0905 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Vi har en datter på 18 mnd som siste året jevnlig kaster opp. Dette begynte etter at hun startet med fast føde ved 6 mnd. alder. Det er svært lite som skal til for at hun kaster opp, f.eks svelger feil, hoster eller gråter. Det virker som hun har lettere for å kaste opp på ettermiddag/kveld når magesekken er fullere. Jeg synes ofte også at maten ser lite fordøyd ut og det virker som hun tømmer seg skikkelig og i full fart. Etter at hun har kastet opp er hun like blid igjen og virker sulten etter kort tid.Hun la på seg bra og jevnt de første 8 mnd, men etter dette har hun liten vektøkning. Nå veier hun i underkant av 11 kg.Hun sover urolig om natta og virker ofte som hun er kvalm, våkner og gråter flere ganger hver natt. Har du noen gode råd og høres dette ut som reflux ? Vi har tatt blodprøver for å utelukke cøliaki og ¨venter på å komme til barnelege på sykehuset Vennlig hilsen mamman 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243684-reflux/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sundra Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Vår datter fikk diagnosen reflux i januar.Hun var også veldig urolig på nettene, i ettertid har vi forstått at dette var pga magesyren som kom opp når hun la seg ned. Du burde be dem om å måle surhetsgraden i spiserøret. Vi hadde grudd oss veldig for dette, men det var ikke smertefullt. Hun gikk med en sonde ned i magen i et døgn, og så kunne de måle surhetsgraden. Vi ble etter dette satt på medisiner som ga oss alle et nytt liv. Etter et halvt år klarer vi oss uten Losec, og plagene har avtatt mye. Det er jo ikke sikkert at din datter har reflux, vår lille ble også utredet for allergier, da dette også kan føre til oppkast, men det er jo bedre å få undersøkt henne skikkelig. Vår datter hadde ikke alle typiske tegn på reflux, blant annet var det gode perioder innimellom. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke fikk målt surhetsgraden tidligere, da hun ville unngått veldig menge plager. Jeg ønsker deg lykke til. Det er barneavdelingen på sykehuset som legger inn en sånn sonde, man får reise hjem, for så å dra opp til avlesning neste dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243684-reflux/#findComment-1893270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Av din beskrivelse av symptomene synes jeg at hun bør undersøkes med tanke på refluks, dvs. en dårlig lukkemekanisme fra mage til spiserør. Det er ikke en uvanlig tilstand og kan gi smerter og symptomer som du beskriver. Undersøkelsen tar sikte på se på surhetsgraden i spiserøret, som endres ved at mat kommer opp fra magesekken. Det settes ned i spiserøret et instrument som gjennom døgnet måler surhetsgraden i spiserøret, den kan variere gjennom døgnet. Rtg. undersøkelse brukes også for å synliggjøre tilbakestrømning av mageinnhold til spiserør. Undersøkelsene må gjøres på sykehuset, som jeg skjønner du har kontakt med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243684-reflux/#findComment-1893585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.