Gå til innhold

Still opp da foreldre!! (småsutrete)

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke barn, men kjenner til det samme fenomenet fra idrettslag og andre organisasjoner.

Det er noen som alltid stiller opp på dugnader og liknende, mens andre alltid sluntrer unna. De som alltid stiller opp blir til slutt møkka lei av å alltid måtte stille opp og alltid måtte mase på de andre som ikke gidder.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

5

• flisa

3

• birdie

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Dessverre så er det mindre og mindre aksept for å få fri/avspasere for slike ting i arbeidslivet i dag.

Også i det offentlige systemet er dette vanskeligere i dag enn tidligere.

De som har lettest for å ordne seg, er mennesker i lederposisjoner; får jeg inntrykk av ihvertfall.

Og vi med fleksitid :)

Jeg har hatt barnehage- eller skolebarn i 14 år og er vant til at mange foreldre (flest mødre) jobber deltid. Men det er ofte fordi de har veldig små barn, og da må evt. aktiviteter være slik at de kan ta dem med.

Kaker etc. har det aldri vært vanskelig å få noen til å stille med i mine foreldregrupper.

Vi har fleksitid begge to, og har stilt opp på mye som har krevd avspasering. Men det er lettest å få til dersom vi kan komme litt sent eller gå litt tidlig. Midt på dagen er et dårlig tidspunkt.

Når skolen legger aktiviteter til f.eks. kl 13, ødelegges en hel arbeidsdag. F.eks. under førskoledagene ble to hele dager bare rot fordi junior skulle fraktes mellom barnehage og skole og tilbake igjen midt på dagen, for å være på skolen en kort stund, og det var bare noen minutters opplegg for foreldrene. Sånt er lite gjennomtenkt

synes

Jeg skjønner egentlig godt at det er vanskelig å få folk til å ta ut en hel fridag for å stille på noe sånt, det må jeg innrømme at jeg ikke hadde gjort dersom jeg var i lønnet arbeid. Nå er jeg student, så da stiller jo saken seg annerledes. Helten hadde nok ikke hatt anledning.

Jeg har selv vært med i ulike komitéer og slikt, og vet hvor vanskelig det er å få folk til å stille opp. Nå har jeg av diverse grunner satt foten ned og tar ikke på meg noen som helst slags verv fremover, men likevel sitter jeg med dårlig samvittighet og er altså en av de som ikke stiller. Men jeg tilbyr meg alltid å bake, da. Det kan jo gjøres hjemme, når det passer. En av oss stiller alltid på dugnader, men jeg påtar meg ingen verv. Jeg har også forsøkt å få helten til å forstå det, men han har latt seg overtale og sitter nå med to verv. *gremmes*

Jeg skjønner egentlig godt at det er vanskelig å få folk til å ta ut en hel fridag for å stille på noe sånt, det må jeg innrømme at jeg ikke hadde gjort dersom jeg var i lønnet arbeid. Nå er jeg student, så da stiller jo saken seg annerledes. Helten hadde nok ikke hatt anledning.

Jeg har selv vært med i ulike komitéer og slikt, og vet hvor vanskelig det er å få folk til å stille opp. Nå har jeg av diverse grunner satt foten ned og tar ikke på meg noen som helst slags verv fremover, men likevel sitter jeg med dårlig samvittighet og er altså en av de som ikke stiller. Men jeg tilbyr meg alltid å bake, da. Det kan jo gjøres hjemme, når det passer. En av oss stiller alltid på dugnader, men jeg påtar meg ingen verv. Jeg har også forsøkt å få helten til å forstå det, men han har latt seg overtale og sitter nå med to verv. *gremmes*

Student? :)

Annonse

Jeg hadde nok heller ikke tatt meg fri fra jobben for å være med på dette. Sorry. Men om det er noe etter skoletid stiller jeg gjerne opp. Så å bake en kake er helt OK (selv om jeg ikke er verken glad i å bake, eller flink til det.)

Jeg har også tatt en grundig opplæring med vesla ang. hvordan man oppfører seg i trafikken.

Spørs om ikke vi må chatte litt i kveld.. ;) Oppdatering i status her også, serru! :) [email protected] så finner du meg.

Ny mail? Du har vel ikke nytt mobilnummer også? Sendte akkurat en melding. Du står som ikke pålogget på msn, men du har vel blokkert meg. :P

Gjest abrahamsen

Det er trist at det er slik. Vi som driver med frivillig barne og ungdomsarbeid merker det også der. Foreldre er sløve og/eller redde for å engasjere seg.

