Gå til innhold

Til helsesøster ad. grøt/vann til 5 mnd.


Gjest Usikker

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker

Hei!

Sønnen min får nå to grøtmåltider (formiddag og kveld). Jeg har vanligvis gitt pupp både før og etter måltidet for at ikke melkeproduksjonen skal gå for mye ned, men det har det nå gjort uansett. Nå har jeg begynt å gi pupp rett etter grøtmåltidet, for han er jo sikkert tørst, men han gulper som regel opp en del. Derfor lurer jeg på om jeg skal gi vann ved siden av grøten for deretter å vente kanskje 10-15 min. før jeg gir pupp. Bør jeg i så fall gi vann på flaske eller av tutkopp. Og må vannet være avkjølt kokt vann eller kan jeg ta vann rett fra springen.

Hvor mye grøt er det egentlig vanlig å gi ved 5 mnd. alder? Når bør jeg begynne å gi 3 grøtmåltider?

Han er veldig glad i grøt og gaper til det blir for mye (altså han gulper opp overskuddet).

Han har i det siste vært litt urolig om natten, er det fordi han får for mye grøt om kvelden? Han får 0,5 dl vann blandet med 3 strøkne ss hvetegrøtpulver.

Han blir litt rødflammete rundt munnen etter han har spist grøt (både maisgrøt og hvetegrøt). Er dette er form for allergisk reaksjon?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare kommentere det du skrev på slutten, ang.rødflammethet rundt munnen etter maten. Det ble sønnen min også før, og det løste vi enkelt. Det er ikke det at han ikke tåler grøten, men de har jo litt sart hud som små. Når grøten ligger og halvveis størkner sånn på huden, blir den rød. Også fordi man gnir og vasker dem en del pga matsøl.

Vi kjøpte en fet krem kalt Ceridal på apoteket. Smurte ham inn rundt munnen med denne før maten. Den la seg da som en fet hinne på huden, og hindret grøten i å komme i direkte kontakt med huden. Rødheten forsvant på et par dager. Ceridal er forresten vannfri, og derfor en perfekt kuldekrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Usikker.

Det anbefales at spedbarn er tilvendt et grøtmåltid ved 6.månedersalder pga jerninnholdet.Morsmelk er den viktigste næringskilden fortsatt.Det anbefales å amme før man gir grøt for å opprettholde melkeproduksjonen.Fra 6 måneders alder kan du gi vann på kopp som tørstedrikk mellom måltidene.Gi grøten på dagtid så ungår han muligens en urolig mage på nattestid.Melkeproduksjonen øker du ved å gi oftere noen dager. Spørsmål om allergi kan du ta opp i forum for allergi.Er du fortsatt usikker,ta en prat om det på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...