Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har ein sønn på 2,5 mnd. som gulpar mykje og ofte blir uroleg i forbindelse med dette. Gulpinga vedvarer ofte heilt fram til neste måltid, og i store mengder. Guten har god vektauke. Eg las eit svar Ragnhild Alquist ga, der ho skreiv at dersom ein er storprodusent av melk, får ikkje barnet den feite mettande melka til slutt. Dette kunne føre til meir gulping og kolikk. Truleg har eg veldig mykje melk, og dette kan kanskje vere problemet. Er det i så all noko eg kan gjere ? Helsing høst 73

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243806-gulping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Det kan være flere årsaker til gulping. Den mest vanlige er at mor har mye melk og en kraftig utdrivningsrefleks slik at barnet sluker luft under måltidet eller blir oversfyllt.Noen barn har lett for å gulpe hvis de får "en tår over tørsten", da de kan ha en svak lukkemuskel mellom spiserør og magesekk.Hvis du har en sterk utdrivningsrefleks kan du forsiktig håndmelke ut litt for å lette på trykket før du legger barnet til.Å ha barnet i lett oppreist sittestilling ved brystet eller tvillingstilling kan også hjelpe. Sørg for at barnet spiser ferdig fra ett bryst av gangen før du eventuellt tilbyr det neste. Etter måltidet kan det være lurt at han skråstillt i armene dine og ikke utsetter han for for mange brå bevegelser. Noen bruker også å sette barnet i en babystol som er lett skråstillt og i ro i 10 til 15 min etter måltidet.Å skråstille sengen litt kan også hjelpe. Unngå å legge han på magen rett etter måltid. Prøv å før en liten logg over når han gulper,i hvilke situasjoner,hvor ofte og om han blir urolig og synses som om dette plager han. Da er det lettere å se om det blir noen forandring. Dersom du ikke ser noen bedring, ta med deg registreringene dine til helsestasjonen eller fastlegen slik at det blir vurdere om dette er innenfor det normale. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243806-gulping/#findComment-1897826
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...