Gjest Vil være lengst men får ikke lov Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Jeg er enig i reformen at barn skal få tilpasset undervisning etter hvor de står men jeg liker ikke opplegget på vår skole. Andreklassingen min kunne lese ganske så fort like etter han begynte i første klasse og han var langt fremme sa læreren. Hun sa også at han lærte velig fort og at han var veldig gløgg. Alikkevel så er han komt i den gruppe 1. De har to grupper en for gruppe 1, det er de som ikke har komt så langt som de andre. Gruppe 2 har komt legngst. Elevene får lekse med hjem hva gruppe 1 skal gjøre og hva gruppe 2 skal gjøre. Min sønn ville gjerne ta igjen de andre i fjor men fikk da beskjed om at han ikke måtte gjøre mere enn han skulle. Barna har blitt satt i bås og jeg er bekymret for at min sønn senere skal føle seg dårligere enn det han egentlig er eller få dårlig selvtillit. Jeg liker derfor ikke dette opplegget. Hvordan er det i andre klasser? 0 Siter
Gjest Vil være lengst men får ikke lov Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Beklager alle skrivefeilene, håper det er leselig allikevel. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Lærerne hos oss er suverene! På foreldresamtalen i vår fortalte hun at i gruppa til poden er de 23 (?) unger og de har flere ulike ukeplaner (lekseplaner) tilpasset nivået til barna. Synes de er veldig flinke blitt på "individuellt tilpasset opplæring". Ingen oppdeling i grupper som hos dere, jeg er helt enig i at en slik synliggjøring av hvem som er flinke og hvem som ikke har kommet så langt er uheldig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Synes det høres veldig stigmatiserende ut å putte dem i slike grupper. Jeg hadde tatt en prat med læreren og hørt hvorfor hun har lagt det opp slik, og hvorfor sønnen din er i den gruppa han er. 0 Siter
Gjest Vil være lengst men får ikke lov Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Synes det høres veldig stigmatiserende ut å putte dem i slike grupper. Jeg hadde tatt en prat med læreren og hørt hvorfor hun har lagt det opp slik, og hvorfor sønnen din er i den gruppa han er. Jeg synes også dette er stigmatiserende og pedagogikken burde værekomt lenger i dag. Husker det var slik da jeg gikk på barneskolen. Da hadde vi tre grupper. Selv om noen ble like flinke som de "beste" etterhvert så vil de i den "beste gruppa" alltid bli husket på som de beste. 0 Siter
grot Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Lærerne hos oss er suverene! På foreldresamtalen i vår fortalte hun at i gruppa til poden er de 23 (?) unger og de har flere ulike ukeplaner (lekseplaner) tilpasset nivået til barna. Synes de er veldig flinke blitt på "individuellt tilpasset opplæring". Ingen oppdeling i grupper som hos dere, jeg er helt enig i at en slik synliggjøring av hvem som er flinke og hvem som ikke har kommet så langt er uheldig. Ja slik bør det være og dette trodde jeg faktisk nesten var en selvfølge. Jeg har hatt små klasser på 16 elever der jeg har levert ut fire forskjellige uke/arbeidsplaner. Planene ser helt like ut og man må finlese for å se forskjellen. Forskjellen kan gå på nivå, vanskelige og lette oppgaver, men også på mengde. Alle får "den samme" planen, men at innholdet varierer litt, ja det er det ingen som bryr seg om:-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Ja slik bør det være og dette trodde jeg faktisk nesten var en selvfølge. Jeg har hatt små klasser på 16 elever der jeg har levert ut fire forskjellige uke/arbeidsplaner. Planene ser helt like ut og man må finlese for å se forskjellen. Forskjellen kan gå på nivå, vanskelige og lette oppgaver, men også på mengde. Alle får "den samme" planen, men at innholdet varierer litt, ja det er det ingen som bryr seg om:-) Nemlig! Sånn er det hos oss og vi er veldig fornøyde med det. ) 0 Siter
Gjest efoll Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 Hos oss er de også inndelt i to grupper. Jeg har i grunn tenkt at gruppene er laget av praktiske hensyn, for å få små grupper som kan ha alenetid med læreren, liksom. Har ikke tenkt på at den ene gruppa er "flinkere" enn den andre. Min jente er på gruppe 1, jeg tror hun er normalt skoleflink, lærte å lese rundt mars-tider i fjor (første klasse). Håper ikke at hun er på "den dårlige" gruppa.... Nei, dette skal jeg sannelig spørre læreren hennes om! Det høres ut som en kjip måte å gjøre det på. 0 Siter
mariamamma Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 På vår skole har de aldersblandete grupper, der 1. og 2. klasse går sammen i grupper. Meningen med dette er at man skal kunne unngå nettop den problemtatikk du nevner. Det blir således ingen synlige vinnere eller tapere i klassen. Nå er jenta mi helt fersk i 1.klasse så jeg har jo ikke erfart dette selv, men jeg har skjønt at foreldre er veldig fornøyd og at barna også hjelper og lærer hverandre. Det de ikke mestret ved utgangen av 1.klasse får de mulighet til å gå videre med i 2.klasse og motsatt. Slik du skisserer blir det jo nesten som 1 gruppe for de flinke og 1 gruppe for de mindre flinke. En smule stigmatiserende spør du meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.