Gå til innhold

3,5 år og fortsatt bleiegutt!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kakki1365380609

Nei det er ikke uvanlig. Er han ikke interessert, så vent litt og ikke mas. Kanskje kjøpe en kjekk liten bok om dotrening og prate litt om det.

Mine gutter var tre og tre og er halv da de sluttet. Da forsvant også nattbleien i samme slengen.

De aller fleste barna slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, i hvert fall når det er snakk om dagbleier. Om natten er det vanlig at mange bruker bleier enda lengre.

Som du ser så er gutten din ikke spesielt sen med å bli kvitt bleiene enda, så enn så lenge er det ingen grunn til å bli desperat ;o)

Så fortsett med bleier på han en stund til dere, så skal du nok se at han snart er klar for å slutte og begynner å gå på do.

Gjest Sumatra

Barn i norge i dag bruker bleier altfor lenge. Klart at når gutten er blitt så stor så har han blitt for vant til å tisse og bæsje i bleien sin til at han gidder å gå på do. Hvorfor skal han det liksom, mamma og pappa skifter jo bare på han når han trenger tørr bleie. Nei, denne avvenningen skulle dere ha startet med for over ett år siden. Dere kan med andre ord takke dere selv for at han nå ikke vil slutte med bleiene.

Nå har jeg aldri pottettrent en gutt (enda), men jeg har pottetrent 2 jenter. Og det vi gjorde, var å ta kontrollen over når de skulle på do.

De ble satt på do med en gang de våknet, etter hvert måltid, før vi gikk ut og før de la seg.

Hadde de uhell (og det hadde de de første dagene), så satte vi dem på do med en gang. (Altså, vi løftet dem opp fra dammen og satte dem på do.) Nesten uten unntak kom det mer tiss da. Og så tørket vi opp dammen etterpå.

Det var aldri snakk om noe kjefting når de hadde uhell, men de fikk MASSE ros når de gjorde noe på do.

På den måten ble mine jenter tørre på dagtid de var 25 og 27 mnd gamle.

For å presisere. Det var aldri snakk om noe press. De syntes selv det var greit å sitte på do (med doring).

I løpet av ganske kort tid begynte de selv å si i fra når de skulle på do. Og da slakket vi etterhvert også av på vår "kontroll".

Prøv å finn et mønster på når han må på do. Om morgenen, etter måltider, rett før dere skal ut etc. Sett ham på do da, og se om det kommer noe.

Jenta mi klarte ikke "slippe opp" i begynnelsen når hun satt på do, så første skritt hos oss var å få henne til å sitte på do jevnlig, og så ta på bleia igjen. Plutselig en dag kom det noe når hun satt der, og gradvis lærte hun hvilke muskler hun skulle bruke.

Vi jobba ganske aktivt med det 2-3 uker før vi tok vekk bleia.

Vi brukte klistremerker som belønning, det gjorde det litt mer attraktivt for henne.

Annonse

Dette er ikke unormalt bare så det er sagt - og heller ikke spesielt sent !

Datteren min slutt med dagbleie da hun var 2,5 år, men nektet plent å bæsje på do. Så hun måtte få bleie da ( forstoppelse er ikke noe god løsning for de som mener at vi skulle ha tvunget henne....) og forsatte faktisk med det til hun var litt over 4 år. Natt bleien forsvant noe mnd senere. Gutten vår sluttet dagen før 3 års dagen sin og da sluttet han konsekvent med alt på en gang til min store overraskelse - ikke hatt et uhell siden, kun et par pga teknikken ikke her helt inntakt. Ta det rolig og hit litt innimellom men ikke mas for mye heller !. Det som jubalong70 sier med å sette han på do til bestemte tider er sikker også en grei måte å gjøre det på. Dagens bleier er altfor gode, holder huden tørr. så kanskje en "pottertteningsbleie" hadde hjulpet. Jeg brukte de på min sønn 1 uke før han gav seg.... lykke til !!!

Dette er ikke unormalt bare så det er sagt - og heller ikke spesielt sent !

Datteren min slutt med dagbleie da hun var 2,5 år, men nektet plent å bæsje på do. Så hun måtte få bleie da ( forstoppelse er ikke noe god løsning for de som mener at vi skulle ha tvunget henne....) og forsatte faktisk med det til hun var litt over 4 år. Natt bleien forsvant noe mnd senere. Gutten vår sluttet dagen før 3 års dagen sin og da sluttet han konsekvent med alt på en gang til min store overraskelse - ikke hatt et uhell siden, kun et par pga teknikken ikke her helt inntakt. Ta det rolig og hit litt innimellom men ikke mas for mye heller !. Det som jubalong70 sier med å sette han på do til bestemte tider er sikker også en grei måte å gjøre det på. Dagens bleier er altfor gode, holder huden tørr. så kanskje en "pottertteningsbleie" hadde hjulpet. Jeg brukte de på min sønn 1 uke før han gav seg.... lykke til !!!

Pottetreningsbleie, er det noe man får i butikkene?

ringerikskringla

vår eldste datter var over 4 år før hun sluttet og tisse i bleie både dag og natt og hun var faktisk nesten 5,5 år før hun ville bæsje på do.

vi prøvde alt for og få henne til og slutte.helsesøster mente vi skulle ta det med ro.

plutselig en dag kom hun bare og sa att nå var det slutt på bleie når hun skulle bæsje.

jeg var veldig engstelig fordi jeg såjo att alle andre på samme alder sluttet men ikke hun.men det ordnet seg til slutt.

har ei datter til som blir 3 i september og hun er motsatt,hun sluttet med bleie tidlig i sommer.

Gutten min var tidlig med å bæsje på potte/do (ca 20 mnd), men han tisset ikke på do før han var 3,5. Nattbleia beholdt han til han var over 4,5 år.

ELdste jente sluttet med bleie da hun var 3 år. Jeg lot henne ha nattbleie en måned til, og så sluttet hun med den og. Hun har imildertid "skvettet" en del i trusa i to år, og først etter denne sommeren, når hun nå er fylt fem år, er hun helt tørr.

Minstemor fylte to år i mars, og for tre uker siden var hun klar for å slutte. Som jubalong sier her, så har vi mye av kontrollen foreløpeig, at vi setter henne på do med jevne mellomrom hvis hun ikke har tisset på noen timer. Det går veldig fint, med mange daager uten uhell og noen dager innimellom med 1-2 uhell.

Det er nok helt vanlig at en gutt på 3,5 har bleie ennå, men prøv å sette ham på do regelmessig, så vil han kanskje "skjønne det" etterhvert!

Annonse

Barn i norge i dag bruker bleier altfor lenge. Klart at når gutten er blitt så stor så har han blitt for vant til å tisse og bæsje i bleien sin til at han gidder å gå på do. Hvorfor skal han det liksom, mamma og pappa skifter jo bare på han når han trenger tørr bleie. Nei, denne avvenningen skulle dere ha startet med for over ett år siden. Dere kan med andre ord takke dere selv for at han nå ikke vil slutte med bleiene.

Det var sannelig et skikkelig konstruktivt og greit innlegg.

:oP

Ja, sånne svar er alltid så hyggelige og ikke minst hjelpsomme;)

Sånt er bare å gi blanke i. Heldigvis har du fått mange gode svar. ;o)

Guttungen vår brukte for øvrig god tid før han ble klar for bleieslutt. Men ca 4 mnd før fireårsdagen uttrykte han at han var ferdig - og da gikk det veldig raskt og greit. Noen trenger litt ekstra tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...