Gå til innhold

Skolen har navnet skolesekkene!

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er valgt FAU-representanter på første trinn ennå. Skal sende en mail til rektor jeg.

Nei, men det er likevel FAU ved skolen, vet du! Og FAU er ikke knyttet itl en spesiell klasse. FAU er for _hele_ skolen, men består av valgte representanter fra hver klasse.

Så selv om det ikke er valgt repr. fra 1. klasse enda, bør du ta kontakt med lederen der.

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

19

• flisa

9

• nanna

5

• puttelull

5

Mest aktive i denne tråden

Vi skrev første bokstaven i podens fornavn på sekken og hengte på ett eller annet dingel så han visste hvilken sekk som var hans.

Men jeg er fanatisk motstander av luer med navn også da...

Ja, fanatikere kan man dessverre aldri gjøre til lags...

Jeg skjønner at du ikke liker det (at sekken er merket med navn), men å lage stort sirkus ut av det, det skjønner jeg ikke poenget med! Du blir bare tatt for å være nok en "tom tønne som ramler mest".

Sy heller på noe koselig over navnet, slik at snuppa skjønner hvilken sekk som er hennes, og la det bli med det!

Prøv å være litt lur, liksom!

Du kan godt fortelle andre foreldre hvorfor du gjorde som du gjorde, og hvis noen fra skolen spør, sier du hva du mener, og ikke minst: Begrunner synspunktet ditt.

Men å gå rundt å tro at barnet ditt blir utsatt for en pedofil, fordi navnet står på sekken, - det blir for dumt. Man må kunne gå ut i fra at folk er "normale"! Og er det en pedofil som vil ta dattera di, klarer han det uansett. Dessverre.

Ro deg ned - Lillemus sier jo at de fikk dem ferdig merket. Dette er første klasse og ikke alle kan lese engang - de kunne ha satt på "bumerker" i stedet - eller skrevet navnet INN MOT RYGGEN!

Ja, og det er jeg enig i.

Men vet du hva!? Kalesjen på barnevogna vår har blitt falma. Det er barnehagens skyld. For det er jo der den har blitt brukt.

Skjønner du? *sukker*

Gjest bagatelle

Wow! Er mest imponert over at de FÅR sekk, jeg! Er det vanlig praksis rundt om i landet? Er det skikkelige kvalitetssekker også?

Ang. navn på sekken,så tror jeg ikke at jeg ville brydd meg så mye. Skulle jeg gjort noe, hadde jeg bare stille og rolig sydd et tøft merke over, og skrevet navnet inni lokket i stedet.

Gjest Destini

Jeg synes dette må være opp til foreldrene! Hvis JEG ikke ønsker at jenta mi sitt navn skal være synlig på lokket, så må skolen forholde seg til det. Jeg har merket jenta mi sin sekk på innsiden av lokket med fornnavn og etternavn.

Jeg har vært i mange førsteklasserom etter hvert, og ahr aldri opplevd at sekkene ligger slengt utover. Jenta mi sin klasse har et lite rom bak klaserommet der sekkene står (merkede plasser) når elevene bruker klasserommet. I SFO-tiden henger sekkene på merkede plasser i gangen. Slik er det på mange skole jeg kjenner til. Andre har sekkene hengende i gangen hele tiden.

Synes det er ganske frekt jeg, å ta seg til rette med å skrive elevens navn på sekken, uten å spørre foreldrene først.

Annonse

Ja, og det er jeg enig i.

Men vet du hva!? Kalesjen på barnevogna vår har blitt falma. Det er barnehagens skyld. For det er jo der den har blitt brukt.

Skjønner du? *sukker*

Nå tar du tingene ut av sin sammenheng her.

Det Lillemus er irritert på er at det er synlig for hele verden hva hennes lille tuppe heter, ikke at noen har rabla på sekken hennes.

Wow! Er mest imponert over at de FÅR sekk, jeg! Er det vanlig praksis rundt om i landet? Er det skikkelige kvalitetssekker også?

Ang. navn på sekken,så tror jeg ikke at jeg ville brydd meg så mye. Skulle jeg gjort noe, hadde jeg bare stille og rolig sydd et tøft merke over, og skrevet navnet inni lokket i stedet.

Nemlig. Helt enig med deg!

Og jeg synes også det er ganske dumt av skolen å skrive navnene med store bokstaver på framsida av sekken, - men!

Det går an å gjøre dette "godt igjen" ved å være litt lur! Ikke brase inn til rektor, og klaske hånda i bordet og dure på! Det er ingen tjent med i lengda!

Og tenk at de får skolesekk, da! Det har iallefall aldri vært på tale her i bygda... Litt utakknemlig å dure på, også, synes jeg.

Men skolen skulle takla navninga på en annen måte, det er jeg enig i.

