Gå til innhold

Babyslynga? Ergo? Babybjørn?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kikket litt på disse sidene www.babyslynga.no - ser fristende ut, men vet ikke helt om jeg trenger..

Jeg har en baby på 3 mnd. Fra hun er 5 til 8 skal vi på reise, blant annet en dag i London, mye flyplasser, og steder det ikke går ann å bruke vogn. Før har vi reist med Babybjørn, og det har fungert greit, men det aner meg at babyslynga er greiere å reise med da den tar mindre plass, kan brukes til stelle/liggeunderlag, teppe, solskjerming etc. Men vil det være OK å bære en 8mnd baby i den på shopping feks? Jeg vet at babybjørn begynner å bli tungt da.

Til våren tenker jeg meg korte skogsturer med de to større barna mine, kan jeg da bruke slynga, eller er det en ergo bæresele som blir best da? Babyen blir for liten til en tradisjonell bæremeis, dessuten ser de så uhamslige ut for meg synes jeg.

Må sies at jeg allerede har to babybjørner i huset, så en evt. nyinvestering til den sannsynligvis siste babyen må argumenteres for nøye...

Erfaringer noen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243598-babyslynga-ergo-babybj%C3%B8rn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg skal investere i en bæreslynge med samme argumenter som deg.

slynga er mye bedre å bære, da denne fordeler vekten MYE bedre enn babybjørn.

Jeg synes babybjørn bæresele ikke er god mot skuldre/rygg, mens bæreslynge fordeler vekten jevnt over hele overkroppen.

den har mange variasjonsmuligheter, kan bære på mage og rygg og hofte. slynga tar liten plass og kan brukes som underlag, teppe osv.

jeg skal i alle fall selge min babybjørn nå etter at mellomstejenta og nå yngstejenta har brukt den.

slynga kjøpes til yngstejenta, og det blir kun hun som bruker den, for dette blir vår siste.

men regner med å beholde slynga som teppe.

Sjekk litt rundt her, det er mange erfarne bærere her.

http://www.ap-norge.com/forum/forumdisplay.php?f=19

Her er også en side med mye god informasjon.

http://tettinntil.com/forumet/

Her kan du kjøpe brukte bæresjal

http://www.viklebarn.dk/

Jeg ville definitivt gått for å bære i sjal/slynge babybjørnen er hardere mot kroppen enn andre bæremåter som fordeler belastningen bedre.

Jeg vil forresten anbefale deg Mei Tai til å bære babyen i lett i bruk og den kan brukes leenge. Det går fremdeles an å bære min femåring i den, nå er hun riktignok ingen tungvekter med sine 16 kg, men hun er jo lang.

Kos deg med bæringen. :)

Ergoen er genialt bra. Skikkelig behagelig, selv for meg som har elendig rygg, og mer ergonomisk riktig i forhold til baby bjørn, som belaster ungen på feil steder.

Vil også anbefale deg å sjekke ut mei tai, ikke bare er den bra, den er fin å se på også, og den tar også liten plass ;)

Og sjal, hvis du er tålmodig, for det kan være litt knotete å få til på første forsøk.

Sjekk ut http://www.tettinntil.com, der finner du svar på det meste. Må advare deg da, den siden er avhengighetsdannende, og før du vet ordet av det har du ørten forskjellige bæredingser og sikler på fem til ;)

BabyBjørn har jo en ny bæresele nå med støtte ned mot korsryggen. Det sier seg selv at den er bedre enn der en kun bærer vekten mellom skulderbladene og skuldrene.

http://www.babybjorn.no//filecache/150x0_$archive$images$products$mobility$0260$active_babybjornblue.jpg

Annonse

Ergoen er genialt bra. Skikkelig behagelig, selv for meg som har elendig rygg, og mer ergonomisk riktig i forhold til baby bjørn, som belaster ungen på feil steder.

Vil også anbefale deg å sjekke ut mei tai, ikke bare er den bra, den er fin å se på også, og den tar også liten plass ;)

Og sjal, hvis du er tålmodig, for det kan være litt knotete å få til på første forsøk.

