Gå til innhold

Lus - må man ringe alle man har vært i kontakt med?

Anbefalte innlegg

Gjest Barn med lus

Jeg synes jo egentlig det er det mest riktige, men hva hvis barna blir ertet (selv om lus er vanlig).

Har tidligere sagt fra til familiemedlemmer som har overnattet, og disse har ikke fått det.

Hva pleier dere å gjøre?

Ikke akkurat noe man har så lyst til å prate mye om?

Fortsetter under...

Gjest LOTUS78

Lus er ikke flaut. Det har ingenting med hygiene eller renslighet. Jeg ville tatt kontakt med skole eller barnehage og tatt det der i fra. Barnet ditt kan ha blitt smittet av noen på skole/barnehage. Uansett er det veldig kjedelig å få det.

Det er ikke noe å være flau over i det hele tatt!

Guttungen fikk lus i sommer, og det første jeg gjorde da jeg oppdaget at han var smittet, var å ringe en kompis han hadde hatt besøk av den dagen. De hadde også fått lus i hus...

Det er om å gjøre å hindre at det sprer seg mer enn nødvendig, og da MÅ alle varsles, sånn at man kan sjekke ungene (og seg selv).

Mora til gutten som smitta min sønn sendte ut mail og/eller ringte til absolutt ALLE ungene hennes hadde vært i kontakt med de siste månedene, og en av mødrene i klassen til gutta kontaktet helsesjefen i kommunen og ba ham varsle lokalavisa. Dette var jo i sommerferien, og det var ikke mulig å varsle via vanlige kanaler på skolen.

Så hvis du har lus så SI IFRA! Det er eneste måten å få begrenset det på!!!

Gjest Barn med lus

Lus er ikke flaut. Det har ingenting med hygiene eller renslighet. Jeg ville tatt kontakt med skole eller barnehage og tatt det der i fra. Barnet ditt kan ha blitt smittet av noen på skole/barnehage. Uansett er det veldig kjedelig å få det.

Det er ikke noe problem å kontakte helsesøster, men er det nødvendig å kontakte flere da? De sender jo vanligvis ut et skriv hver høst, om dette.

Det er ikke noe å være flau over i det hele tatt!

Guttungen fikk lus i sommer, og det første jeg gjorde da jeg oppdaget at han var smittet, var å ringe en kompis han hadde hatt besøk av den dagen. De hadde også fått lus i hus...

Det er om å gjøre å hindre at det sprer seg mer enn nødvendig, og da MÅ alle varsles, sånn at man kan sjekke ungene (og seg selv).

Mora til gutten som smitta min sønn sendte ut mail og/eller ringte til absolutt ALLE ungene hennes hadde vært i kontakt med de siste månedene, og en av mødrene i klassen til gutta kontaktet helsesjefen i kommunen og ba ham varsle lokalavisa. Dette var jo i sommerferien, og det var ikke mulig å varsle via vanlige kanaler på skolen.

Så hvis du har lus så SI IFRA! Det er eneste måten å få begrenset det på!!!

Enig med deg. Jeg og jentungen hadde lus for to år siden. Vi snakket med de vi hadde vært sammen med og sa i fra.

Jeg hadde vært på venninnetur på ei hytte den helga og sendte ut advarsel på sms til alle på turen :-)

Annonse

Gjest selvfølgeli må du det

Selvfølgelig kontakter du alle personen m/lus har vært i kontakt med ! Hvordan skal vi ellers bli kvitt dette ufyse.

Vi hadde lus i sommer, jeg kontaktet alle. Det viste seg at lusa "kom fra" barnehagenbarnet vårt (vi var 3 i familien som hadde fått det), mange der som hadde lus. Jeg ble litt overrasket da moren til ei venninne av barnet vårt takket og takket for at vi sa ifra, noe som var en selvfølge for oss. Hvis barn blir mobbet pga lus, så må det jo være pga foreldrenes uvitenhet da ..... så da må jo de oppdatere seg på lusefronten !

Igår kom skolebarna våre hjem med luselapp, så tydligvis er den her fortsatt :(.

Sjekket hodene til barna igjen, på minstemann sitter det fortsatt noen egg igjen .... HJELP ..... skal vi ta ny kur tro ? Finner ingen dyr, kun gule og brune egg. (3 uker siden vi tok siste kuren)

Gjest blomsterløk

Selvfølgelig kontakter du alle personen m/lus har vært i kontakt med ! Hvordan skal vi ellers bli kvitt dette ufyse.

Vi hadde lus i sommer, jeg kontaktet alle. Det viste seg at lusa "kom fra" barnehagenbarnet vårt (vi var 3 i familien som hadde fått det), mange der som hadde lus. Jeg ble litt overrasket da moren til ei venninne av barnet vårt takket og takket for at vi sa ifra, noe som var en selvfølge for oss. Hvis barn blir mobbet pga lus, så må det jo være pga foreldrenes uvitenhet da ..... så da må jo de oppdatere seg på lusefronten !

Igår kom skolebarna våre hjem med luselapp, så tydligvis er den her fortsatt :(.

Sjekket hodene til barna igjen, på minstemann sitter det fortsatt noen egg igjen .... HJELP ..... skal vi ta ny kur tro ? Finner ingen dyr, kun gule og brune egg. (3 uker siden vi tok siste kuren)

Om du trenger å ta luskuren om igjen er jeg jammen ikke sikker på.

Men bruk luskammen ofte, gjerne daglig i en god stund etter dere har hatt lus i hus.

Lus er helt "normalt" i våre dager også! Har ingen ting med hygiene å gjøre!

Senest i går sto det lusevarsel i barnehagen til snuppa på snart 10 mnd. Jeg har jobbet i SFO og barnehage selv i snart 10 år, og hatt lus to ganger.

JA, man ringer de man kan huske å ha vært sammen med de siste ukene, sånn at de kan være litt ekstra obs! Noen foreldre får hysterisk anfall av prat om lus, og begynner å klø av det osv. Sånne ler jeg bare av... ;)

Men så har jeg et veeeeeldig avslappet forhold til lus også da! (men minstesnuppa sjekkes hver kveld for det altså!)

Gjest Barn med lus

Det står at eggeskallen kan henge igjen lenge etterpå, men hvis du er flink å sjekke med kammen kan du sikkert være trygg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...