Gå til innhold

1. klassing alene før og etter skoletid?

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten var kusinen min "nøkkelbarn", men det var etter skoletid og den gang var vi 7 år ved skolestart.

Jenta mi er en 1.klassing 5 1/2 år og mange 1.klassinger har som henne ikke fylt 6 år ved skolestart. Jeg ville aldri i verden latt henne måtte ta et slikt ansvar for seg selv. Klart barn er forskjellige, men hva om noe skjer? Hva om ungen blir syk? Høres voldsomt ut og ikke minst ensomt for den lille gutten.

Nei det er helt utelukket her i huset. Dersom vi ikke hadde hatt noe valg mht jobb hadde hun garantert gått på sfo. Selv om det blir lange dager, ville jeg visst at barnet mitt var trygg og ikke alene.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

10

• Lillemus

5

• flisa

2

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

I Nordland :-) Her har alle full skoledag fra 1. klasse.

Skoledagen er fra 08.30 til 14.00. Fri en hel dag annen hver uke.

Da har jo førsteklassingene i Nordland totalt flere skoletimer enn hva mange andre i landet har. Trodde alle hadde likt timeantall jeg.

Gjest ukjent,men ikke glemt

Om man har fri en dag, kan jeg tro på det, ellers må det da bli for mange timer ut av det?

Hvor mange skoletimer har en førsteklassing nå egentlig?

det skal være 3,5 timer hver dag tror jeg, men de har en lang dag som de satser på å ha lengre pauser og er mye ute.bor i vestfold

Min går fra 8:15-11:45 fire dager i uka og har turdag den siste dagen. Altså 3,5x4 klokketimer i uka, ikke mye.

Det blir 20 skoletimer pr. uke.

Går man hver dag fra 9.30 til 14.00 og fri en dag annenhver uke, blir det totalt 27 skoletimer pr. uke, altså det samme som femteklassinger har.

Annonse

Jeg er enig. Ser at min 2.klassing har ei venninne som også er mye alene. Jeg synes det er for tidlig. Ho har ikke SFO, og slutter ofte kl. 12:10. Da er ho hjemme alene til ca. kl. 16:30. Da drar ho ofte til venninner, og mora ser ikke ut til å savne henne før 19-20 tiden.

Gjest fjellrypa

Da har jo førsteklassingene i Nordland totalt flere skoletimer enn hva mange andre i landet har. Trodde alle hadde likt timeantall jeg.

Det ble startet opp med full skole dag her for tre år siden som et prøve prosjekt, og skolene her har valgt å fortsett med det.

1. klassingene har også mer lekser og større forventninger til hva de skal kunne, enn ved andre skoler i landet, det er mitt inntrykk i hvertfall. Og vi er godt fornøyd med det.

Gjest fjellrypa

Takk for mange svar :-) Jeg har også vondt av denne gutten, og er usikker på om jeg skulle ha sagt noe til foreldrene, men vil liksom ikke blande meg for mye opp i andres måter å løse hverdagen på.

Det kan jo være de har en god grunn til å ikke bruke sfo.

Det blir 20 skoletimer pr. uke.

Går man hver dag fra 9.30 til 14.00 og fri en dag annenhver uke, blir det totalt 27 skoletimer pr. uke, altså det samme som femteklassinger har.

3,5x4 er da 14 - ikke 20? Turdagen kan ikke regnes som skoletimer egentlig, synes jeg da.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...