Sjekk ut http://www.tettinntil.com, der finner du svar på det meste. Må advare deg da, den siden er avhengighetsdannende, og før du vet ordet av det har du ørten forskjellige bæredingser og sikler på fem til ;)

Jeg overhørte din advarsel, og har allerede begynt å sikle på ting som ser mer ut som aftenkjoler enn babygreier. Hva skjer når babyene sikler på de, mon tro...?

Sjekk litt rundt her, det er mange erfarne bærere her.

http://www.ap-norge.com/forum/forumdisplay.php?f=19

Her er også en side med mye god informasjon.

http://tettinntil.com/forumet/

Her kan du kjøpe brukte bæresjal

http://www.viklebarn.dk/

Jeg ville definitivt gått for å bære i sjal/slynge babybjørnen er hardere mot kroppen enn andre bæremåter som fordeler belastningen bedre.

Jeg vil forresten anbefale deg Mei Tai til å bære babyen i lett i bruk og den kan brukes leenge. Det går fremdeles an å bære min femåring i den, nå er hun riktignok ingen tungvekter med sine 16 kg, men hun er jo lang.

Kos deg med bæringen. :)

Bare et lite spørsmål. Jeg betviler ikke at det faktisk går an å bære unger på 4-5 år i disse innretningene, men er det bare meg som mener at unger på 4-5 år (så framt de ikke feiler noe da) bør gå selv? Det er vel ikke særlig mange som har behov for å bære så store barn over så store avstander at man ikke kan ta dem på hofta eller på skuldrene?

Forøvrig så mener jeg vel kanskje at man skjemmer bort mindre barn også om man bærer dem med seg absolutt over alt og de aldri kan ligger for seg selv mens man gjør husarbeid og diverse. Er jeg fryktelig hard mamma da, montro? Det er helt sikkert bra for både det ene og det andre å være så tett inntil mamma/pappa, men det er neppe bare sunt heller.

Jeg har en gutt på 15 mnd som jeg koser masse og bærer når det er nødvendig, men jeg nekter å være "taxi" og bære ham overalt. Han får gå litt selv også :-) Og han er adoptert og realtivt nylig kommet hjem, så han hadde sikkert hatt godt av kroppskontakten, men noe sier meg at det neppe hadde gjort ham bare godt heller å sittet knyttet inntil meg store deler av døgnet.

PS! Det var ikke spesielt til deg Velouria, det passet bare bra under din tråd, siden du skrev om 5-åringen din.

Bare et lite spørsmål. Jeg betviler ikke at det faktisk går an å bære unger på 4-5 år i disse innretningene, men er det bare meg som mener at unger på 4-5 år (så framt de ikke feiler noe da) bør gå selv? Det er vel ikke særlig mange som har behov for å bære så store barn over så store avstander at man ikke kan ta dem på hofta eller på skuldrene?

Forøvrig så mener jeg vel kanskje at man skjemmer bort mindre barn også om man bærer dem med seg absolutt over alt og de aldri kan ligger for seg selv mens man gjør husarbeid og diverse. Er jeg fryktelig hard mamma da, montro? Det er helt sikkert bra for både det ene og det andre å være så tett inntil mamma/pappa, men det er neppe bare sunt heller.

Jeg har en gutt på 15 mnd som jeg koser masse og bærer når det er nødvendig, men jeg nekter å være "taxi" og bære ham overalt. Han får gå litt selv også :-) Og han er adoptert og realtivt nylig kommet hjem, så han hadde sikkert hatt godt av kroppskontakten, men noe sier meg at det neppe hadde gjort ham bare godt heller å sittet knyttet inntil meg store deler av døgnet.

PS! Det var ikke spesielt til deg Velouria, det passet bare bra under din tråd, siden du skrev om 5-åringen din.

Nå skal jeg svare så godt jeg kan her.

