Gå til innhold

trusealarm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

hva i alle dager er en trusealarm?

Driver selv med avvening av bleie på sønnen vår så det hørtes interessant ut:)

Trusealarm er noe man bruker til sengevæter slik at de skal kunne våkne om natten i det de er i fed med å tisse på seg. Man legger altså en sensor i trusa og når barnet begynner å tisse å sensoren føler dette så ringer en alarm slik at barnet blir oppmerksom og kan knipe igjen til hun/han er kommet seg på do. Dersom det er vanlig bleieavvenning du driver med på sønnen din så kan de se bort i fra en slik alarm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243739-trusealarm/#findComment-1893914
Del på andre sider

Vi bestilte vår fra ADL-Produkter,helsestasjonen her hadde ikke for utlån og hadde ingen planer om å skaffe. Fungerte kjempefint,gutten ble tørr i løpet av en måneds tid. Men tror det er best for litt store barn som er motivert selv.. Tror den kosta ca 1500 kr, kunne få leie også men det lønte seg ikke noe særlig. Man vet jo ikke hvor lenge man trenger den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243739-trusealarm/#findComment-1894116
Del på andre sider

Gjest sengevæter

Vi bestilte vår fra ADL-Produkter,helsestasjonen her hadde ikke for utlån og hadde ingen planer om å skaffe. Fungerte kjempefint,gutten ble tørr i løpet av en måneds tid. Men tror det er best for litt store barn som er motivert selv.. Tror den kosta ca 1500 kr, kunne få leie også men det lønte seg ikke noe særlig. Man vet jo ikke hvor lenge man trenger den.

Tusen takk for svar. Motivasjonen er stor hos barnet her i huset, men helsestasjonen synes h*n er for ung (6 år). Jeg er ikke enig, så jeg tror vi setter igang på egen hånd....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243739-trusealarm/#findComment-1894468
Del på andre sider

Annonse

Gjest sengevæting

Du får det vel via helsestasjonen eller et apotek/bandassjist. Vet ikke hva prisen er for en slik alarm, men det er vel kun snakk om leie? Ungen her i huset vil ikke prøve et slikt opplegg, så her brukes det bleier.

Ser at de ikke selger trusealarmer til privatpersoner lenger:-( Jeg blir frustrert av dette. Skolelegen vil ikke gi resept på minirin til barnet vårt, og helsestasjonen vil ikke låne ut alarmmatte. De mener det vil komme på plass etter hvert. Barnet er 6 år, synes det er ubehagelig og flaut at h*n må bruke bleier.helsestasjonen informerte om hvordan en slik matte fungerer i barnets påhør, og barnet har i et år bedt oss foreldre om å få prøve ut matte. Vi har forsøkt soneterapi, homeøpat, belønningssystem. Har hatt kun korte perioder med tørr seng. Det er barnet selv som ønsker hjelp ifht til dette, og opplever det som et problem. Jeg synes det er fryktelig dumt at vi ikke får begynne nå som motivasjonen er der. barnet har et mindre søsken som snart er tørr, og dette føles som et nederlag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243739-trusealarm/#findComment-1894516
Del på andre sider

Ser at de ikke selger trusealarmer til privatpersoner lenger:-( Jeg blir frustrert av dette. Skolelegen vil ikke gi resept på minirin til barnet vårt, og helsestasjonen vil ikke låne ut alarmmatte. De mener det vil komme på plass etter hvert. Barnet er 6 år, synes det er ubehagelig og flaut at h*n må bruke bleier.helsestasjonen informerte om hvordan en slik matte fungerer i barnets påhør, og barnet har i et år bedt oss foreldre om å få prøve ut matte. Vi har forsøkt soneterapi, homeøpat, belønningssystem. Har hatt kun korte perioder med tørr seng. Det er barnet selv som ønsker hjelp ifht til dette, og opplever det som et problem. Jeg synes det er fryktelig dumt at vi ikke får begynne nå som motivasjonen er der. barnet har et mindre søsken som snart er tørr, og dette føles som et nederlag.

Da ville jeg rett og slett gått til en annen lege. Vi fikk minerin for vår gutt i vinter, og da var han 5,5 år. Legen sa at gammel tommelfingerregel sa at de skulle være bleiefri når de begynte på skolen, og at han derfor ikke hadde noe problem med å gi oss resept på dette.

Poden er nå "kurert" etter ca 4 mnd med minerin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243739-trusealarm/#findComment-1894722
Del på andre sider

Merkelig at dere ikke få bedre oppfølging nå som han har fylt 6 år. Det er jo i denne alderen man slåt fast at barnet er sengevæter og dermed at det er et reelt problem og ikke bare noe som skyldes manglende modenhet.

Jeg ville som en annen foreslo prøvd å kontakte en annen lege, det bør være mulig å få minirin til en 6 åring.

Det er ritkig av dere å følge opp når barnet selv er motivert til å prøve forskjellige behandlingsmetoder. Men, jeg vil samtidig si at dere mbør være litt forsiktige med å forsøke for mye over korte perioder. Det at barnet til stadighet får forhåpninger om at en behandling vil føre til at h*n slutter å tisse på seg, bare for å oppleve at det mislykkes gang på gang vil medføre at problemet bare oppleves enda større. Det er derfor viktig at dere klart å tydelig forteller barnet at ingen kan garantere at den eller den behandling hjelper, slik at h*n er forberedt på dette. Spesielt nå som lillesøken er i ferd med å bli tørr. For dette er jo nettopp det største problemet rundt sengevæting, man kan ikke med sikkerhet fastslå hva årsaken til problemet er, eller hvordan man skal behandle det. Ei heller om behandling gir noe positivt resultat.

Så må man gang på gang fokusere på ting som storesøster/bror kan som den lille ikke klarer. Det er også veldig viktig å informere om hvor mange barn på samme alder som sliter med det samme problemet, fortelle at sannsynligheten for at mange av klassekammeratene eller lagkammerater også tisser på seg og sannsynligvis sover med bleie. Vise til at det er kommet nye bleietyper i butikkene de siste årene som er beregnet på store barn fordi det er mange som har problemet, og at de derfor trenger et hjelpemiddel som bleier. For det er det fokuset hos oss som foreldre bør være, at bleiene er et hjelpemiddel og ikke noe stakkarslig selv om barnet jo helst vil slutte med de. Vi må bare hjelpe dem å finne den beste bleien for nettopp dette barnet. Jeg syns dere gjør helt rett i å ta tak i dette om det for barnet oppleves som et stort problem, men vær samtidig ytterst forsiktig slik at dere ikke har så stor fokus på problemet at dere gjør det til et enda større problem enn det egentlig er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243739-trusealarm/#findComment-1895280
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...