Nå kom jeg på noe fra da jeg var 12 år.

Vi var på ferie i Risør og der falt jeg pladask for en som het Geir og var fra Oslo - han var så grei!! Vi dinglet med beina og fisket krabber fra brygga og koste oss veldig -jeg hadde aldri opplevd hyggeligere gutt. Så mot slutten av uka hadde jeg på meg t-shirt med navnet mitt på i sånne påstrøkne fløyelsbokstaver - de var så moderne i 1974.....og da sa min Geir:

"men jøss,- er du jente?"

....og dett var dett....

Det er ikke ofte jeg leser innlegg for gubben, men nå....

'Grei kar' var dommen...

Gjest bagatelle

Og jeg synes også det er ganske dumt av skolen å skrive navnene med store bokstaver på framsida av sekken, - men!

Det går an å gjøre dette "godt igjen" ved å være litt lur! Ikke brase inn til rektor, og klaske hånda i bordet og dure på! Det er ingen tjent med i lengda!

Og tenk at de får skolesekk, da! Det har iallefall aldri vært på tale her i bygda... Litt utakknemlig å dure på, også, synes jeg.

:)

Jeg synes også det virket litt utakknemlig, rett og slett..

Skolen har nok gjort dette i beste mening. Hvor stor rolle det spiller med tanke på barnas sikkerhet, vet jeg ikke. Overgripere er slu, og kan nok lett få tak i barnets navn uavhengig av om det står på sekken eller ikke. Eller lokke på andre måter. Foreldrene må heller lære barna opp til å ta forholdsregler og til å ikke la seg lure. Det tror jeg er viktigere.

Ja, gjør endelig det! Da beviser du for fulle hvor lite du forstår av skolehverdagen både for ungene og lærerene!;-(

Hos oss har vi ikke merka sekkene enda, men vi lurer på å gjøre det ganske snart.

Grunnen? Jo:

1.klassingene har alle likedanne sekker... Nesten alle har blåe Bergans XO. Ingen har navn på sekkene. Noen elever skal rett på skolebussen etter siste time, mens andre skal på SFO.

Hvis du har satt dine bein i et 1.klasserom, vet du at sekkene (etter frileik inne) ligger slengt rundt omkring i alle rommets hjørner. Lettvint å finne egen sekk, når man må åpne alle før man finner sin egen.

For min del fatter jeg ikke at ikke foreldrene sjøl skjønner at de må merke sekkene!? Man trenger selvfølgelig ikke å skrive navnet i svart/hvitt over hele lokket, men ha et eller annet som gjør at ungene finner igjen sekken sin fort?

Jeg vil tippe at det er der problemet ligger, nemlig...

Hos oss har alle ungene i førsteklasse en egen hylle til sekken i klasserommet så sekkene ligger ikke slengt rundt omkring.

Nei, men det er likevel FAU ved skolen, vet du! Og FAU er ikke knyttet itl en spesiell klasse. FAU er for _hele_ skolen, men består av valgte representanter fra hver klasse.

Så selv om det ikke er valgt repr. fra 1. klasse enda, bør du ta kontakt med lederen der.

*Hehe* Jeg tror pappan sa han hadde meldt seg som medlem i FAU for tredjeklasse... :o)

Nei, det er ikke lik praksis over hele landet, men her i Trondheim får alle førsteklasser skolesekk. Og den virker ganske så ordentlig også. :o)

Annonse

Jeg ordla meg meget pent i mailen til rektor da. :o) Sa det som du sier - at det er veldig fint at ungene får sekk og at jeg regnet med at merkingen var gjort i beste mening.

Her i Hedmark får alle førsteklassinger skolesekk av Hedmark fylkeskommune.

Skolen vår har merket sekkene med navn på innsiden av lokket. Det gjorde de før de ble delt ut. Helt ok.

Gjest LOTUS78

Jeg synes dette må være opp til foreldrene! Hvis JEG ikke ønsker at jenta mi sitt navn skal være synlig på lokket, så må skolen forholde seg til det. Jeg har merket jenta mi sin sekk på innsiden av lokket med fornnavn og etternavn.

Jeg har vært i mange førsteklasserom etter hvert, og ahr aldri opplevd at sekkene ligger slengt utover. Jenta mi sin klasse har et lite rom bak klaserommet der sekkene står (merkede plasser) når elevene bruker klasserommet. I SFO-tiden henger sekkene på merkede plasser i gangen. Slik er det på mange skole jeg kjenner til. Andre har sekkene hengende i gangen hele tiden.

Synes det er ganske frekt jeg, å ta seg til rette med å skrive elevens navn på sekken, uten å spørre foreldrene først.

Dette er sekker som trygg trafikk? gir til de barna som begynner i 1.klasse. Skolen velger da å skrive navnet til hver elev på lokket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...