Gjest pedagogisk leder Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Har brukt rammeprogrammet i mange år, men syns det er vanskelig å bruke det til de minste. Holder på å sette opp hva vi skal gjøre. For 4 og 5 åringene er det greit. Men hva gjør jeg med 2 og 3 åringene i temaer som 1 omtenksomhet 2 lære å bli med i lek 3 vente på tur 4 Gjenkjenne når andre er glade, og at dette avhenger av person og tid. Dette er de fire første temasamlingene i du og jeg og vi to Har litt ideer til nr 3 og 4. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243812-til-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-ang-kari-lamer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førskolelæraren Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hei! Det er det kari lamer kaller for her-og-nå-situasjoner jeg mener er det viktigste å fokusere på når det gjelder alle aldre. Det som er viktig er at alle voksne er bevisste på dette og følger opp temaet. eksempler: Ole 3 år tar spaden fra kristin 2 år. Voksen: nei, ole, se på kristin nå, nå ble hun lei seg. hvis du gir spaden tilbake til kristin, så kan vi gå å finne en til deg og. Fia 3 år hjelper Trude 1 år med å ta ned en leke. voksen: så grei du er Fia, som hjelper Trude. Det var omtenksomt av deg. Benjamin 3 år rekker opp hånda i måltidet. voksen: Flott benjamin, nå er det din tur til å snakke. Ser dere andre hvor flink benjamin var å rekke opp hånda? Ellers er rollespill en fin metode å bruke med barna. voksne spiller ut rollene i boka, barna ser på og kommer med forslag til hvordan løse problemet. dukketeater er også moro. voksne spiller dukketeater for barna, og lar barna leke med dukkene etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243812-til-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-ang-kari-lamer/#findComment-1894863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pedagogisk leder Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hei! Det er det kari lamer kaller for her-og-nå-situasjoner jeg mener er det viktigste å fokusere på når det gjelder alle aldre. Det som er viktig er at alle voksne er bevisste på dette og følger opp temaet. eksempler: Ole 3 år tar spaden fra kristin 2 år. Voksen: nei, ole, se på kristin nå, nå ble hun lei seg. hvis du gir spaden tilbake til kristin, så kan vi gå å finne en til deg og. Fia 3 år hjelper Trude 1 år med å ta ned en leke. voksen: så grei du er Fia, som hjelper Trude. Det var omtenksomt av deg. Benjamin 3 år rekker opp hånda i måltidet. voksen: Flott benjamin, nå er det din tur til å snakke. Ser dere andre hvor flink benjamin var å rekke opp hånda? Ellers er rollespill en fin metode å bruke med barna. voksne spiller ut rollene i boka, barna ser på og kommer med forslag til hvordan løse problemet. dukketeater er også moro. voksne spiller dukketeater for barna, og lar barna leke med dukkene etterpå. Tusen takk for svar. Og helt enig med deg, det er her og nå situasjoner som er de viktigste. Svaret ditt fikk meg til å tenke at det kanskje er nok å ha tema samlinger for 4 og 5 åringene, i tillegg til selvsagt det viktigste å være bevisst i her og nå situasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243812-til-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-ang-kari-lamer/#findComment-1894960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Vår barnehage brukte mye rollespill til sånt. Først viste de voksne forskjellige eksempler (f.eks. sto de i kø og en snek, sånt vakte alltid stor jubel), og barna sa fra om hva som var galt. Etterpå viste barna hvordan det skulle gjøres. Til å kjenne igjen følelser (og gjette hvorfor, f.eks. "han er kanskje lei seg fordi han ikke får være med på leken") tror jeg de hadde noen store fotografier til hjelp. De tok opp temaet under f.eks. en sangstund med de minste ( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243812-til-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-ang-kari-lamer/#findComment-1895233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.