Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, i år vi da "nybakte 1-klasse-foreldre". Og årets første problemstilling har dukket opp: Poden kom hjem med brev fra skolen med generell informasjon, der sto det at fredagene hadde de leketime på slutten av dagen, og at elevene da kunne ta med leker. Gameboy var lov å ha med, mens Pokemon kort ikke.

Jeg ble helt paff...hva har gameboy på en skole å gjøre?? Og hvorfor ikke pokemon kort?? Personlig ville jeg mye heller sendt med pokemonkort enn den dyre gameboyoen med spillene... Trodde heller ikke det var vanlig at alle 6 åringer har egen gameboy eller får ta den med seg ut?

Er dette vanlig andre steder også? Skal ha foreldremøte i morgen, og tenkte å ta det opp, men vil jo ikke være "den vanskelige moren som ødelegger alt" heller da,..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243665-leker-med-p%C3%A5-skolen-1-klasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke pokemonkort av typen som man spiller om og dermed kan vinne eller tape? Vi måtte i allefall slutte med denslags på vår skole fordi alle småtassene ble lurt av de større elevene på skolen og kom gråtkvalte hjem med færre kort enn de reiste med. Det ble mye vondt ut av dette og dermed kuttet vi det helt ut.

Gjest ha med dag

Kort og annet som kan / skal byttes mellom barna, medfører ofte at noen blir fralurt alle kortene sine. Så det forstår jeg godt at skolen ikke ønsker.

Men jeg synes det er rart de "anbefaler" spillemaskiner, både fordi som du sier de er dyre og kan bli ødelagt, men mest fordi de burde oppfordres til å ha med leker de kan leke sammen med. (ikke sitte hver for seg å stirre på en skjerm).

Problemet med Pokemonkort er at det er noen unger som er sleipe og lurer fra mer naive unger kortene og slike ting. Det har i alle fall vært kilden til en del krangel og sånt hos oss tidligere vet jeg.

det er nok derfor Pokemon kort er "forbudt" ja, og jeg skjønner jo forsåvidt det. På den andre siden er det billigere å kjøpe en bunke med slike kort enn en ny gameboy!

Det er også mer sosialt og de lærer å tape og å vinne.

Mener jeg minnes selv at vi selv "klinket" bort klinkekuler? Har ikke blitt merket for livet, selv om jeg husker det var noen sure dager da jeg "tapte" mine flotteste kuler :-)

Annonse

Hos oss er det lov å ha med gameboy på sfo, men ikke på skolen. Er enig i at slikt er unødvending på en skole....

mine har hverken gameboy eller playstation. Har aldri spurt etter det, heller. De er 5 og 7; så de begynner kanskje å mase snart?

her er det lov til å ta med game boy (men de sier helst ikke...litt tvetydig dette her..)

jeg har aldri gitt lov til å ta med game boy. hvis den blir borte synes jeg det er sure penger å kjøpe ny. synes ikke noe om at hun stirrer i en skjerm på skolen, da skal hun leke og sosialisere seg med andre barn.

stirre på skjermen kan hun gjøre når hun iblant kjeder seg her hjemme.

Kort og annet som kan / skal byttes mellom barna, medfører ofte at noen blir fralurt alle kortene sine. Så det forstår jeg godt at skolen ikke ønsker.

Men jeg synes det er rart de "anbefaler" spillemaskiner, både fordi som du sier de er dyre og kan bli ødelagt, men mest fordi de burde oppfordres til å ha med leker de kan leke sammen med. (ikke sitte hver for seg å stirre på en skjerm).

De leker jo sammen når de spiller også. Viser hverandre, byttelåner spill, hjelper hverandre, diskuterer strategier, spiller mot hverandre etc. To av bestevennene til guttungen har han faktisk blitt kjent med gjennom GameBoy-spilling.

Vi begrenser selvfølgelig spillinga, men det er slett ikke asosialt! Rasjoneringa er mest fordi det er for stillesittende.

Gutta laga GameBoy-klubb der alle som hadde GameBoy kunne være med, "og de som ønsker seg det til jul kan også være med, altså. Selv om de ikke får det!" Forklarte guttungen meg her i fjor.

I fjor var det lov å ha med GameBoy på sfo to dager i uka hos oss. Nå har de skjerpa inn reglene, og det er bare 3. og 4. klasse som har lov.

Jeg synes det er deilig å slippe maset om å ha med, men det skjedde aldri noe med hverken gameBoyen eller spillene. Ungene passer godt på.

Pokemonkort er det ikke restriksjoner på her, men de følger godt med, og er klare til å sette grenser hvis det blir mye tull rundt det fikk vi beskjed om.

Ulempen med å ha med kort er jo at de blir stjålet og byttet bort. Guttungen hadde en mappe med 20 "glins" Dual Masterkort, og de ble stjålet fra ham høsten i 1. klasse. bare tomme mappa lå igjen.

Det går ikke an å skrive navnet sitt på Pokemonkort.

Det kan også bli et problem hvis noen store gutter får høre at en førsteklassing har en uvanlig bra samling, og bruker ufine mdler for å få tak i den.

Du kan godt ta opp emnet på foreldremøtet, ikke for å tvinge alle med på noen strengere regler, men fordi det kan være greit å vite om mange har fått beskjed av sine poder at "alle de andre har med...".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...