"Bare et lite spørsmål. Jeg betviler ikke at det faktisk går an å bære unger på 4-5 år i disse innretningene, men er det bare meg som mener at unger på 4-5 år (så framt de ikke feiler noe da) bør gå selv?"

Du er ikke den eneste som mener at barn på 4-5 år bør gå selv, Det mener jeg også og mine barn på 5 og 7 går selv både mye og langt i skog og fjell. Jeg har bært hun yngste litt innimellom på fjellturer når hun har blitt veldig sliten, dette skjer meget sjelden. I løpet av dette året to ganger. Storesøster har jeg ikke båret siden hun var 3 tror jeg, hun har alltid vært mye mer villig til å gå enn lillesøster.

"Det er vel ikke særlig mange som har behov for å bære så store barn over så store avstander at man ikke kan ta dem på hofta eller på skuldrene?"

Jeg syns det er lettere å bære i sele, derfor har jeg brukt den når jeg har hatt den med meg, som jeg oftest gjør de gangene vi har gått fra hytte til hytte på hardangervidda, som er iallefall en gang i løpet av sesongen det er bart.

"Forøvrig så mener jeg vel kanskje at man skjemmer bort mindre barn også om man bærer dem med seg absolutt over alt og de aldri kan ligger for seg selv mens man gjør husarbeid og diverse. Er jeg fryktelig hard mamma da, montro?"

Jeg syns ikke at det å gi barn oppmerksomhet og nærhet er å skjemme bort barn, jeg tror tvert i mot at man får tryggere barn på den måten.

"Det er helt sikkert bra for både det ene og det andre å være så tett inntil mamma/pappa, men det er neppe bare sunt heller."

Om jeg ikke hadde hatt bæresele når minsta var baby hadde jeg sannsynligvis hatt senebetennelse i hele kroppen, hun slet mye meg mageproblemer og kolikk. Hun var alltid roligere når pappaen eller jeg bar henne og plagene virket mindre. Kanskje fordi hun kjente igjen hjerteslagene og fikk masse varme på magen, fri tilgang til brystet og masse kos? Jeg vet ikke, men jeg innbiller meg det.

"Jeg har en gutt på 15 mnd som jeg koser masse og bærer når det er nødvendig, men jeg nekter å være "taxi" og bære ham overalt.Han får gå litt selv også :-) Og han er adoptert og realtivt nylig kommet hjem, så han hadde sikkert hatt godt av kroppskontakten, men noe sier meg at det neppe hadde gjort ham bare godt heller å sittet knyttet inntil meg store deler av døgnet."

Hvorfor tror du han ville tatt skade av det og på hva slags skader tror du det ville gitt ham?

Det plager ikke meg å være "taxi" som du kaller det, jeg syns det var lettere å gjøre forskjellige ting, husarbeid o.a når jeg bar, for da visste jeg hele tiden hvor de var.

Som jeg skriver helt øverst jeg tror masse kroppskontakt gir tryggere barn. Jeg har ingen erfaring med adoptivbarn, så jeg uttaler meg bare ut fra det jeg tror. Jeg tror at det er like viktig, om ikke viktigere at adoptivbarn blir båret masse med tanke på den utrygge starten mange av dem har.

Håper dette ga deg noen svar, og dette er ting jeg mener og gjør fordi vi syns det er riktig og det fungerer for oss.

Å bære barna mens man gjør daglige gjøremål i heimen tror jeg gjør at barna lettere får meg seg og lærer hvordan ting blir gjort. At det blir mer natulig for dem å sette skoene på plass, tørke av kjøkkenbordet etter mat, rydde etter seg m.m.

Jeg overhørte din advarsel, og har allerede begynt å sikle på ting som ser mer ut som aftenkjoler enn babygreier. Hva skjer når babyene sikler på de, mon tro...?

*lol* ;D

Alt kan maskinvaskes, så verken sikkel eller gulp er noen hindring. Gutten min henger seg gjerne på ene Mei Tai-stroppen med overleppa og blir hengende til han sovner eller turen er over, da er det VÅTT da ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...