Gå til innhold

Bursdagselskap og mat ( muslim i klassen)

Anbefalte innlegg

Gjest studentmamma

Vi skal snart feire 6 års dag til gutten vår. Vi pleier å servere pøser og kaker, men nå er jeg litt usikker på hva jeg skal servere siden det er en muslim i klassen. Det er mange kresne unger i den alderen, så pølser har vært så greit å servere. Må nok ringe til moren til barnet for å høre, men lurte bare på om dere har noe tips til mat eller hvordan dere løser sånne situasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243873-bursdagselskap-og-mat-muslim-i-klassen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

16

• tiliti

8

• Terka

4

• Gemini

3

Mest aktive i denne tråden

Pølser av kylling og kalkun. Det spiser ihvertfall alle de muslimene jeg kjenner.

Men du kan jo snakke med foreldrene, muslim er jo ikke et land, men en relgion, å som i de fleste relgioner er det stor forskjell fra familie til familie og fra kultur til kultur.

Annonse

Gjest ninnima

Priors kylling og kalkun wienerpølser er både gode og uten svinekjøtt. Skinnet er fåretarm. Dette har jeg fått vite av moren til ei muslimsk jente at de kunne spise.

Ellers kan de normalt ikke spise gele heller. Men det meste annet, dvs både hamburgere, kaker, is, osv kan de spise. Men ring foreldrene for sikkerhets skyld, det setter de sikkert pris på. :-)

Priors kylling og kalkun wienerpølser er både gode og uten svinekjøtt. Skinnet er fåretarm. Dette har jeg fått vite av moren til ei muslimsk jente at de kunne spise.

Ellers kan de normalt ikke spise gele heller. Men det meste annet, dvs både hamburgere, kaker, is, osv kan de spise. Men ring foreldrene for sikkerhets skyld, det setter de sikkert pris på. :-)

Hvorfor kan de ikke spise gele? *nysgjerrig*

Annonse

Er ikke alle muslimene som bryr seg om det har jeg merket.

Jeg vil tro det er mange muslimer som har fått i seg noe av svin uten at de vet det og de har da ikke daua av den grunn. Ikke kommer det til å skje dem noe den dagen de vandrer heden heller.

Jeg vil tro det er mange muslimer som har fått i seg noe av svin uten at de vet det og de har da ikke daua av den grunn. Ikke kommer det til å skje dem noe den dagen de vandrer heden heller.

Helt enig :-) Det er også stor forskjell på muslimene om hva de tillater seg og ikke.

Kalkunpølser til muslimen?

Det er ikke så enkelt. Pølsene kan ikke tilberedes i samme kjele/grill e.l. For da vil det smitte over.

Enkelte muslimske foreldre er så nøye på det at de ikke godtar at en bruker en kjele som tidligere har inneholdt noen griseprodukter. Andre er mer fornuftige.

Kalkunpølser? Eller kjøp den halal pizzaen til han/henne og grandis til de andre?

Mamma kjøpte roastbeef til min venninne en gang da jeg hadde bursdag, men hun turte ikke spise det... :) Så er nok lurt å ringe foreldrene og høre hva de foreslår. :)

Kylling eller kalkunpølser! Men NB! - hør med mammaen om barnet kun spiser halalkjøtt! Et tips er å kjøpe kalkun/ kyllingpølser til alle barna så slipper man å være redd for å "blande". Noen foreldre er veldig strikse, andre mer avslappet.

Grandiosa inneholder vel heller ikke svinekjøtt?

Muslimer spiser heller ikke gelè pga svinefett (?) i gelatinen. Ellers tror jeg det meste av kaker er greit.

Lykke til og gratulerer med dagen! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...