Gjest itjno Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 ...sa min lille jente til meg i dag, da vi lekte med dukkene hennes. Hun forklarte at den dukken hun holdt i var mammaen til 2 andre dukker, mens den dukka jeg holdt i var den nye mammaen til dukkene. Dette kom litt brått på meg, da jeg egentlig aldri har brukt de samme ordene (nye mammaen)når vi har snakket om at hun har ligget i "NN" sin mage i Colombia. Når hun skulle legge seg i kveld, ville hun at jeg skulle fortelle om da hun hadde vært et lite frø i "NN" sin mage, og jeg fortalte at "NN" hadde ønsket av vi skulle bli mammaen og pappaen hennes. Og da kom spørsmålet: "Hvorfor det?" Jeg svarte at alle ønsker å være sammen med barna sine, men noen ganger går ikke det og derfor blir det bestemt at barnet skal få en mamma og pappa for eksempel her i Norge. Min lille virket fornøyd med svaret, og forlangte å få høre når jeg lå i mormor sin mage. Men det som bekymrer meg litt er at hun bare er 3 år og 8 måneder! Er det andre her som har fått disse spørsmålene så tidlig. Og nå er jeg litt redd for at jeg kanskje la litt for mye i det at hun sier "Hvorfor det?" Kanskje jeg burde ha svart "derfor det" og ventet til hun er litt større? Har bestandig tenkt at vi ikke skal fortelle for mye for tidlig. Men svare henne når hun spør. Men jeg er litt redd for at jeg egentlig har svart på litt mer enn hun egentlig spurte om. Ikke så enkelt dette her.... Jeg spurte henne om det var noen i barnehagen som har spurt henne om dette, men det var det ikke, sa hun. Hva er deres erfaringer? Gode råd mottas med takk!!! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243695-du-skal-f%C3%A5-den-nye-mammaen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bilos Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Nei, jeg syns ikke du har sagt for mye. Det kommer som en overraskelse på mange av oss hvor tidlig de blir opptatt av dette. Tror det er helt vanlig at det skjer i barnehagealder. Og jeg tror det er viktig at vi ikke overhører sånne spørsmål. Syns du svarte helt fint, jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243695-du-skal-f%C3%A5-den-nye-mammaen/#findComment-1893494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Vi opplever det samme. Jenta vår ble opptatt av dette alt når hun var 3 år. Nå spørr hun mer og mer detaljert. Men selv om jeg svarer, så virker det likevel ikke som hun forstår alt. Men hun forstår stadig mer og mer. Jeg er av den oppfattning at dette ikke er noe vi trenger sjule, men at detaljene blir mer om mer nyanserte etterhvert som hun blir eldre og spørsmålene endrer seg. Tror grunnen til at det kom såpass tidlig for vår del var at de eldste barna i barnehagen var veldig opptatt av hvorfor vi ikke har lik hudfarge. Har helt fra hun begynte i barnehagen når hun var 2 år fått spørsmål fra de store barna.Kusiner og fettere spørr også mye. Tror ikke du skal være redd for at du har sagt formye. Synest du taklet det på en fin måte jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243695-du-skal-f%C3%A5-den-nye-mammaen/#findComment-1893587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sundra Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det høres ut som du svarte på en flott måte. Vår jente er 2 år og 9 mnd. På lørdag begynte hun plutselig å kommentere sin mørke hudfarge, og lurte så på hvorfor jeg ikke er noe brun. jeg ble veldig overrasket, og har nå skjønt at hun begynner å få noen tanker om dette temaet. kanskje var hennes spørsmål helt tilfeldig, ,em njeg må si at jeg var ikke helt forberedt. Vi får svare så godt vi kan, så vil jo spørsmål og svar endre seg med årene. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243695-du-skal-f%C3%A5-den-nye-mammaen/#findComment-1893771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.