nitni Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det er vel etterhvert blitt ganske vanlig med sanserom i b.hage. Har deres b.hage det, og hva har de i det? Noen gode, artige og spennende tips/ideer? Har fått i oppdrag å innrede et slikt i en b.hage ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243704-sanserom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Prøv å google litt, så finner du masse info på nettet.. http://www.google.no/search?hl=no&q=sanserom&meta= Søk også på "snoezelen", eller Emma Hjort. Ps, om du bor i nærheten av et "senter for utviklingshemmende" eller en barnehage/skole med sanserom, så må du absolutt ta deg en tur! Vel verdt det! Også lurt å ta med barnehagebarna dit. Les og tenk litt gjennom fargebruk i forhold til hva dere har lyst å satse på. De store senterene har gjerne flere sanserom, delt inn i kategorier og farger. Den hvite fargen er gjerne for avslapning, feks. Et tips når man skal begynne selv, kan være å ikke ta "alt inn på en gang"(for mulighetene er så mange og det er så lett å bli superengasjert!!), men det er kanskje viktig å fokusere på en del om gangen, eller ha noen faste basiselement og så heller bytte ut de andre innimellom. Det er mye man kan bruke som sansestimuli, bare man bruker fantasien! Det er viktig å tenke på HVA du skal stimulere når du velger ut diverse ting. Var på besøk på et snoezelen-senter i Trondheim (der har forresten veldig mange barnehager en eller annen form for sanserom/fokus på sansestimulering - veldig bra!). På dette senteret (i Melhus) hadde personalet bla. laget en ramme/plate som hang på veggen, der de hadde festet (skrudd/limt fast) forskjellige hverdagsting og tang som kunne stimulere den taktile sansen (følesansen) og mange av disse tingene var fargerike eller hadde morsom/rar/spennede design. Det var ting som var mykt, hardt, stikkete, ruglete.... mao. kontraster. Husker bla. at der var en oppvaskbørste (med busten ut), spiral-ledninger mm. De hadde også et svart "rom" (en liten krå under trappa), med svart forheng og svarte vegger/tak/gulv (for mystikk og spenning). Det var selvlysende maling her og der, og black light pære i lampen. Selvlysende stjerner rundtomkring og andre fluoriserende/hvite ting som man kunne se/kjenne på...mm. Ellers kan man på veggene feste små bilderammer med pålimte stoffer? tapet? grus? sandpapir? bomull? frø? dusjskrubbevott? osv osv... som sagt, bare fantasien som stanser. Disse bilderammene må henge i "følehøyde" for barnet, slik at de fritt kan kjenne på de ulike flatene. Fra taket kan du henge ned stoffer som myker opp og gjør rommet om til et "magisk" og spennende rom. På IKEA har de mange spennende "plastgardiner", slike remser som henger ned, i forskjellige farger og med mønstere på. De har også en slags uro med blå rare kuler som henger ned.. Du kan henge cd'er, som snurrer og blinker og glitrer. Kanskje du kan dynke noen av dem med glitter? Krystaller? Andre ting som blinker og glitrer? Discokule? Speil? lys? madrasser? puter? musikk? lyder? Tenk estetikk hele tiden når dere velger ut og henger opp, og gjør det skikkelig! Det er viktig for inntrykkene som barnet får! Litt trøtt nå, men håper du har fått noen tips iallefall. Anbefaler deg å kikke på nettet, for da kan du danne deg så mye bedre inntrykk enn ved å lese skriftlige tips. (Men har du fantasi og er litt kreativ, så skal det ikke mye til for at det nærmest bobler over i en slik prosess). Jeg elsker sånt, så jeg er litt "misunnelig". For det en morsom oppgave du har fått!!! Lykke til med prosjektet, dere vil bli inspirert, og barna vil elske det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243704-sanserom/#findComment-1893526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Prøv å google litt, så finner du masse info på nettet.. http://www.google.no/search?hl=no&q=sanserom&meta= Søk også på "snoezelen", eller Emma Hjort. Ps, om du bor i nærheten av et "senter for utviklingshemmende" eller en barnehage/skole med sanserom, så må du absolutt ta deg en tur! Vel verdt det! Også lurt å ta med barnehagebarna dit. Les og tenk litt gjennom fargebruk i forhold til hva dere har lyst å satse på. De store senterene har gjerne flere sanserom, delt inn i kategorier og farger. Den hvite fargen er gjerne for avslapning, feks. Et tips når man skal begynne selv, kan være å ikke ta "alt inn på en gang"(for mulighetene er så mange og det er så lett å bli superengasjert!!), men det er kanskje viktig å fokusere på en del om gangen, eller ha noen faste basiselement og så heller bytte ut de andre innimellom. Det er mye man kan bruke som sansestimuli, bare man bruker fantasien! Det er viktig å tenke på HVA du skal stimulere når du velger ut diverse ting. Var på besøk på et snoezelen-senter i Trondheim (der har forresten veldig mange barnehager en eller annen form for sanserom/fokus på sansestimulering - veldig bra!). På dette senteret (i Melhus) hadde personalet bla. laget en ramme/plate som hang på veggen, der de hadde festet (skrudd/limt fast) forskjellige hverdagsting og tang som kunne stimulere den taktile