Gå til innhold

Skolen har navnet skolesekkene!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

19

• flisa

9

• nanna

5

• puttelull

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest selvmotsigelse?

Vi skrev første bokstaven i podens fornavn på sekken og hengte på ett eller annet dingel så han visste hvilken sekk som var hans.

Men jeg er fanatisk motstander av luer med navn også da...

Også du da, som må være den her som har utlevert seg mest, med navn, alder, bosted og bilde av barna dine.

Du må virkelig ha endret holdning de siste årene ;-)

Her i Hedmark får alle førsteklassinger skolesekk av Hedmark fylkeskommune.

Skolen vår har merket sekkene med navn på innsiden av lokket. Det gjorde de før de ble delt ut. Helt ok.

Hadde de vært merket på innsiden så hadde jeg ikke tenkt annet enn:"Hipp hurra! De har gjort det for oss!" Men ikke når de har flashet barnets navn utover lokket nei.

Skjønner jo at de vil kunne skille sekkene fra hverandre, men de kunne jo bedt foreldrene ordne noe som gjør at barna kjenner igjen sekken sin.

Har ikke tenkt så langt jeg, så jeg har selv skrevet navnet til jenta med sprit-tusj på lokket.... Jaja, må vel fortelle henne at selv om fremmede kan navnet hennes så må hun ikke bli med dem.

Skjønner jo at de vil kunne skille sekkene fra hverandre, men de kunne jo bedt foreldrene ordne noe som gjør at barna kjenner igjen sekken sin.

Har ikke tenkt så langt jeg, så jeg har selv skrevet navnet til jenta med sprit-tusj på lokket.... Jaja, må vel fortelle henne at selv om fremmede kan navnet hennes så må hun ikke bli med dem.

Ungene har dessuten fått hver sin hylle til sekken, den er navnet og såvidt jeg kan se (og husker fra førsteklasse) så er ungene veldig flinke til å sette sekkene i hylla. Så jeg skjønner ikke helt argumentet med å holde styr på hvem sin sekk det er - som du sier, dersom man henger på noe dingeldangel så vet ungene utmerket godt hvilken sekk som tilhører dem. :o)

Annonse

Ja, gjør endelig det! Da beviser du for fulle hvor lite du forstår av skolehverdagen både for ungene og lærerene!;-(

Hos oss har vi ikke merka sekkene enda, men vi lurer på å gjøre det ganske snart.

Grunnen? Jo:

1.klassingene har alle likedanne sekker... Nesten alle har blåe Bergans XO. Ingen har navn på sekkene. Noen elever skal rett på skolebussen etter siste time, mens andre skal på SFO.

Hvis du har satt dine bein i et 1.klasserom, vet du at sekkene (etter frileik inne) ligger slengt rundt omkring i alle rommets hjørner. Lettvint å finne egen sekk, når man må åpne alle før man finner sin egen.

For min del fatter jeg ikke at ikke foreldrene sjøl skjønner at de må merke sekkene!? Man trenger selvfølgelig ikke å skrive navnet i svart/hvitt over hele lokket, men ha et eller annet som gjør at ungene finner igjen sekken sin fort?

Jeg vil tippe at det er der problemet ligger, nemlig...

Jeg vil foreslå at det blir hengt opp knagger eller hyller til den enkeltes sekk, så er det problemet løst.

I barnehagen vår gikk de for et par år siden til det skritt å navne sko og støvler. Enkelte foreldre ble RASENDE over navn med svart sprittusj på joggesko, sandaler og gummistøvler. Men som de ansatte sa - dere kunne jo ha merket dem selv...

Jeg skjønner godt at skolen merker sekkene, og syns det er beundringsverdig at de faktisk tar den jobben. Jeg syns din frykt for ting med navn på er overdrevet. For det skal ikke mye til for å finne ut hva barn heter uansett.

Så jeg syns ikke du skal henge deg opp i dette. Er da ikke noe å ta opp, at skolen har merket sekken tatt i betraktning at du tydeligvis ikke har gjort det? Er jo ikke bare barnet som trenger å kjenne igjen sekken sin, er kjekt at det står navn på så også lærerne vet hvem sine saker det er.

Det kan jeg fortelle deg at jeg også hadde blitt! Rasende, altså. Makan. De får heller gi beskjed til dem det gjelder, da!

tzatziki1365380058

Jeg ville latt det passere. Det er ikke noe du kan gjøre med det nå, annet enn å evt. stryke over på en eller annen måte.

Synes heller du kan si i fra før neste skolestart, slik at de i alle fall har mulighet til å tenke seg om til neste år.

Skjønner godt skolens behov for å navne sekkene. Selv om det er allverdens skap og hyller hvor sekkene egentlig skal stå, så vet vi da alle hvordan 6-åringer er. Og lærerne klarer umulig å ha øynene over alt hele tiden.

Det er 5 - 6 stykker som har samme sekk som en av våre, og vi har allerde "mistet" vår sekk en gang i høst. Enda den er navnet etter alle kunstens regler - men ikke på lokket. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært dersom alle hadde hatt lik sekk...

Heldige? Hvorfor det? er ikke det noe av det morsomme med å begynne på skolen da...å kjøpe skolesekk? -og ikke minst få velge ut den man synes er finest!?

Man MÅ jo ikke bruke den sekken man får, noen visste jo ikke at man får sekk og har kjøpt alt.

Snuppa mi gleder seg til neste år for da har jeg lovt henne rosa skolesekk. :o)

Annonse

Det kan jeg fortelle deg at jeg også hadde blitt! Rasende, altså. Makan. De får heller gi beskjed til dem det gjelder, da!

Barnehagen vår ga beskjed på beskjed på beskjed, men uansett var det alltid noen som ikke gadd merke tingene.

Gjest tigerja

så heldige dere er som får sekker på skolen.

hadde jeg vært deg ville jeg strøket på et merke over navnet. på den måten kjenner barnet igjen sekken sin, og de voksne som ser det tenker seg kanskje om.

tror ikke jeg hadde giddet å ta det opp med dem.

Gjest hjertesukket

Mitt råd: Sleng sekken i søpla og kjøp en ny til henne. Den var jo likevel gratis.

Synes ærlig talt folk her inne overreagerer.

Poden min har navnet skrevet på lokket på sekken, har aldri reflektert over at DET skulle tiltrekke seg potensielle overgripere.

Gjest ninnima

Da kunne de vel i det minste ha skrevet det litt diskret, og ikke med svart, skrikende sprittusj. Men jeg misforsto kanskje?

Hos oss skrev de med sånn tekstil-merketusj, som i bunn og grunn er en sprittusj med tynnere spiss på. De skrev der på sko / støvler hvor det ble synlig / leselig. Jeg merker selv ofte sko og sandaler med navn bakpå hælen, og jeg hadde for lengst merket alt til mine, så jeg knegget litt for meg selv over de som faktisk hadde fått beskjed flere ganger om "vær så snill å merke klær og sko så vi voksne slipper å ta feil hele tiden".

Gjest ninnima

På vår skole brukte de "bumerke" - fordi ikke alle ungene kunne lese enda - så noe fikk giraff, andre apekatt etc.

Men alle unger kjenner da igjen navnet sitt selv om de ikke kan lese ellers? Det har jeg inntrykk av at alle unger gjør fra 3-4 års alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...