka, ikke mye.

Min 6 åring hadde nok greid det, men ikkke tale om at han hadde fått lov, ikke hadde han villet det selv heller.

På helg står han opp selv. kler på seg det jeg legger frem og spiser frokost, dvs smører på brødskive selv mens han ser barnetv. Men da er jeg hjemme og hører det meste gjennom døra her.

Han vet jeg at jeg kan stole på, men vil aldri gi ham det ansvaret selv nei. Dessuten hadde han blitt dødsfornærmet om han ikke fikk på sfo hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...