sansen (følesansen) og mange av disse tingene var fargerike eller hadde morsom/rar/spennede design. Det var ting som var mykt, hardt, stikkete, ruglete.... mao. kontraster. Husker bla. at der var en oppvaskbørste (med busten ut), spiral-ledninger mm. De hadde også et svart "rom" (en liten krå under trappa), med svart forheng og svarte vegger/tak/gulv (for mystikk og spenning). Det var selvlysende maling her og der, og black light pære i lampen. Selvlysende stjerner rundtomkring og andre fluoriserende/hvite ting som man kunne se/kjenne på...mm. Ellers kan man på veggene feste små bilderammer med pålimte stoffer? tapet? grus? sandpapir? bomull? frø? dusjskrubbevott? osv osv... som sagt, bare fantasien som stanser. Disse bilderammene må henge i "følehøyde" for barnet, slik at de fritt kan kjenne på de ulike flatene. Fra taket kan du henge ned stoffer som myker opp og gjør rommet om til et "magisk" og spennende rom. På IKEA har de mange spennende "plastgardiner", slike remser som henger ned, i forskjellige farger og med mønstere på. De har også en slags uro med blå rare kuler som henger ned.. Du kan henge cd'er, som snurrer og blinker og glitrer. Kanskje du kan dynke noen av dem med glitter? Krystaller? Andre ting som blinker og glitrer? Discokule? Speil? lys? madrasser? puter? musikk? lyder? Tenk estetikk hele tiden når dere velger ut og henger opp, og gjør det skikkelig! Det er viktig for inntrykkene som barnet får! Litt trøtt nå, men håper du har fått noen tips iallefall. Anbefaler deg å kikke på nettet, for da kan du danne deg så mye bedre inntrykk enn ved å lese skriftlige tips. (Men har du fantasi og er litt kreativ, så skal det ikke mye til for at det nærmest bobler over i en slik prosess). Jeg elsker sånt, så jeg er litt "misunnelig". For det en morsom oppgave du har fått!!! Lykke til med prosjektet, dere vil bli inspirert, og barna vil elske det! Tusen takk for mange gode tips! ) Nå klør jeg i fingrene etter å komme igang. Har sett litt rundt i noen b.hg her, og sanserommene er ikke akkurat hva jeg forbinder med sanserom, men virker mer som noe halvferdige greier man har klattet ihop bare for å få et sanserom. Men jeg har lest en del, og har endel tanker rundt dette rommet -og med alle de gode tipsene fra deg skal dette bli kjempespennende! ) Dette er en helt ny barnehage som åpner senere i høst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243704-sanserom/#findComment-1893601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Tusen takk for mange gode tips! ) Nå klør jeg i fingrene etter å komme igang. Har sett litt rundt i noen b.hg her, og sanserommene er ikke akkurat hva jeg forbinder med sanserom, men virker mer som noe halvferdige greier man har klattet ihop bare for å få et sanserom. Men jeg har lest en del, og har endel tanker rundt dette rommet -og med alle de gode tipsene fra deg skal dette bli kjempespennende! ) Dette er en helt ny barnehage som åpner senere i høst. Uff.. ja, det er det jeg mener med "gjør det skikkelig". Det krøller seg innvendig når jeg ser slike slappe, halvengasjerte prosjekt. Da kan man like gjerne la være! Godt at du har en annen innstilling, da kan nok prosjektet bli veldig bra!! Er det et sanserom som skal stå permanent da, eller? (ikke bare som prosjekt en periode?) Og du har ikke tilknytning til barnehagen sånn ellers? (som assistent/pedleder?) For da bør du kanskje tenke litt ut bruken av rommet, altså praktiske løsninger. Finn smarte løsninger for hvordan du henger opp forskjellige ting. Kjøpe inn (og ha liggende i et skap el. lign.) og feste ting som skal byttes ut over tid på samme måte. Om du skjønner hva jeg mener da. -Altså gjøre det enkelt for dem som kommer etter, og ikke har tenkt tankene dine (eller er like praktisk anlagt.. ) I en barnehage er jo dagene veldig hektiske, og ting må være så enkelt å gjennomføre som mulig. Derfor blir kanskje slike prosjekt (som du har sett) halvferdige eller "slappe" - man har ikke tid å gå ordentlig opp i det, man har gjerne sin vanlige jobb å gjøre ved siden av. Veldig morsomt å lese at du blir inspirert! Søk på nettet, google er undervurdert! Jeg er sikker på at om du tar kontakt med et snoezelen-senter, er de veldig hjelpsomme med hva du trenger, og hva som må/bør være basis i et sånt rom. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243704-sanserom/#findComment-1893633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Har du vært på Emmas Sansehus i Bærum (ved Emma Hjorth sykehus). Absolutt verd et besøk, og der kan du sikkert få gode idéer. Noe info finnes her: http://www.aktivioslo.no/partnere/emma_gjestehus/index.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243704-sanserom/#findComment-1893982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Kanskje du finner noe interessant her? http://www.vesletun.com Du kan helt sikkert også sende mail om tips til styreren som er en meget engasjert dame som det "står barn i panna på". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243704-sanserom/#findComment-1894104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.