Aller helst skal man bare få alt tilrettelagt og rett opp i hendene uten å løfte en finger.

Trist

Helt enig med deg.

Man får fort inntrykk av at det er de samme som stiller opp hver eneste gang.

Det er lett å se hvem som er engasjert i sine barn og ikke ja.

Jeg er ikke helt enig i fremstillingen. Det at man ikke påtar seg verv betyr ikke at man ikke er engasjert i barna sine.

Annonse

Ettersom jeg har hatt skolebarn i en drøy uke, har jeg ikke så mye erfaring fra den fronten. Men jeg har vært i FAU i barnehagen i flere år, og jeg ser at det ofte er utrolig vanskelig å få folk til å stille opp, enten det er snakk om tillitsverv, dugnad, kakebaking eller annen innsats.

Jeg prøver alltid å stille opp så langt det er mulig (og noen ganger enda litt), men når det gjelder å ta seg fri fra jobb på dagtid for å hjelpe til, synes jeg det blir litt annerledes. Det er mange som har problemer med å ta seg ekstra fri, og som dermed vil bruke evt dyrebar ekstrafri på planlagte familieaktiviteter.

Selv har jeg en ganske fleksibel hverdag, så om det hadde passet, ville jeg nok stilt opp på sånt også. Men med min gamle jobb hadde det aldri gått, og mannen i huset ville ikke ha kunnet gjort det.

I skolesaker pleier det ikke å være så ille i vår klasse,- en del hjemmeværende/turnus-personer der.

Da er det verre i idrettslaget, og dugnader der - på fritiden!

Det jeg synes er viktig i forhold til å ta fri fra jobben for å gjøre noe for skolen, er at det er tidlig varslet. En del folk har møter planlagt langt framover,- så hvis det kommer beskjed om sånt rett før, er det ofte vanskelig. Jeg har en rimelig fleksibel jobb, og kan jobbe litt sånn som det passer meg, hvis jeg er tilgjengelig på telefon. Men jeg må jo selvsagt jobbe for de timene jeg tar fri/ta noen ferietimer. Men jeg skjønner at det kan være verre for sånne som ikke har det så fritt på jobben.

Dugnader kan det være vanskelig å få folk med på. Spesielt i barnehagen, av en eller annen grunn.

Utover det stiller folk opp. De gangene jeg har sittet i valgkomiteer har jeg hatt mange positive svar, og klart å fylle verv uten store problemer.

Men jeg er enig med de fleste som har svart deg; denne opplæringa burde ikke vært tatt på dagtid med foreldreinnsats. Men det er det vel ikke du som klassekontakt som har bestemt heller. Regner med at det har vært informert om det fra skolen Det er tydelig at mange foreldre synes det er vanskelig å delta, men da bør man ihvertfall si fra om det.

Uff.. hørtes vanskelig ut, for deg altså... Synes også det er dårlig at foreldre engasjerer seg så lite. Har også full forståelse for at det ikke passer for alle.

Nå er sønnen min bare et år da, men jeg må si jeg gleder meg til vi skal ha dugnad i barnehagen, da skal jeg kaste mye shit som ikke er bra for ungene våres da! :)

Veldig viktig for barnas del også at foreldrene viser interresse.. husker alltid mamma klaga så fælt over grillkvelder og åpne skolekvelder på skolen. Jeg gleda meg egentlig, men ikke etter jeg hadde hørt på sytinga hennes.. Hun ble med, men hun hadde sagt klart fra at hun synes det var noe dritt. Hadde gleda meg mye mer om hun hadde i hvert fall lata som om hun synes det var ålreit.. : ( Sånn skal jeg aldri gjøre mot barna mine!

Her hvor vi bor ( Bærum ) hvar det mere enn nok av foreldre som hadde tid til å stille opp, da første klasse hadde trafikk opplæring i våres. Det var både menn og kvinner, skiftarbeidere, de fleste antar jeg. Det tok forøvrid bare 1,5 time.

Her hvor vi bor ( Bærum ) hvar det mere enn nok av foreldre som hadde tid til å stille opp, da første klasse hadde trafikk opplæring i våres. Det var både menn og kvinner, skiftarbeidere, de fleste antar jeg. Det tok forøvrid bare 1,5 time.

1,5 t er jo greit om man jobber 5 min unna. For meg tar det minst 45 min å komme meg til jobb om jeg er knallheldig med bussene - så for meg ville det tatt adskillig lengre tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...